مصرف سرانه تنها 6 کيلوگرم

جای خالی آبزیان در سبد غذایی مردم آذربایجان غربی

جای خالی آبزیان در سبد غذایی مردم آذربایجان غربی

الناز ملک زاده
گروه گزارش: ارزش بالای پروتئین آبزیان، صنعت ماهیگیری را به صنعتی مهم در جهان تبدیل کرده، ولی این صنعت در آذربایجان غربی با وجود پر رونق بودن مشتری برای خود نداشته و مردم استان به دلایل مختلف بخش کوچکی از سبد غذایی خود را به آبزیان اختصاص می دهند. به گزارش خبرنگار مهر، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی با وجود دارا بودن منابع غنی آبزیان، در مصرف این نعمت الهی از سایر کشور رغبتی نداشته و بطوریکه با وجود نیاز مردم برای حفظ سلامتی خود به مصرف این نوع فرآورده ها، سالانه شاهد صادرات انواع ماهی و آبزیان کشور و استان به خارج از کشور هستیم.
هم اکنون آوازه ماهیان و شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه سد ارس آذربایجان غربی در ایران و کشورهای اروپایی پیچیده و آلمان و فرانسه صیادان اصلی شاه میگوی دراز آب شیرین ارس هستند، ولی به دلیل قیمت بالای این محصول در داخل، حتی مردم استان از مصرف این فرآورده با ارزش غذایی بسیار زیاد محروم می مانند.
شاید یکی از دلایل عدم مصرف ماهی و آبزیان مشکلات اقتصادی خانواده باشد، ولی در برخی مواقع خانواده های برخوردار هم تمایلی به مصرف ماهی و آبزیان دریایی نداشته که این امر نشان دهنده عدم توجه به فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف جامعه برای مصرف این نوع مواد غذایی است.
بر اساس آمارهای رسمی ملی و جهانی در ایران مصرف سرانه‌ ماهی و آبزیان دریایی ۱۱ کیلوگرم است، این درحالی است که میانگین سرانه‌ی مصرف آبزیان در جهان ۱۸ کیلوگرم و در کشور‌های اروپایی ۲۲ کیلوگرم است ولی متاسفانه با وجود اینکه آذربایجان غربی یکی از قطبهای تولید آبزیان در بین استانهای غیر ساحلی کشور است، این میزان تنها ۶ کیلوگرم است.
هر چند بر اساس اعلام مدیر کل امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی میزان مصرف سرانه امسال به ۶٫۵ کلیوگرم افزایش می یابد، ولی باز هم از هدف گذاری برنامه‌ پنجم توسعه که مصرف ۱۳ کیلوگرم است، تفاوت فاحشی وجود داشته و باید چاره اندیشی اساسی در این راستا انجام شود.
*قیمت فست فودها از غذاهای دریایی بسیار کمتر است
خانم خانه داری در خصوص مصرف ماهی و انواع آبزیان، گفت: متاسفانه مکانهای عرضه آبزیان ارومیه به جز یکی از مراکز کاربرد چندانی نداشته و رقابتی برای ایجاد تنوع در محصولات عرضه شده و قیمتها وجود ندارد.
زینب علی بیگلویی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون شاهد عرضه آبزیان در میدان میوه و تره بار ارومیه هستیم، ادامه داد: حضور این واحدها در این مکان منجر به ایجاد بوی نامطبوع شده و به دلیل نبود شرایط لازم برای عرضه بهداشتی اغلب مردم رغبت و یا اطمینان لازم برای خرید ماهی از آنها از خود نشان نمی دهند.
وی با بیان اینکه ماهی و میگوی یخ زده عرضه شده در فروشگاههای زنجیره نیز با قیمتهای بسیار بالا عرضه می شود، ادامه داد: مردم قدرت لازم برای خرید این ماده غذایی هر چند با ارزش برای سلامتی ندارند این در حالی است که فست فودها با قیمتهای بسیار کمتر عرضه می شوند.وی با اشاره به اینکه قیمت انواع سوسیس کالباس و همبرگر چه در فروشگاهها و چه مراکز عرضه فست فود بسیار کمتر از قیمت انواع ماهی و غذاهای دریایی است ادامه داد: مسئولان باید برای عرضه ماهی با قیمت های متعادل اقدام کنند، چرا که با مصرف ماهی میزان ابتلا به بیماریها کاهش و جامعه سلام تری خواهیم داشت.
