تقوای سیاسی رمز وفاداری به فرهنگ انقلابی گری

تقوای سیاسی رمز وفاداری به فرهنگ انقلابی گری

گروه دین و زندگی: مؤمنین به انقلاب، اوصاف گروه ویژه و یا خاصی نیست و می‌توان آن را به اشخاص، تشکل‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌‌های درون‌انقلابی اطلاق کرد. به عبارتی، یک روحیه یا تفکر است که در اشخاص به وجود می‌آید و تمام ابعاد جسمی و روحی آن‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
عرصه‌ی رشد در هر جامعه‌ی‌ دینی، بر ارتقای فرد در دو بُعد اخروی و دنیوی تنظیم شده است و رشد دنیوی نیز بر محور آخرت تعریف می‌شود. با این مقدمه، مؤمن انقلابی از اهمیت به واجبات به هدف اهتمام به امور اجتماعی غفلت نمی‌ورزد بلکه آن را به‌عنوان پشتوانه‌ی فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی خود قرار می‌دهد.
به‌طور کلی، شخصیت هر انسان متناسب با جهان‌بینی او شکل می‌گیرد و منشأ تحلیل‌ها و رفتارهای سیاسی می‌شود. در این زمینه، صرف دانستن کفایت نمی‌کند و عمق بخشیدن به باور و اعتقاد قلبی که در نتیجه‌ی تزکیه به وجود می‌آید، عامل بسیار مهمی است. از همین روی، هر فرد یا ملتی که قصد اصلاح دارد، در ابتدا باید به اصلاح نفس خود بپردازد. تفاوت در عملکرد هر فرد در این مسیر نیز به میزان تسلط وی بر نفس و کنترل شهواتش بستگی دارد. مؤمنین به انقلاب از این قاعده مستثنا نبوده و ملزم به خویشتن‌داری هستند.
‌لذا یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شخص را نسبت به پایبندی و ایمان به ارزش‌های انقلاب مصمم می‌کند و از این روی، می‌توان در اوصاف گروه مذکور برشمرد، تزکیه‌محوری است، زیرا مسلماً تعلق دل به متاع دنیایی، شخص را از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های انقلابی بازمی‌دارد و به‌تدریج دل را استحاله می‌کند. مقام معظم رهبری در توصیه‌ی خود به مسئولان سیاسی، به این مهم اشاره کرده و آن را مورد مداقه قرار می‌دهند:
مقام معظم رهبری در وصف جوانان مسلمان و مؤمن انقلابی، برخورداری ایشان از ایمان و وجود تقوا در اندیشه و عمل را عاملی برای خنثی شدن تبلیغات گمراه‏کننده و لغزاننده‌ی دشمن می‌دانند:
»[اینکه دشمنان با] تبلیغات گمراه‏کننده و لغزاننده نمى‏تواند او را بلغزاند، زیرا حقیقت را مى‏بیند و در وراى تبلیغات رنگارنگ دشمنان باطن ظلمانى و خبیث محورها و مراکزى که این تبلیغات را به راه مى‏اندازند، براى او روشن است. این، نقطه‏اى است که دشمن نمى‏تواند به هیچ کیفیتى آن را نسبت به جوان مسلمان و مؤمن‏ انقلابى‏ علاج و با آن مقابله کند. دلى که از ایمان برخوردار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است، با تبلیغات دشمنان گمراه نمى‏شود.«
مقام معظم رهبری در توصیف بسیج و تمایز آن با سایر نهادها و مجموعه‌های مؤمن و انقلابی آماده بودن برای برآورده شدن نیازهای انقلاب را از ویژگی‌های بارز این تشکل می‌دانند. ایشان می‌فرمایند: »بسیج به معناى فرد یا مجموعه[ای است که] آماده‌ی برآوردن نیازهاى انقلاب است در هر زمان و از هر نوع.«
لذا ایشان در ادامه می‌فرمایند: »اگر دیگرى در یک سازمان دیگر است و همین احساسات شما را دارد، او هم بسیجى است و فقط رسماً جزء سازمان شما نیست؛ کمااینکه در محیط کارگاه هرکس این احساس را دارد بسیجى است. در محیط روحانیت و حوزه‌ی علمیه، هرکس این احساس را دارد، بسیجى است. در محیط بازار و در محیط اداره و در محیط روستا، هرکس این احساس را دارد، بسیجى است. این احساسى که فردى آماده است در هر زمان و در هر عرصه‏اى که به او نیاز باشد، حضور پیدا کند.«
اگرچه بیانات فوق در خصوص بسیج ایراد شده است، اما با نگاهی جامع‌تر و با توجه به آنچه در ادامه‌ی بیانات آورده شده بود، می‌توان نتیجه گرفت یکی از اوصاف مؤمنین به انقلاب، آمادگی ایشان جهت خدمت‌رسانی و برآوردن احتیاجات انقلاب است.
