جشن گلریزان سنت حسنه ای از میراث ماندگار گذشتگان

جشن گلریزان سنت حسنه ای از میراث ماندگار گذشتگان

گروه اجتماعی: جشن¬های گلریزان در ماه مبارک رمضان چند سالی است که به سنت حسنه مبدل شده و نیکوکاران، خیران و مسئولان ستاد دیه در سراسر کشور با برگزاری آن،با کمک های مردمی زندانیان نیازمندی را که غیرعمد و اغلب ناخواسته به واسطه قضا و قدر دچار سانحه هایی مثل رانندگی منجر به فوت و دیه کامل یا دیه جرح شده اند، دستگیری می کنند.
گلریزان که به نوعی میراث گذشتگان ایران زمین نیز است، دست جوانان و سرپرست خانواده_هایی را که دچار حوادث روزگار شده اند، در بدترین زمان ممکن می گیرد؛ جوانان، پدران و سرپرستان خانوارهایی که در اثر بی تجربگی غفلت یا ناآگاهی، نادانسته در دام بلا گرفتار شده_اند. جوانان و سرپرست خانوارهایی که با مهریه های نامعقول و پرداخت نکردن نفقه حوادث کارگاهی و چک های بلامحل در گرداب نداری، بدهکاری، بیکاری یا ورشکستگی گیر کرده و گرفتار شده اند، در ماه مبارک رمضان ماه رحمت خداوند چشم امید به کمک های مردمی و خیران دارند.
شب هنگام دخترک غمگین با چشم های اشک بار پشت پنجره اتاقش به ستاره های آسمان خیره شده بود؛ نزدیک سحر بود، شب های ماه رمضان سال گذشته را به یاد می آورد که با صدای پدرش اعضای خانواده برای سحری خوردن بیدار می_شدند. یادش می آمد که هرباری که برای سحری بیدار می شد، پدر با لحن مهربانش می_گفت: دخترم از سال آینده روزه برات واجبه الان هشت سالته، چند روز که تا حالا گرفتی کافیه. نشاط و صمیمیت خانواده اش را به یاد می_آورد که با وجود پدر چه صفایی داشت و حادثه ای را بیاد می آورد که در چند لحظه بنیان خانواده آنها را زیر و رو کرد. صبح زود یکی از روزهای خدا که دخترک تب کرده بود و هزیان می گفت، پدر با نگرانی فرزند را در بغل کرد همراه با مادر و با شتاب خودروش را روشن و به سمت نزدیکترین بیمارستان حرکت کرد.
هوا هنوز کامل روشن نشده بود که پدر راه بیمارستان را در پیش گرفت و مادر که هر لحظه تب کودکش را رو به افزایش می دید، بی تابی می کرد و از همسرش می خواست که با سرعت بیشتر براند. در کوچه پس کوچه های شهر به ناگاه پیرمرد نان به دستی سر راهش سبز شد، طوری که ترمز ماشین دیگر زمان کافی برای توقف نداشت. ماشین به پیرمرد برخورد و او را به کنار خیابان پرتاب کرد؛ پدر و مادر بهت زده بهم نگاه کردند؛ تا دقایقی دختر بیمار خود را فراموش کرده بودند پدر تویی را که در صندوق عقب ماشین بود بیرون آورد و مانند برانکارد با پتو پیرمرد را به ماشین حمل کرد تا او را بیمارستان برساند. مادر دست و پایش را گم کرده بود از یک طرف حال نامساعد دختر کوچکشان و از طرف دیگر پیرمرد خون آلود را که بیهوش افتاده بود، نگاه می کرد پدر ابتدا پیرمرد را با تخت چرخ دار به بخش اورژانس رساند، اما برای بازگشت جهت آوردن دختر بچه کارکنان بیمارستان و مامور نیروی انتظامی مانع شدند که پس از توضیح ماجرا توسط پدر به همراه وی سراغ مادر و دختر بیمارشان آمد. در حین انتقال دخترک به بخش کودکان اورژانس به یکباره عرق سردی وجود پدر را فرا گرفت و لرزه به اندامش افتاد، طوری که در ادامه دختر را به مادر سپرد.
عذاب وجدان و تصور فوت پیرمرد رشته افکار پدر را به هم ریخت، اما موضوعی که نگرانی وی را مضاعف کرد، اعتبار بیمه نامه شخص ثالث خودرو بود که از ساعت ۲۴ بامداد بعد به پایان رسیده و تصادف ساعت پنج و نیم صبح اتفاق افتاده بود. دختر خانواده پس از چند ساعت مداوا بهبود یافت و خطر تشنج ناشی از تب بالا برطرف شد اما پرستار بیمارستان خبر فوت پیرمرد را به پدر داد و رنگ از رخساره وی پرید و احساس گناه سراسر وجودش را فرا گرفت و ناگهان از حال رفت. دختر ۹ ساله این خانواده که امسال تازه به سن تکلیف رسیده و روزه اولی است، همانند تمام دختران و پسران و