*غذاهای دریایی به غذای لوکس و ویژه افراد غنی تبدیل شده علی تارک که برای خرید ماهی به یکی از مراکز عرضه در ارومیه مراجعه کرده، گفت: متاسفانه قیمت ماهیان عرضه شده با وجود اینکه در خود استان تولید می شوند از ماهیان دریای خزر یا خلیج فارس نیست باز هم از قدرت اقتصادی مردم بالاتر است.
وی با بیان اینکه ماهیان پرورش یافته در سد ارس با قیمتهای بسیار زیادی به مردم عرضه می شوند، ادامه داد: کمبود مراکز عرضه و نبود رقابت منجر به انحصاری شدن بحث فروش ماهی و آبزیان شده که این امر نیز منجر به عدم تمایل مردم برای خرید این مواد غذایی غنی و با ارزش است.
وی که بازنشسته یکی از نهادهای دولتی است با اشاره به اینکه غذاهای دریایی در همه رستوران نیز در صدر قیمتها و جز غذاهای لوکس محسوب می شود، ادامه داد: این در حالی است که قیمت انواع کباب گوشت و مرغ بسیار کمتر بوده و مردم به مصرف این غذاها روی آورده اند.
*مصرف ماهی و انواع آبزیان در آذربایجان غربی تنها ۶ کیلوگرم است
مدیر کل امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، نیز با انتقاد از اینکه سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان غربی ۶ کیلوگرم است، افزود: امیدواریم تا پایان سالجاری این میزان به ۶٫۵ کیلوگرم افزایش یابد تا به سمت میانگین کشور میزان مصرف این فرآورده ها حرکت کنیم.
محمد شیرولیلو با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی بیشتر در خصوص مزایای مصرف ماهی در آذربایجان غربی، اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان از میانگین کشور که ۱۱ کیلوگرم اعلام شده، کمتر است که باید با فرهنگ سازی مناسب به این رقم برسیم.
وی با اشاره به اینکه نوع تغذیه تاثیر بسزایی در سلامت انسان دارد و ترویج فرهنگ استفاده از ماهی و آبزیان در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریها موثر است، گفت: با توجه به منابع متعدد تولید آبزیان و پیشرفتهای سالهای اخیر در آمر آبزی پروری در آبهای داخلی، ظرفیت بالایی در تولید آبزیان ایجاد شده که سرانه مصرف بسیار پایین است.
مدیر کل شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۶ بازارچه عرضه مستقیم و بهداشتی آبزیان در آذربایجان غربی فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد یک مرکز در ارومیه، ۲ مرکز در پلدشت و در مهاباد، پیرانشهر و نقده نیز هر کدام یک مرکز فعال است.
شیرولیلو با اشاره به صادرات ۲۷۰ تن شاه میگو به کشورهای عراق، ترکیه و حوزه خلیج فارس، اظهار داشت: توسعه غذای با ارزش شاه ‌میگو از بین محصولات دریایی به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا، قیمت مناسب، توانایی حمل زنده به بازار، ارزش اقتصادی زیاد و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه برخوردار است.
وی با بیان اینکه دریاچه پشت سد ارس به عنوان بزرگترین جایگاه پرورش این گونه ارزشمند در کشور محسوب می شود، ادامه داد: این دریاچه با ظرفیت ۲۸۰ تن و ویژگی دمای مناسب و اکسیژن لازم به خاطر جریان باد و چرخش آبی از منابع مهم و پرورش شاه میگو در کشور است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه به طور میانگین ۲۷۰ تن شاه میگو به ارزش سه میلیون و ۳۶۰ هزار دلار از دریاچه سد ارس برداشت می شود، ادامه داد: آذربایجان غربی رتبه نخستدر تولید آبزی در بین ۱۷ استان غیر ساحلی کشور را دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


9 + = یازده