دبير هيئت تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از ستاد احيا درياچه اروميه :

تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد

تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بهمن ماه  به بهره برداری می‌رسد

گروه خبر: دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه از افتتاح تونل انتقال آب در بهمن ماه و افزایش ۱۶ برابری ورودی آب به دریاچه با اتمام سد چپر آباد و سیلوه خبر داد.
به گزارش آراز آذربایجان،روح الله متفکر آزاد در جلسه با دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: هدف ما مچ گرفتن نیست بلکه ارائه گزارش دقیق به مردم است که چه کارهای انجام شده نقاط مثبت و منفی کجاست و چه موانعی سر راه است.
دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه یکی از نمایندگان مردم تبریز افزود: قبول داریم احیا دریاچه هماهنگی همه نهاهای حاکمیتی را می‌طلبد، هماهنگی اجتماعی، اراده مردمی و دولتی لازم است.
وی با بیان اینکه ما الان در حوزه علم حرف برای گفتن داریم اجرای ۳۶ کیلومتر تونل در اعماق زمین نشان از علم بالای ماست افزود: ورود دولت با وجود تورم موجود به موضوع احیا دریاچه با اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات نشان از عزم جدی برای احیا است که جای قدر دانی دارد.
دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه همچنین گفت: خبر خوش برای مردم این است که تونل انتقال آب بهمن به بهره برداری می‌رسد افتتاح این تونل یک قدم رو به جلو است، همچنین با اتمام سد چپرآباد و سیلوه بزودی شاهد افزایش ۱۶ برابری ورودی آب خواهد شد.
آب‌های منتقل شده به دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی هدر می‌رود
متفکر آزاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: گلایه جدی در حوزه کشاورزی داریم هرچقدر در سخت افزاری کار می‌شود در کشاورزی خراب می‌شود ۴ برابر انتقال آب را داریم در بخش کشاورزی هدر می‌دهیم کشاورزی به ویژه در مدیریت آب عقب روی داشته است.وی همچنین گفت: کمترین تعامل را در این مدت با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که خودش را در گزارش نهایی نشان خواهد داد، بدون شک انتظار بیشتری از این وزارت خانه داشتیم.
وی با انتقاد از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در مسیر احیای دریاچه در حوزه سازه‌ای موفق بودیم ولی باید اذعان کرد که اشکالات اساسی به سازمان جهاد کشاورزی در توسعه اراضی کشاورزی وارد است.
متفکر آزاد با بیان اینکه خط انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان مهمترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: اتمام این طرح به معنای احیای دریاچه نیست بلکه یک حرکت مثبت در مسیر احیا خواهد بود.
تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه است
استاندار آذربایجان غربی و دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام که مهمترین آن انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه‌های احیا است که در فاز اول تونل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.
محمدصادق معتمدیان افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان به این طرح اختصاص داده شده و باعث سرعت کار شده است، همچنین ترمیم ۷۵۰ متر به سرعت در حال اجرا است تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تونل انتقال آب ۱٫۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب از حق آبه ای مازاد منطقه را در سال دارد، عنوان کرد: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان صد درصد اعتبارات پروژه‌های ستاد احیا تخصیص داده شده است.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تصفیه خانه ارومیه تا پایان سال با ۵۱ میلیون متر مکعب انتقال پساپ به بهره برداری خواهد رسید افزود: سد چپر آباد اشنویه بدلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود. ۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه رویکرد جدید دولت تغیر نگاه از سخت افزاری به نرم افزاری است، افزود: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار ی در بخش کشاورزی با ۲٫۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.
احیای دریاچه ارومیه با توسعه اراضی کشاورزی هم خوانی ندارد
وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه با توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه هم خوانی ندارد، بیان کرد: طی هشت سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی افزوده و منجر به مصرف آبی به میزان ۲٫۵ میلیارد متر مکعب شده است.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: نیازمند تعریف مشاغل جایگزین کشاورزی در منطقه هستیم که حوزه معدن می‌تواند آلترناتیو خوبی برای آن باشد.
وی افزود: متأسفانه کشت گلخانه‌ای نیز مورد غفلت واقع شده که با توجه به نقش آن در بهینه کردن تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه در تشریح برنامه‌های مهم مدیریت آب در استان گفت: چغندر قند محصول مهم تولیدی استان است، در یونجه استان دوم کشور هستیم باید کشت این محصولات کم و کشت‌های کم مصرف جایگزین شود همه برنامه‌های بخش کشاورزی باید موجب افزایش درآمد و انتفاع مردم باشد.
معتمدیان مردمی سازی فعالیت‌ها، تعامل با مردم و ظرفیت‌های اجتماعی و اشتغال جایگزین را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان عنوان کرد و افزود: معدن ظرفیت مهمی است که تا به حال کوتاهی شده است و نقش مهمی در ایجاد درآمد داشته تنها یک درصد اشتغال در معدن داریم با وجود رتبه ۶ معادن در کشور و علت آن خام فروشی و نبود حلقه‌های ایجاد ارزش افزوده است.وی گفت: شرکت‌های بزرگ دولتی مثل شستا وارد سرمایه گذاری در بخش معدن شده‌اند و هم چنین سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نشان از توجه ما به ظرفیت معادن است.حجت السلام سیدسلمان ذاکر یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ۱۸۶ رأی نمایندگان برای تحقیق و تفحص دریاچه نشان از اهمیت احیا دریاچه در مجلس شورای اسلامی است.وی با اشاره به اینکه سرعت ترمیم در ۷۵۰ متر از بخش‌های آسیب دیده تونل خیلی خوب بود گفت: در شورای برنامه ریزی ۲۰۰ هکتار اصلاح الگوی کشت در استان تأیید شده است باید به سمت آب مجاز و غیر مجاز نباشیم بلکه دنبال روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


2 + شش =