نماينده مردم تبريز با حمايت از روز ملي درياچه اروميه:

تنفس برای روستانشینان همجوار دریاچه ارومیه مشکل شده است

تنفس برای روستانشینان همجوار دریاچه ارومیه مشکل شده است

گروه خبر: نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر تأثیرات مثبت نامگذاری ۱۵ اسفندماه به نام روز دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه ارومیه بسیار مشکل است و بسیاری از امراض تنفسی و سوزش چشم را به دنبال دارد.
به گزارش آرازآذربایجان ، زهرا ساعی با اشاره به اهمیت و تأثیرات مثبت زیست محیطی نامگذاری ۱۵ اسفندماه به نام روز دریاچه ارومیه اظهار کرد: اهمیت این دریاچه به حدی است که در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر این دریاچه به عنوان یکی از تالاب‌های بین المللی معرفی شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وسعت و اهمیت زیست محیطی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد، گفت: به دلایل متعددی سطح آب این دریاچه پایین آمده و غلظت نمک آن بالا رفته و تأثیرات منفی فراوانی بر شرایط زیست محیطی داشته است.
وی تصریح کرد: منبع تغذیه دریاچه ارومیه دو منبع بوده، نخست باران که به صورت مستقیم می‌بارد و دوم رودخانه‌های حوزه‌های آبی که به دریاچه منتهی می‎شوند که به خاطر اضافه برداشت آب زیرزمینی به دلیل استفاده زیاد کشاورزان، روستاهای حواشی دریاچه و همچنین کشت محصولات پر آب باعث پایین آمدن تراز دریاچه شد.
ساعی اضافه کرد: ستاد احیای ملی دریاچه ارومیه به همین جهت تشکیل شد و پس از تعریف مأموریت‎ها تلاش‌های مختلفی برای احیای دریاچه انجام گرفت و یکی از اقدامات این است که مقرر شد از سد زاب به واسطه تونلی آب به دریاچه ارومیه منتقل شود که این کار، اقدام بسیار ارزشمندی به شمار می‌‎آید که مراحل آن در حال انجام است.
این نماینده مردم در مجلس افزود: دریاچه ارومیه باید از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و باید کشاورزان و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه کاملا توجیه شوند چراکه در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، شاهد مهاجرات ۱۵ میلیونی مردم شمال غرب کشور خواهیم بود و این آسیب نه فقط برای مردم شمال غرب کشور بلکه به محیط زیست کل کشور آسیب خواهد زد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز تنفس برای برخی روستا نشینان همجوار دریاچه ارومیه بسیار مشکل است و بسیاری از امراض تنفسی و سوزش چشم را به دنبال دارد. در هر صورت برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات بین المللی نیز در دست انجام بوده و این همکاری‌‎های چندجانبه باید گسترش یابد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته اخیرا سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مسئله هم به دلیل بارش‌‌های طبیعی است که صورت گرفته است./

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


9 × هفت =