تله‌تئاتر راه نجاتی برای تلویزیون

تله‌تئاتر راه نجاتی برای تلویزیون

گروه فرهنگی:تله‌تئاتر از کامل‌ترین و منسجم‌ترین ساختارهای برنامه‌سازی است که به‌رغم اهمیت آن، مدتی است در صداوسیما به کلی فراموش شده است.
این ساختار دیرپا، از همان زمانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت، از جایگاه قابل قبولی در بین مخاطبان برخوردار بود و بسیاری را ساعت‌ها پای جعبه جادو نگه می‌داشت؛ حالا اما نمایش‌ تلویزیونی به واسطه‌ی سیاست‌هایی که در این سال‌ها پیش گرفته شده، برای بسیاری از جوان‌ها دیگر ساختاری ناشناخته به حساب می‌آید. تلویزیون مدتی است که خود را از نعمت تله‌تئاتر بی‌بهره کرده و وعده‌های گاه و بیگاهِ از سرگیری تولید نمایش‌های تلویزیونی توسط مسوولان هم تا به امروز راه به جایی نبرده است. حالا به راحتی و البته با تاسف می‌توان اذعان کرد که تلویزیون بیش از یک دهه است که دیگر نمایش تلویزیونی را تولید و پخش نمی‌کند.
تله‌تئاتر؛ راه نجاتی برای تلویزیون
با نگاهی به گذشته شاید بتوان گفت، آخرین تله‌تئاترهای پخش‌شده از تلویزیون، کارهایی چون »دنبالش رو نگیر« به کارگردانی آشا محرابی و »من و او« به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر بوده‌اند که سال ۱۳۹۰ از شبکه چهار پخش شدند و از آن تاریخ، این شبکه صرفا در فواصل نامنظم و به ندرت آثار قدیمی خود را بازپخش می‌کند.
با این همه، برخلاف تلویزیون، برای علاقمندان به هنر تئاتر و فعالان این حوزه، تله‌تئاتر هیچگاه رنگ فراموشی به خود نگرفته و بازگشت این ساختار به صداوسیما همواره از مطالبات جدی هنرمندان در سال‌های اخیر بوده است. این درخواست‌ها حتی تا همین اواخر هم ادامه داشت؛ برای مثال محمدرضا ورزی ـ کارگردان مجموعه‌هایی چون »معمای شاه« و »تبریز در مه« ـ پس از تغییر مدیران تلویزیون، بازگشت تله‌تئاتر به صداوسیما را از عوامل راهگشا برای بهتر شدن وضعیت تلویزیون برشمرده و تاکید کرده بود: تله‌تئاتر قابلیت آن را دارد تا با برآوردی معقول و کم، محتوایی قوی ارائه دهد.
او ساخت تله‌تئاتر را کمکی برای اثبات توانایی‌های بازیگران تئاتر و بازیگران جدید دانسته و باور دارد تله‌تئاتر باید دوباره احیاء شود.
ورزی معتقد است، تله‌تئاتر توانایی به تصویر کشیدن آثار ادبی، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی را دارد.
رسول نجفیان، دیگر هنرمندی است که در این زمینه اظهار نظر کرده است؛ او سال گذشته از بازی در نمایش‌های تلویزیونی یاد کرده و گفته بود: تلویزیون هر دوشنبه تله‌تئاتر داشت و حالا جای این ساختار در هنر ایران خالی است. او حضور فارغ‌التحصیلان بازیگری را در این راستا موثر دانسته و اظهار کرده بود: تئاتر آنقدر باید تکرار شود که مردم بیش از پیش به سراغ آن بیایند، زیرا تئاتر فرهنگ‌ساز است و مسئولان باید این رویکرد را مدنظر قرار دهند که استقبال از برنامه صرفا بازدید میلیونی نیست بلکه پارامترهای زیادی برای تاثیرگذاری برنامه‌های تولیدی وجود دارد.
