تهیه داروهای خاص دردناک تراز درد صعب العلاج

تهیه داروهای خاص دردناک تراز درد صعب العلاج

سادات حسینی خواه
گروه گزارش: داروخانه های هلال احمر نام های آشنایی برای بیماران خاص و صعب_العلاج اند که توزیع داروهای این بیماران را بر عهده دارند ؛ بیماران شیمی درمانی و پیوندی تقریبا میهمانان همیشگی این داروخانه_ها هستند.
هر چند که شرایط تهیه دارو نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر شده است اما هنوز بیماران در این داروخانه ها با مشکلاتی روبرو هستند که به نظر می رسد ناشی از علل مختلفی مانند بوروکراسی و کم بودن مراکز توزیع داروهای خاص و صعب العلاج باشد.
انتظارهای طولانی برای گرفتن دارو در این داروخانه ها یکی ازهمین مشکلات به شمار می_آید که برای بسیاری از بیماران با توجه به وضعیت خاص بیماری آنان یا خانواده هایشان بسیار آزاردهنده است و مهم ترین دلیل نارضایتی آنان از روند دریافت دارو مربوط به این موضوع است.
زن سالمند به سرطان سینه مبتلاست و حالا سرطان،روده اش را نیز درگیر کرده است.
زن با وجود دردهایی که باید بابت سرطان تحمل کند ، مدتی طولانی است که در انتظار دریافت دارو در داروخانه نشسته است.
ساعت، گذران ۲ ساعت ناقابل را به بیمار نشان می دهد و اینکه چشم و گوش می دهد به صدایی که نامش را به زبان آورد که برابر با گرفتن داروست.
و اینکه هوش و حواسش هم باید به کیسته کلستومی وصل شده به بدنش هم باشد و استرس اینکه به یک باره کیسه رها نشود.
به نظر می رسد داروخانه ها باید دست کم برای اینگونه بیماران ، استثنا قائل شوند و کار آنان را زودتر انجام دهند.
زن سالخورده به محض فهمیدن این موضوع که خبرنگاری کنار او نشسته است با التماس خواست مسولان کاری برای تسریع در روند گرفتن دارو انجام دهند.او با اضطراب گفت: هر لحظه نگرانم، کیسه ام جدا شود و آبرویم برود.
*دقایقی که به اندازه سال ها طول می کشد
دارو ، جزء جدانشدنی زندگی بیماران خاص وصعب العلاج است ؛ اما بیماران برای دستیابی به کیمیای زندگی شان باید سختی هایی مانند رفت و آمد از نقاط دور و نزدیک به داروخانه، معطلی در صف تائید نسخه های پزشکی ، پیدا کردن داروخانه و گاهی حتی هزینه های زیاد را نیز تحمل کنند.
یکی از مشتریان این داروخانه ها ، افراد نابارورند.هر چند آنان سال های طولانی در انتظار فرزند، چشم به راه می مانند اما ساعت های انتظار در داروخانه مملو از چهره های دردمند و بیمار جهت دریافت دارو برای آنان به اندازه همان سال_ها، آزاردهنده و سخت است.
*شهر به شهر در پی دارو
بیمار دیگری ازشهرستان برای تهیه دارو آمده است می گوید : داروی من را هلال احمر شهر خودم نداشت بنابراین اگر داروهای خاص در همه داروخانه های معمولی پخش شوند ، خیلی بهتر است.اگر داروهای خاص در داروخانه های معمولی و در دسترس مردم توزیع شود خیلی بهتر است البته ممکن است قیمت داروها گران تر شود اما برای ما که بیمه تکمیلی پول آن را می پردازد چندان تفاوتی نخواهد داشت.
شاید این بیمار نمی داند که برخی از بیمه های تکمیلی برای پرداخت هزینه های دارویی و درمانی، سقف معینی تعیین کرده اند.
بیماری دیگر در پی دارو از چالوس به داروخانه هلال احمر تهران آمده است و از پیمودن این مسافت طولانی، گلایه مند است.
این بیمار مبتلا به سرطان ریه می گوید: تمام پزشکان متخصص در تهران جمع شده اند درحالی که شهرستان ها به اندازه کافی پزشک متخصص ندارند چه برسد به داروخانه تخصصی.
*خدا را شکر که فقط یک قلم دارو می_خواهم
بیمار دیگری که برای تهیه داروی هورمون رشد سوماتروپین به داروخانه تک نسخه ای هلال احمر آمده و در صف نوبت مانده ، می گوید: تائید نسخه پزشکی اذیت کننده است.
وی می افزاید: به داروخانه ای مراجعه کردم اما این دارو را نداشتند سپس به داروخانه هلال احمر آمدم که گفتند باید چهار ساختمان آن طرف تر به داروخانه تک نسخه ای هلال احمر بیایم و حالا اینجا از من می پرسند اصلا پرونده داری یا نه اکنون نیز منتظرم تا نوبتم شود؛ خدا را شکر که فقط همین یک قلم دارو را قرار است تهیه کنم.
*اگر اینجا نیست، هیچ جا نیست
مردی حدود ۵۰ ساله مغموم و عصبی به دنبال داروست.
