رسانه‌ها باید صدای مردم باشند

رسانه‌ها باید صدای مردم باشند

گروه فرهنگی: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جریان رسانه را خط مقدم حضور در کنار مردم در همه شرایط از جمله در بحران‌ها عنوان کرد و گفت: هنر رسانه این است که به اصل صحت اطلاعات پایبند و همواره در همه شرایط کنار مردم باشد.
نشست خبری چهارمین رتبه‌بندی اولیه پایگاه‌های خبری، براساس فرم‌های خوداظهاری و نظر کارشناسی کمیته هفت نفره متشکل از اساتید ارتباطات و نمایندگان منتخب مدیران مسئول پایگاه‌های خبری، امروز سه‌شنبه ۶ آبان در سالن نشست‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست که به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین نیز قابل دریافت بود، گفت: هنر رسانه این است که به اصل صحت اطلاعات پایبند و همواره و در همه شرایط کنار مردم باشد. افتخار من خبرنگاری است. حضورم در مسئولیت معاونت مطبوعاتی به خاطر این است که سال‌ها افتخار حضور در کسوت خبرنگاری داشته‌ام.
وی درباره بحث ماهیت و اثر رسانه، گفت: در فضای جاری کشور ما در موضوع رسانه با موفقیتی ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم که به لحاظ تأمین آن خوب پیش رفته‌ایم. به طوری‌که کسی در ایران نیست که علاقه و امکان راه‌اندازی یک رسانه را داشته باشد و این اجازه به او داده نشده باشد. خوشحالیم که مشاغل دیگر هم وارد صنف رسانه شده‌اند و هر که در هر رشته‌ای علاقه‌مند بوده آمده و مجوز دریافت کرده است. پزشکان کشاورزان و همه اصناف و تخصص‌ها رسانه دارند و این فرصت بسیار خوبی است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه رسانه با آن مواجهیم، گفت: در محتوای رسانه اکثراً دچار مخاطره هستیم و آینده رسانه از آن محتواست. آنچه تاکنون انجام دادیم سبب شده معدل ما در یکسال گذشته قابل قبول باشد. رسانه‌ها در هر بحرانی، پیشرو هستند. بودن لحظه‌ای کنار مردم و رسیدن به هر نقطه در کشور در حداقلِ زمان و جمع‌آوری اطلاعات باعث شده در بسیاری از مواقع مسئولان با این اطلاعات و اخبار رسانه‌ها به میدان بیایند. از این‌رو، جریان رسانه خط مقدم حضور در کنار مردم در سخت‌ترین شرایط و هر بحرانی است و در هر واقعه‌ای اثبات کرده در کنار مردم است.
خدادی با بیان اینکه آنچه نیازمند آسیب‌شناسی است، محتوا و کارکرد رسانه است، گفت: اصلی‌ترین وظیفه معاونت مطبوعاتی، هدایت برای ارتقای رسانه و کمک به رشد آن است و لذا ساختارها و قوانین و اعطای یارانه برای ارتقای اثرگذاری آن است. این اثرگذاری هم جایی ندارد مگر اینکه نسبت رسانه با مخاطب مستقیم شود و مهارتش تقویت و توسعه پیدا کند پس باید ما کمک کنیم که رسانه در اسم باقی نماند. امروز دیگر تنها داشتن یک رسانه قدرت نیست و محتوای اطلاعات منتشره تعیین کننده است. به همین منظور چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری را انجام دادیم.وی در ادامه گفت: رسانه‌های برخط، دارای تپندگی و نبض هستند چون با حادثه خود را تنظیم می‌کنند و زمان محدود ندارند. با این رتبه‌بندی هم بنا داشتیم محتوای رسانه، مورد توجه قرار بگیرد، مرجعیت آن تقویت و کارکرد رسانه‌های برخط نسبت به هم تمیز داده شود. در این راستا اساس کار بر مبنای ایجاد رقابت بر مبنای رفاقت برای رشد و هم افزایی بوده است. شاخص‌های بررسی شده در چهارمین دوره رتبه‌بندی محتوایی بودند چون بقای رسانه امروز به محتواست و غفلت ما وقتی است که رسانه تنها در اسم باقی بماند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: متأسفانه در ایران داشتن رسانه مهم‌تر از اثرگذاری آن است، امروز ۱۳ هزار رسانه در کشور مجوز گرفته‌اند اما داشتن این تعداد رسانه الزاماً قدرت نیست همانطور که تعداد خبرِ بیشتر به معنی قدرت رسانه نیست. هر رسانه محتوایی منتشر کند که مخاطب بیشتر از آن بهره بگیرد قدرتمندتر است. خوشحالم که بازه زمانی رسیدگی به درخواست‌های رسانه‌ای در هیئت نظارت بر مطبوعات به کمتر از چهار یا پنج ماه رسیده و هر رسانه‌ای که درخواست مجوز داده در این مدت مجوز خود را دریافت کرده است.
