نماينده مردم اورميه در مجلس :

ارتش اراضی پادگان لشگر ۶۴ را ۱۰۰سال از تعرضات حفظ کرده است

گروه گزارش: سرانجام پس از ۶ سال تلاش طرح اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه که طرحی نویدبخش در توسعه گردشگری و ارتقای سیستم شهرسازی این شهر خواهد شد به تصویب رسید.
پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه از لشکرهای وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۹۲ با مجوز رهبر معظم انقلاب اسلامی تخلیه و یگان‌های آن در تیپ‌های زیرمجموعه خود ادغام شد.
پس از تخلیه این پادگان ۷۴ هکتاری، برخی مسئولان شورای شهر ارومیه اعلام کردند که فضای پادگان لشکر ۶۴ ارومیه به فضای مسکونی، تجاری، اداری و باغ‌موزه تبدیل و در این میان فقط بخش بسیار اندکی از این فضا به بخش مسکونی اختصاص می‌یابد.
همچنین پس از تخلیه این پادگان توسط ارتش در پنجم آبان‌ سال ۹۲ امتداد خیابان امام(ره) که اخیرا به نام شهید سردار»قاسم سلیمانی« تغییر نام یافت، بازگشایی شد و پس از آن با حصارکشی‌هایی که در اطراف آن صورت گرفت دیگر هیچ اقدام خاصی در این محوطه انجام نشده است.
اردیبهشت ماه امسال جلسه ساماندهی طرح و اجرای اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی برگزار شد.
محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی با ابراز تاسف از روند طولانی و بلاتکلیفی زمین‌های این پادگان در سال‌های اخیر، بر تعیین تکلیف وضعیت موجود تأکید کرد و از فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواست تا همکاری‌های لازم با شهرداری ارومیه و دیگر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع به عمل آید تا شهروندان نیز بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.
چند روز پیش فاز دوم طراحی شهری اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید.
در فاز دوم این طرح، جزئیات کامل فضاهای سبز، پارک موزه‌ها، بخش‌هایی از فضا که نیاز به نگهداری و مرمت دارند و قسمت‌هایی که با رویکرد جدید مسکونی طراحی شده‌اند، مشخص شده است و به زودی با تعیین سازمان اجرایی طرح با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان مدیریت شهری و ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله‌ عملیاتی می‌شود.
ارتش اراضی پادگان لشگر ۶۴ را ۱۰۰سال از تعرضات حفظ کرده است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد: چند روز پیش در جلسه نهایی شورای عالی شهرسازی، زمین‌های پادگان لشکر ۶۴ ارومیه مطرح و خوشبختانه به تصویب رسید.
سیدهادی بهادری بیان کرد: این زمین‌ها یادگار دهه‌های گذشته برای شهر ارومیه بوده و به عنوان میراث ماندگار که ارتش از ۱۰۰ سال گذشته آن را از تعرضات حفظ کرده و امروز به عنوان تنفس‌گاه شهر مطرح است به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از این زمین‌ها سهم شهر و نیمی سهم ارتش است افزود: بنابراین تقسیم‌بندی سهم ارتش و سهم شهر، روند دشواری را طی کرد چون باید مشخص می‌شد که چه قسمت‌هایی به کجا برسد و چه طراحی‌هایی داشته باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: حدودا این موضوع از ۶ سال پیش اقدام به چکش‌کاری می‌شد و بعضا مورد اعتراض مجموعه شهری، ارتش، مجموعه نهادهای مدنی یا میراث فرهنگی واقع می‌شد.
وی اظهار کرد: در نهایت خوشبختانه یک توافق نسبی ایجاد و مراحل تصویب آن طی شد و خوشبختانه به تصویب کمیسیون ماده پنج استان نیز پس از چند مرحله ویرایش، رسید.
بهادری گفت: بنابراین با توجه به وجود ۶۴ هکتار زمین در آن قسمت از شهر که حدود ۳۵ هکتار آن سهم شهری است، مجموعه‌های گردشگری، تفریحی و خدماتی برای شهروندان ایجاد و فضاهای باز و عمومی نیز پیش‌بینی شده است.
سهم دقیق شهرداری ارومیه از زمین پادگان مشخص نیست
سخنگوی شورای شهر ارومیه نیز در این زمینه اظهار کرد: تا به امروز سهم دقیق شهرداری از این زمین‌ها و موارد تاریخی آنها مشخص نشده و اگر تعیین شود تصمیات لازم انجام می‌شود. حسین پناهی بیان کرد: هم اکنون تکلیف این زمین‌ها به تایید نهایی و ابلاغ این موضوع بستگی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی نیز گفت: در روزهای آینده جزئیات و سهم میراث فرهنگی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود.جلیل جباری افزود: بنابراین ظرف روزهای آینده ضمایم و مستندات آن به طور کامل از دبیرخانه شورای عالی معماری خارج شده و این موضوع مشخص می‌شوند.
وی اظهار کرد: این مصوبه نیز با تاکید بر حفاظت و بناهای تاریخی شهر ارومیه خواهد شد و براساس کاربری‌هایی که مشخص می‌شود، نسبت به انجام فعالیت‌ها اقدام می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم، بنابراین از چند روز گذشته که صورت جلسه این مصوبه نوشته شد، شهرداری ارومیه می‌تواند به این موضوع وارد شده و به جذب سرمایه‌گذار اقدام کند.
در این زمین‌ها می‌توان ضمن ایجاد موزه، مکان‌های تفریحی، پارک و هتل، گردشگری را در شهر مرزی ارومیه توسعه داد و سبب رونق اقتصادی در این شهر شد.
همچنین با ایجاد فضاهای تجاری و تفریحی می‌توان به رفع مشکل بیکاری و اشتغال‌زایی نیز کمک کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


9 × = سی شش