او می گوید: خدا را شکر که دارویم را پیدا کردم زیرا اگر دارو در داروخانه ۱۳ آبان و هلال احمر پیدا نشود، یعنی دیگر آن دارو پیدا شدنی نیست.
*وقتی پول دارو از سقف بیمه بالا می رود
صف بیمه سلامت از همه بیمه ها در داروخانه هلال احمر برای تائید نسخه پزشکی طولانی تر است متصدی، شماره ۱۴۸ را می خواند اما هنوز فاصله زیادی با نوبت پیرمرد ۷۰ ساله باقی مانده است.
این سالمند که برای تهیه داروی پیوند کبد همسرش روی صندلی های داروخانه منتظر نشسته است از شرکت های بیمه گر شاکی است و می گوید: در حالی که پزشک متخصص داروهائی را تجویز کرده است بیمه ، مدعی است هزینه دارو از سقف بیمه بیشتر است و تمام هزینه را تقبل نمی کند.
حال تکلیف بیمار در این بین چیست.
*صف های طولانی، مقصر کیست؟
یک مسئول داروخانه درباره معطلی بیماران در داروخانه ها، می گوید: قرار گرفتن در نوبت طولانی برای تائید نسخ پزشکی را به پای داروخانه ها می نویسند در حالی که مقصر آن سیستم های بیمه ای هستند.
دکتر خیرالله غلامی تصریح می کند: نسخه مانند چک است به آن معنا که برای وصول آن باید چهارچوب بیمه ها را رعایت کنیم و برای برخی از داروها تائید نسخه بگیریم.
وی ادامه می دهد: این نسخه را باید وارد سامانه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت کنیم، آنها اگر تائید دادند ما می توانیم دارو را تحویل بیمار دهیم.
وی می گوید: این روند، خودش طول می_کشد یعنی اگر کسی با نسخه بدون بیمه وارد سیستم شود در نهایت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه معطل می شود اما وقتی با نسخه بیمه می آید ممکن است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. شاید هم بیشتر طول بکشد چون سیستم به ما جواب نمی دهد.غلامی اضافه می کند: سیستم تائید نسخ پزشکی ، اینترنتی است و گاهی اینترنت قطع می شود.
*چرا داروهای خاص در داروخانه های خصوصی توزیع نمی شوند؟
اینکه داروهای خاص فقط در برخی داروخانه_های دولتی توزیع می شود ، مورد انتقاد داروخانه های عمومی است زیرا صاحبان این داروخانه ها معتقدند با توزیع داروهای خاص در داروخانه های بیشتری، دارو بیشتر در دسترس مردم خواهد بود.
اما از سوی دیگر اگر داروهای خاص در داروخانه های خاص به فروش بروند، ممکن است با قیمت گران تری به مردم عرضه شوند و مردم از عهده هزینه داروها بر نخواهند آمد که البته راهکار آن سیستم بیمه ای است اما اکنون نیز بیمه با چالش های خاص خود مواجه است.
یک مقام مسئول می گوید: برخی داروها به ویژه داروهای خاص از نظر اقتصادی ، صرفه اقتصادی برای عرضه کردن ندارند اما داروخانه_های دانشگاهی چون دولتی هستند مکلفند این داروها را توزیع کنند چون از نظر اقتصادی دنبال این نیستند که سودی ببرند و دنبال ارائه خدمت اند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان تعداد داروخانه های محل توزیع داروهای خاص را زیاد کرد، اظهار می دارد: قانونا نمی توانیم تعداد شعبه ها را اضافه کنیم.
*مشکل از بیمه و انتقاد برای وزارت بهداشت
معاون امور دارو و غذا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره صف های طولانی برای تائید نسخ پزشکی در داروخانه ها می گوید: یکی از انتقاداتی که به ما به عنوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می شود همین مشکلات بیمه ای است درحالیکه بیمه زیرمجموعه وزارت بهداشت نیست.
دکتر رسول دیناروند در گفت و گو با ایرنا می_افزاید: بارها در جلساتی که با بیمه ها داشتیم به این مشکلات اشاره کرده ایم .
به هر حال اکثریت قریب به اتفاق بیماران به داروی خود می رسند اما در این مسیر با چالش_های زیادی از جمله معطلی و رفت و آمدهای فراوان دست و پنجه نرم می کنند در حالیکه شاید با یک مدیریت بهتر چه از سوی بیمه، چه از سوی داروخانه و پزشکان و حتی خود مردم می توان تا حد زیادی از این رفت و آمدها و معطلی ها کاست.
اگر به داروخانه های محل توزیع داروهای خاص مراجعه کنید با فضای سرد و خاکستری و چهره های غمزده روبرو می شوید بنابراین باید به فکر سیستم بیمه ای سریع تر و شبکه های توزیع دارویی آسان تر برای این بیماران بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


دو − = 1