جادههای آذربایجان غربی قابل مقایسه با جادههای استانهای همجوار نیستند
گروه گزارش: انسان، خودرو و جاده سه عامل مهم در بروز تصادفات در محورهای برون شهری محسوب میشوند که در این میان هرچند عامل انسانی بیش از ۷۰ درصد سهم دارد اما آنچه باعث شدت تصادف و مرگ بار شدن آن میشود، جادهها هستند.
در این بین آذربایجان غربی هم به عنوان یکی از استانهای پر تصادف و پرتلفات در کشور به شمار میآید که همواره عامل جاده را متهم ردیف اول در این زمینه میپندارند، وجود ۶۰ نقطه پرحادثه در این استان، عرض کم جادهها، توقف بسیاری از طرحهای بهسازی محورهای ارتباطی به دلیل کمبود اعتبار و عواملی مشابه دیگر همگی باعث شده است تا جادهها همچنان سیاه پوش مسافران خود باشند و کاهش تلفات و تصادفات میسر نشود.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره با انتقاد از غیرقابل بودن وضعیت ایمنی جادههای استان گفت: هرچند جادههای اصلی و فرعی از نظر ایمنی و نصب علائم و تابلوها وضعیت مناسبی ندارند اما مشکل اصلی بیشتر در نقاط پرحادثه استان است که متاسفانه کمتر نسبت به ایمن سازی و حذف آنها اقدام میشود.علی اکبر آقایی با اشاره به ترانزیتی و بینالمللی بودن آذربایجان غربی اظهار کرد: با در نظر گرفتن این ویژگی جادههای استان باید دارای استانداردهایی اروپایی باشد در حالی که حتی قابل مقایسه با راههای استانهای همجوار نیز نیست.وی عنوان کرد: ایمن سازی جاده، علامت گذاری، نصب علایم هشدار دهنده، بهسازی شیبهای جاده که به محض انحراف خودرو باعث واژگونی آن نشود و بسیاری دیگر از این قبیل موارد ایمنی باید در جادههای استان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی نسبت به تبدیل جادههای استان به بزرگراه و آزادراه اقدام شود در حالی که در این مورد غفلتها به صورت محسوس قابل لمس است.نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایمن بودن تجهیزات ایمنی دیگر موردی است که به خاطر بی توجهی به این مورد حوادث ناگواری به وقوع می پیوندند از جمله استاندارد نبودن گاردریل ها که بیشتر به نما شباهت دارند تا یک وسیله نگهدارنده برای جلوگیری از خروج خودروها به سمت درهها و حاشیه راه.آقایی با بیان اینکه باید به دنبال جذب سرمایه گذاریهای بخش خصوصی باشیم، عنوان کرد: هرچند این کار سخت است اما سختتر از جذب سرمایه گذار، حفظ آن است چرا که تجربه ثابت کرده وزارت راه و شهرسازی توانایی و یا جدیت انجام تعهدات خود را در مقابل سرمایه گذاران نداشته است. مدیر کل راه و شهرسازی استان هم در این باره با بیان اینکه در طول ۲ سال اخیر در جادههای آذربایجان غربی عملیات قابل ملاحظهای برای ایمن سازی این محورها آغاز شده است، اضافه کرد: در وزارت راه و شهرسازی کل استانهای کشور از نظر ایمنی و ناامنی جادههای مربوطه با سه رنگ سبز (امنترین)، زرد (هشدار) و قرمز (خطرناک) تقسیم بندی میشوند که آذربایجان غربی هم تا اواخر سال ۹۰ در وضعیت قرمز بود اما هم اکنون در حال نزدیک شدن به وضعیت سبز هستیم.خلیل محبت خواه با اشاره به خطرناکترین جادههای استان یادآور شد: نزدیک به ۶۰ نقطه پرحادثه در این استان وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به گردنه قوشچی پیچ شریف آباد، ۳۰ کیلومتری ذوب آهن، سه راهی دارلک و جاده ارومیه – مهاباد اشاره کرد که بیشترین تصادفات و تلفات در محور ارومیه به مهاباد رخ میدهد.وی ادامه داد: هرچند بخش بزرگی از این مسیر بهسازی شده است اما ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر باقیمانده همچنان جان هموطنان بسیاری را می گرد که امیدواریم در سال آینده بتوان با تخصیص اعتبارات به موقع و کافی این بخش را هم اصلاح و بهسازی کرد.این مقام مسئول عنوان کرد: در بسیاری از جادههای استان که کمبود اعتبار مانع از اجرای عملیات عمرانی شده است از طریق اقدامهای زودبازده همچون نصب چراغهای چشمک زن، تابلو و علائم هشدار دهنده و حضور گشتهای راهداری سعی در القای احساس خطر به مترددین کردهایم و خوشبختانه کاهش ۲۰ درصدی تلفات را شاهد هستیم هرچند ادامه این روند کاهشی نیازمند استمرار همدلی و تعامل دستگاههای ذیربط است.محبت خواه با بیان اینکه در بروز تصادفت عامل انسانی نقش اصلی را ایفا میکند، اضافه کرد: تنها راهکار نتیجه بخش بودن برنامههای ایمنی جادهها فرهنگ سازی در بین رانندگان برای انجام سفر ایمنتر است چرا که جادهها تنها میتوانند در شدت تصادف تاثیرگذار باشند و استارت تصادف توسط رانندگان اتفاق میافتد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی اختلاف نظرهایی که بین پلیس راه و اداره کل راه و شهرسازی درباره ایمنی و نامناسب بودن جادهها وجود داشت، گفت: ما به این نتیجه رسیدهایم که برای حل مشکلات راههای استان نیازمند جایگزین کردن نگاه فرابخشی به جای بخشی نگری هستیم و در این باره کمیسیون شناسایی نقطههای پرحادثه توسط دستگاههای مسئول در ایمنی جادهها تشکیل و با رایزنی و بررسی کارشناسی جادههای نیاز به اصلاح شناسایی و مورد بهسازی قرار میگیرد.مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه جادههای آذربایجان غربی در مقایسه با جادههای استانهای دارای شرایط مشابه از وضعیت مناسبی برخورد دار است، گفت: باید قبول کنیم که این استان از نظر داشتن آزادراه و بزرگراه عقب افتاده که دلیل اصلی آن کمبود اعتبار است، بودجه سال آینده هم بی شک با کاهش روبرو خواهد بود اما باید سعی در جذب منابع مالی جدیدتری داشته باشیم.این مقام مسئول با اشاره به عملیاتی که برای ایمن سازی راههای استان تعطیل شده است، عنوان کرد: ساخت راه اصلی نازلو – سرو که از سال ۸۹ آغاز شده و هم اکنون بعد از پیشرفت نزدیک به ۶۰ درصدی به دلیل کمبود اعتبار به حالت رکود در آمده است.محبت خواه بزرگراه سلماس – صوفیان را دیگر طرح راهسازی در حال رکود استان عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه بی پولی هزینههای سنگینیترین را بر جامعه از نظر ناایمن بودن راهها تحمیل کرده است و امیدواریم چارهای اساسی در این مورد اندیشیده شود.بهگزارش اروم نیوز وی اظهار کرد: این طرح که از سال ۸۹ آغاز شده است نزدیک به ۲۵ درصد پیشرفت دارد و هم اکنون نیز به طور کامل تعطیل شده است.مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: آذربایجان غربی دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر راه اصلی، ۳ هزار کیلومتر راه فرعی و ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی بوده و از داشتن آزادراه محروم است.
نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