خانواده های نیازمند منتظر دست های گرم و کمک های خیران نیک اندیش و خیر کشورم است. کارگردان و مجری برنامه تلویزیونی ‘خندوانه’ و بازیگر سینما اظهار کرد: مردم ایران همیشه در کار خیر پیشقدم هستند و در مناسبت های مختلف نشان دادند که نیازمندان را تنها نمی گذارند. ‘رامبد جوان’ بیان کرد: مردم ایران که همیشه پشت هم هستند و در جشن ها و کارهای خیر از همدیگر پیشی می_گیرند در حمایت از زندانیان نیازمند که بدون قصد قبلی و غیرعمد دچار جرم شدند ، در جشن_های گلریزان کشور شرکت می کنند تا در چارچوب قانون این زندانیان از بند زندان رهایی یابند.
کارشناس مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با دعوت از مردم برای شرکت در جشن های گلریزان که در تمام نقاط کشور برگزار می شود، اظهار کرد: هموطنان برای اینکه در سوانح رانندگی ناخواسته گرفتار نشوند باید از اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث خودروی خود اطمینان حاصل کنند. حجت الاسلام حمزه علی محرمی گفت: از جمله مواردی که افراد را از افتادن در گرداب بدهی در امان نگه می دارد تا طعم تلخ میله زندان را نچشند دین مداری، وفای به عهد، ندادن وعده خلاف، فعالیت اقتصادی در حد وسع مالی، ندادن چک بدون پشتوانه و تن ندادن به مهریه های نجومی و دقت در انتخاب همسر است. وی افزود: جوانان و خانواده های زوجین صداقت را مبنای ازدواج قرار دهند تا استحکام خانواده را موجب شود مهریه نجومی می تواند عاملی برای گسست زندگی باشد.امام جمعه اهل سنت شهرستان مهاباد نیز با دعوت از مردم برای شرکت در جشن گلریزان گفت: مراسم جشن گلریزان مصداق آیه ۳۲ سوره مائده است که می فرماید’ هرکس انسانی را رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را رهایی بخشیده است’ بر این اساس باید مردم در این امر خیر سهیم باشند.ماموستا ملاقادر سهرابی اظهار کرد: اینگونه اقدامات که با هدف کمک به آزادی زندانیان که فقط به علت بدهی مالی در زندان بسر می برند، صورت می گیرد ارزشمند است به خصوص اینکه در ماه مبارک رمضان ماه نزول رحمت الهی مراسم جشن گلریزان برگزار می شود. معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز گفت: از کمالات اختصاصی انسان، احسان است، این موهبت عظمیی که آیت کبریای الهی است مختص خداوند سبحان و بشر است و بهای هر انسان به اندازه احسان اوست.
ایرج شجاعی اظهار کرد: گلریزان برای گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری و مساعدت به محکومان دیه و اقتصادی غیرعمد تاثیر گذار بوده در رفع انتظار از چشمان منتظر خانواده های این زندانیان عامل ثواب است، سالانه جشن گلریزان خوشحالی را به خانه های این نوع مجرمان می برد. وی همچنین خواستار توسعه و گسترش فرهنگ نیکوکاری و کمک به نیازمندان مثل گلریزان توسط خیران و نیکوکاران با برگزاری برنامه هایی از این دست شد. رئیس زندان شهرستان مهاباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زندان مهاباد ۲۸ نفر زندانی با جرایم مالی و غیر عمد گرفتار هستند.
سیروس پناهی گفت: برای آزادی این زندانیان مالی غیرعمد حدود ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه نیاز است تا با پرداخت در حق شکات در ماه مبارک رمضان به آغوش گرم خانواده بازگردند. وی افزود: درک ضرورت کمک به این دسته از مددجویان که بیشتر به علت شرایط نامناسب فضای کسب و کار در زندان ها بسر می_برند موجب نجات خانواده ها و زندانیان از آسیب های مختلف اجتماعی می شود بر این اساس دهمین دوره جشن گلریزان شهرستان مهاباد را برگزار می کنیم. جشن گلریزان هرسال در ماه مبارک رمضان و با هدف آزاد سازی محکومان مالی و جرایم غیر عمد زندان های سراسر کشور تقریبا در تمام شهرهای ایران برگزار می شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


2 × = شانزده