همچنین علیرضا دباغ که علاوه بر سابقه مدیریت در صداوسیما از دوستان مرحوم علی اصغر آزادان، از سازندگان باسابقه تله‌تئاتر هم محسوب می‌شود، سال ۹۹ در مراسم خاکسپاری او گفته بود: امروز ما پدر تله‌تئاتر ایران را به خاک سپردیم؛ کسی که در دهه ۶۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تلویزیون سرگرمی خاصی نداشت، با هنرمندی خاصی خود توانست با تلفیقی از هنر کلاسیک جهان، تله‌تئاتر را به روی صفحه تلویزیون و پیش چشم بیننده تلویزیون بیاورد و بگذارد و در آن زمان این تله تئاترها حجم گسترده ای از برنامه های مورد علاقه مردم ایران را تشکیل می داد.
اما خود آزادان در همان ابتدای دهه‌ی ۹۰ و زمانی که تقریبا از تلویزیون بابت ساخت تله‌تئاتر ناامید شده بود، ابراز امیدواری کرده بود که »مسؤولان به تله‌تئاتر بی‌مهری نکنند.«
آزادان معتقد بود، تلویزیون در دام اندازه‌گیری تعداد مخاطب افتاده و در نتیجه بی‌مهری‌هایی به تله‌تئاتر شده و این بی‌مهری‌ها نیز ادامه دارد.
او با اشاره به ورود تله‌تئاتر در اولین سال‌ها به شبکه دو سیما، گفته بود: »در آن دوره‌ی زمانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت و از شبکه دو تله‌تئاترهایی چون شاهدی برای بازپرسی،‌ معمای یک قتل و … همزمان با یک سریال از شبکه دیگر به روی آنتن می‌رفت، باز هم این ساختار مخاطبان زیادی داشت.
من یکی از اولین افرادی بودم که بعد از انقلاب تله‌تئاتر را در تلویزیون مرسوم کردم. در آن زمان تله‌تئاتر از شبکه دو سیما پخش می‌شد و بعدها به شبکه چهار منتقل شد.
کلیت ماجرا این است که تله‌تئاتر فراز و نشیب‌های زیادی را طی این چند سال، طی کرده است؛ یعنی حتی زمانی که از شبکه دو شنبه‌ها به روی آنتن می‌رفت، مدت زمان زیادی طول کشید تا مخاطبان با آن خو بگیرند ولی در نهایت این هنر توانست بینندگان و تماشاگران خاص خودش را پیدا کند؛ علاوه بر آن ما در آن مقطع سعی‌مان این بود که به موضوعاتی بپردازیم که ماهیت جذاب برای مخاطبان داشته باشد و بتواند مخاطب را مجذوب خود کند و بیشتر موضوعات جهانی و فراملیتی مطرح شود تا امکان ارتباط با مخاطب هم وجود داشته باشد.«
او در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید ساخت تله‌تئاترها برای تلویزیون هزینه‌بر است؟ هم گفته بود: هزینه‌هایی که در حال حاضر صرف یک تله‌فیلم ۸۰دقیقه‌ای می‌شود، برابر است با یک تله‌تئاتر.
مهم‌ترین مساله این است که دوستان و مدیران تلویزیون فکر می‌کنند که سریال‌ها نسبت به تله‌تئاترها مخاطبان بیشتری دارند و به همین خاطر کمی به این ساختار بی‌مهری می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از کارهایی که من طی ۳۰ سال فعالیت انجام دادم چندین بار از تلویزیون پخش شده‌اند.