ایشان در جای دیگری، ضمن اتصاف مجموعه‌ی بسیج به عنصر مؤمن انقلابی، تعهد، احساس مسئولیت به ملت، علاقه‌مندی به سرزمین خود و بی‌علاقگی به متاع دنیایی را از ویژگی‌های این مجموعه برمی‌شمارند: »واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند، همه. این جوانان مؤمن و انقلابی‌اند که روز خطر، سینه سپر می‌کنند، هشت سال جنگ تحمیلی می‌روند توی میدان؛ این‌ها هستند.« »اگر روزى دشمنى به کشورى حمله‏ى نظامى کند. چه کسى در مقابلش مى‏ایستد؟ کسى که از همه به سرزمین خود علاقه‏مندتر است، به ملت خود علاقه‏مندتر است به زخارف دنیوى بى‏علاقه‏تر است، احساس مسئولیت بیشترى مى‏کند و متعهدتر است. چنین کسى مى‏رود دفاع مى‏کند. شما دیدید که در دوران جنگ، چه کسانى رفتند دفاع کردند. عمده‌ی میدان ما را بسیج پر کرد. بسیج یعنى همین؛ یعنى عنصر مؤمن‏ انقلابى‏ علاقه‏مند به سرنوشت میهن، علاقه‏مند به سرنوشت کشور و یک فرد فداکار. رفت وسط میدان و با فداکارى دشمن را به زانو درآورد.«
از این روی، می‌توان ویژگی‌های فوق را به هر مجموعه و افراد دیگری اطلاق کرد که از مؤمنین به انقلاب هستند. ایشان در جای دیگر، با بیان ارتباط میان بدنه‌ی انقلاب با آرمان‌های انقلاب اسلامی، برخورداری عناصر انقلابی از روحیه تحرک و قدرت فکری و بدنی در تحقق این آرمان‌ها که برآمده از روحیه مسئولیت‌پذیری است را امری مهم و ضروری می‌دانند. ایشان می‌فرمایند:
»جوان، دانشجو و عنصر انقلابی نسبتش با آرمان‌های انقلاب چیست؟ بنده معتقدم که آرمان‌های انقلاب… بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانی، قابل تعقیب و قابل دسترسی نیست.
نسبت شما با آرمان‌ها، این‌چنین نسبتی است. عقیده‌ی من این است که اگر چنانچه نیروی جوانی، یعنی قدرت فکری و بدنی و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک و همچنین جسارت، یعنی خط‌شکنی‌ها، که در جوان‌ها به‌عنوان خصیصه وجود دارد، نباشد، ما به آرمان‌ها دست پیدا نخواهیم کرد.
لذا جوان‌ها در زمینه‌ی دسترسی به آرمان‌ها و تحقق آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های اسلامی، دارای مسئولیت‌های بزرگی هستند و کارآمدی بسیار بالایی هم دارند.« استکبارستیزی و نفی سلطه‌ی بیگانگان در منش و رفتار سیاسی-اجتماعی، یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد است. یک »مؤمن‏ انقلابى… مى‏خواهد که در دنیا اثرى از ظلم و جور نباشد، مى‏خواهد که گردن‌کشان عالم، میدان گردن‌کشى پیدا نکنند مى‏خواهد که زندگى انسان‌ها، زندگى شیرین و سعادت‌مندانه‏اى باشد، مى‏خواهد که عزت و شرف توحید و دین الهى و پایبندى به آن، مثل پرچم افتخارى، بر سر همه‌ی مسلمانان به اهتزاز دربیاید.« استکبارستیزی جز با اعتلای کلمه‌ی توحید ممکن نیست و از همین جهت، اعتقاد به توحید و تحقق دین الهی، یکی از اهداف گروه مذکور است.
*برخورداری از میانه‌روی و تقوا در رفتار سیاسی
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس،انقلابی‌گری با افراط و تفریط در رفتار متفاوت است، بلکه انقلابی‌گری با میانه‌روی در رفتار همخوانی بیشتری دارد، زیرا شخص انقلابی با توجه به پشتوانه‌ی الهی و دینی خود، عاقلانه و مبتنی بر بصیرت رفتار می‌کند. رهبر معظم انقلاب همه‌ی انقلابیون را از افراط و تفریط برحذر داشته و در توصیه به طلاب می‌فرمایند:»درست است که جوان‌ طلبه‌ی انقلابى اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ مبادا حرکت انقلابى جورى باشد که بتوانند تهمت افراطى‌گرى به او بزنند. از افراط و تفریط بایستى پرهیز کرد. جوان‌هاى انقلابى بدانند؛ همان‌طور که کناره‌گیرى و سکوت و بى‌تفاوتى ضربه می‌زند، زیاده‌روى هم ضربه می‌زند. مراقب باشید زیاده‌روى نشود.«

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = پنج