استاندار آذربايجان غربي خبر داد

تلاش برای راه‌اندازی رشته ادبیات ترک در دانشگاه ارومیه

تلاش برای راه‌اندازی رشته ادبیات ترک  در دانشگاه ارومیه

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترک در دانشگاه ارومیه صورت می‌گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان وحید جلال‌زاده در جلسه دیدار با سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه که در محل دفتر استاندار آذربایجان غربی انجام شد، اظهار داشت: ایران و ترکیه از سال‌های گذشته روابط حسنه‌ای داشته‌اند و زمینه برای گسترش تعاملات طرفین فراهم است.
وی به اشتراک فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: هر دو کشور مسلمان بوده، فرهنگ و زبان مشترک دارند که این عوامل می‌توانند زمینه‌ساز گسترش تعاملات و روابط گوناگون دو ملت باشند.
جلال‌زاده تصریح کرد: سال‌های گذشته روابط ایران و ترکیه الگویی برای سایر کشورها بود که باید در سال‌های آینده این تعاملات حفظ و گسترش یابند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و ترکیه به ۲۵ میلیارد دلار رسیده اضافه کرد: این در حالی است که سقف روابط تعیین شده میان دو کشور ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود.
سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه در این دیدار بیان داشت: ترکیه آماده هرگونه همکاری در زمینه رفع مشکلات مرزی جاده رازی به کاپی کوی ترکیه، برای گسترش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی بین دو کشور است.
محمد بلوت مأموریت اصلی خود در ایران را بازسازی مرز این دره در مقابل مرز سروی ارومیه عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم با همکاری استانداری آذربایجان غربی رفع مشکلات مرزی دو کشور رفع شود.
وی با اشاره به ۸۲۳ سرباز دفن شده در روستای چیچک سلماس، بر ضرورت پیگیری‌های لازم برای پاسخ به نامه سفیر ترکیه که سال گذشته در این راستا به استانداری آذربایجان غربی ابلاغ شده بود تأکید کرد.
سرکنسول جدید ترکیه همچنین خواستار پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترک در دانشگاه ارومیه شد و افزود: با وجود زبان مشترک بین مردم آذربایجان و ترکیه پیش‌بینی می‌شود استقبال گسترده‌ای از این رشته دانشگاهی در این منطقه دیده شود.
بلوت گسترش مناسبات فرهنگی را از دیگر اولویت‌های کاری دو کشور عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع دستی و افزایش رفت‌ و آمدهای دانشگاهی نیز می‌تواند در این راستا بسیار موثر واقع شود.
استاندار آذربایجان غربی روحیه دیپلماتی سرکنسول جدید ترکیه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و متذکر شد: دولت جدید نگاه ویژه‌ای به روابط میان ایران و ترکیه دارد که این موضوع از گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در آینده نزدیک خبر می‌دهد.
وی بر لزوم پیگیری مصوبات و تفاهم‌نامه‌های امضا شده تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن این مصوبات به زودی رفع شود تا شاهد گسترش تعاملات فرهنگی، اقتصادی و … میان دو کشور باشیم.?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = سه