آزادان گفته بود »اگر تبلیغات درستی در حوزه تله‌تئاترها انجام شود، از لحاظ تعداد بیننده قطعا موفق خواهیم بود؛ ضمن اینکه از لحاظ بعد فرهنگی ضروری است که ما به مقوله تله‌تئاتر بپردازیم و به این ساختار تلویزیونی بها دهیم.«
تئاتر و تله‌تئاتر؛ اشتراک و افتراق
تا اینجا هر آنچه گفته شد در حمایت از تله‌تئاتر بود و ساختاری تلویزیونی که عرصه‌ای کاملا متفاوت و مستقل از تئاتر را تجربه می‌کند. چنانچه خود علی‌اصغر آزادان، از قدیمی‌های تله‌تئاتر هم در جملاتی بر این نکته تاکید کرده و گفته بود، »بسیاری از دوستان تئاتری ما معتقدند که تله‌تئاتر زیرمجموعه تئاتر است؛ در حالی که اصلا این طور نیست و این دو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. وجه تشابه تئاتر و تله‌تئاتر می‌تواند در متن باشد.
در تله‌تئاتر باید بدانیم که دوربین می‌تواند با یک حرکت یا نشان دادن کلوزآپ‌، خشم شما را نشان دهد، لذا باید با ویژگی تلویزیون ساخته شود.«
با در نظر گرفتن چنین پیش‌فرضی و البته تفکیک مرز میان تئاتر و تله‌تئاتر، در عین حال یادآوری این نکته ضروری است که ساختار نمایش‌های تلویزیونی از چند حیث می‌تواند به عنوان یاری‌رسان، تئاتر کشور مطرح باشد؛ نخست جذب عده‌ای از نیروهای فعال در عرصه نمایش کشور و دیگر فرهنگ‌سازی در جهت آشتی دادن و آشنایی مخاطبان با هنر تئاتر.
خصوصا حالا که پس از دوسال شیوع کرونا در کشور و تعطیلی سالن‌های تئاتر، هنرمندان این عرصه به لحاظ مالی و روحی بسیار آسیب دیده‌اند و اتفاقا تله‌تئاتر باید در این دوره قوت می‌گرفت و به کمک تئاتر می‌آمد. البته در همین دوره شیوه‌های نوینی روی کار آمد. در کشور ما نیز، به شکل پراکنده اقداماتی شکل گرفت. در این خصوص سامانه‌ای توسط انجمن هنرهای نمایشی با عنوان »تلویزیون تئاتر ایران« ایجاد شد که قرار بود این سامانه ظرفیتی ارزشمند برای تئاتر کشور و بستری برای ارتباط با دیگر کشورها ایجاد کند و همچنین پلتفرمی برای ارایه نمایش‌های ضبط شده با کیفیت بالا باشد.
در ارتباط با همین موضوع، مدیر بخش تله‌تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: اگرچه تئاتر به نفس مخاطبانش زنده است و اجراهای حضوری تأثیر درگیری بر روی مخاطب دارد اما اگر شرایط در رسانه‌های آنلاین نیز برای اجراهای تئاتر فراهم شود مخاطبان می‌توانند از این فضا برای دیدن تئاتر بیشتر استفاده کنند.
او با اشاره به اینکه ذات مخاطب تئاتر، عام نیست، تصریح کرد: در تماشاخانه آنلاین هر تماشاگری می‌تواند اجراهای دلخواهش را انتخاب کند چرا که فضای مجازی برخی از محدودیت‌ها را از بین می‌برد.
همچنین محمد عمرآبادی، مدیر یکی از سایت‌های بلیط‌فروشی نیز با اشاره به اینکه تماشاخانه مجازی با خود نسبت به تماشاخانه متعارف ویژگی‌هایی جدیدی همراه دارد، گفت: تماشاخانه مجازی محدودیت زمانی و جغرافیایی را از بین می‌برد و همه می‌توانند در هرجایی از دنیا آن اثر را تماشا کنند که این بسیار اتفاق خوبی خواهد بود.
به گزاش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،با این وجود، با گذشت دو سال، این سامانه هنوز به جایگاه اصلی که در بدو تاسیس برای آن تعریف شد، نرسیده است و با استانداردهای لازم فاصله بسیار دارد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 11