خدادی با اشاره به ویژگی‌های چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری گفت: در این دوره شیوه‌نامه یکبار بازنگری و نظرات و انتقادات لحاظ شد و شاخص‌ها به نحوی تجمیع و کاربردی شد که تنها اثر رسانه را معنا می‌کند.
در همین راستا از ۱۷ به ۱۱ شاخص رسیدیم. یکی از مهم‌ترین بحران‌های رسانه‌ای، عدم ذکر منبع در اطلاعات است. در رسانه‌ها بسیاری از مطالب منتشره منبع ندارند. رعایت اصول خبرنویسی یعنی استاندارد اولیه تولید محتوا؛ نمی‌توانی در ارائه اطلاعات ارزش افزوده‌ای به آن ندهی.
وی گفت: رویکرد تعاملی با مخاطبان کلیدواژه رسانه‌های ماست. از این‌رو، جای مخاطب در رسانه و فرصت دادن به او برای حضور در رسانه از جمله شاخص‌هایی بود که در این دوره رتبه‌بندی لحاظ شد. در دور سوم ۲۰۰ پایگاه خبری برای رتبه‌بندی اعلام آمادگی کرده بودند و این عدد به ۶۷۵ رسانه در دور چهارم رسید. البته همچنان فرصت تبادل در موضوع این فرایند وجود دارد؛ یادمان نرود که ما یک خانواده به نام خانواده رسانه‌ایم که بقایش به فرصت تبادل و تعامل درون خانواده وابسته است. بنابراین بیشتر از آنکه دیگران ما را آسیب‌شناسی کنند باید خودمان این کار را انجام دهیم. ضمن اینکه رتبه‌بندی به معنای انتخاب رسانه برتر نیست چون قدرت رسانه سیال است و یک رسانه می‌تواند در یک روز یا در یک موضوع برتر از دیگری باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه دوران انحصار اطلاعات برای مخاطب به پایان رسیده و به دوران انتخاب اطلاعات رسیده‌ایم گفت: امروز مردم محکوم به خواندن هیچ محتوایی نیستند بلکه انتخاب می‌کنند و در تولید محتوا مشارکت دارند. هنر رسانه این نیست که اضطراب ایجاد کند یا فقط دنبال معروفیت باشد.
مقبولیت رسانه است که منجر به معروفیت می‌شود. اصل بقای رسانه به صحت اطلاعاتش است. دقت برای صحت است و بعد سرعت. نکته بعدی بازنشر خبر است که باید در بازنشر صحت اخبار را بررسی کنید. امروز هرجا موفقیت داشتیم آنجا بوده که اعتماد مردم را جلب کرده‌ایم. نام یک رسانه به طور مستقیم با محتوای آن گره خورده و محتوا با صحت اطلاعات و این هم با منبع اطلاعات گره خورده است. ماندگاری رسانه ماندگاری مخاطب است و ماندگاری او به صحت اطلاعات رسانه است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− نُه = 0