تزئین ورودی‌های شهرارومیه با زباله تدبیر مسئولین برای گردشگری

تزئین ورودی‌های شهرارومیه با زباله تدبیر مسئولین برای گردشگری

گروه گزارش: این روزها تنها کاری که مسئولان انجام می دهند ارائه گزارش از تعداد گردشگران ورودی به استان و کاهش یا افزایش آن است.
اما کسی از زیبایی های بصری موجود در اطراف شهر که در برابر دیدگان مسافران قرار می_گیرد، سخن به میان نمی آورد.
ورودی شهرها اولین نقاطی هستند که اکثر مسافران با آن برخورد دارند، اهمیت ورودی شهرها به قدری است که هر ورودی با نمادها و ویژگی های خاص خود و نشان دادن عواملی که مخصوص آن شهر است، می تواند حس تعلق و هویت در میان ساکنان و تازه واردان به شهر را ایجاد کند.
*به زباله بیشتری نیاز است!
حواشی مسیرهای ورودی ارومیه و در چند کیلومتری این شهر در جاده های مختلف اغلب محل انباشت زباله هایی است که در بدو ورود به شهر خودنمایی می کند و چهره نازیبایی را در مقابل چشمان مسافران به تصویر می کشد.
در این چند سال اخیر دفع نخاله های ساختمانی و زباله ها در حاشیه جاده های منتهی به شهر به یک امر عادی بدل شده و منظره ای ناخوشایند از ریختن زباله در حاشیه جاده سلماس،تبریز،مهاباد،اشنویه و سرو ایجاد کرده است.
در حالی که، آذربایجان غربی و در مرکز آن ارومیه دارای جاذبه های گردشگری بسیار است که می تواند زمینه اقتصادی مفیدی برای استان ایجاد کرده و گردشگران بسیاری را جذب آن کند اما آیا با وجود این چنین ورودی های شهری مسافران و گردشگران باری دیگر ترغیب به سفر به خطبه سرسبز آذربایجان غربی می شوند یا در صدد پیشنهاد دادن این شهر به عنوان شهری قابل گردش به دوستان خود برمی آیند؟
با وجود گسترش فرهنگ شهر نشینی و ساخت و ساز های گسترده هر کدام از افراد نخاله های حاصل از ساخت و ساز خود را در گوشه کنار حواشی شهر وجاده های فرعی رها می کنند.
هرکدام از ورودی های شهر به گونه ای با کریحی ها و زشتی ها دست و پنجه نرم می_کنندو هرکدام به گونه ای گردشگران داخلی و خارجی را مود ملامت دقرار می دهند.در این صورت شاید دور از انتظار نباشد که در آینده ای نزدیک حواشی ارومیه و شاید محدوده شهری هم زیر خروارها زباله مدفون شود!
حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره میزان پسماندهای عفونی در بیمارستان‌های استان اظهار داشت: میزان تولید پسماند عفونی ۲ هزار و ۳۹۵ تن و میزان تولید پسماند تیز و برنده ۲ هزار و ۱۱۰ تن، میزان تولید پسماند شیمیایی و دارویی ۱۰۰ تن و نیز میزان پسماند عادی ۳ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.
وی، بیان کرد: سرانه تولید پسماند در استان آذربایجان غربی برای هر نفر ۸۵۰ گرم است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: میزان تولید پسماند صنعتی ۷۸۸ هزار و ۲۶۴ تن و نیز میزان تولید پسماند ویژه ۴۳۰ هزار و ۵۹۳ تن بوده است و لازم به ذکر است آمار فوق صرفاً بر اساس برنامه‌های عملیاتی دریافتی از واحدهای صنعتی است.
اوراقی ها و زباله ها به استقبال مسافران می_آیند
مسیر ارومیه ـ تبریز به عنوان مهم ترین ورودی شهر مطرح است که سالانه مسافران و گردشگران بسیاری از این ورودی وارد شهر می شوند.
اما اولین چیزی که متوجه آنان می شوند بوی نامطبوع حاصل از فعالیت و تجمیع فاضلاب کارخانه های صنعتی در طبیعت و انباشته شدن زباله های گوشه کنار این مسیر است که در همان ابتدای راه روان مسافران را مشمئز می کند.
با ورود به کمربندی ارومیه از جمله تصاویری که بسیار در معرض دید بوده و خودنمایی می_کند، وجود مغازه های جمع آوری ضایعات، درب و پنجره و آهن فروشی است که همواره پیاده روها را مملو از ضایعات و نخاله می کنند علاوه بر این موارد با ایجاد آلودگی صوتی نیز همراه هستند که تردد از این مکا‌ن ها را برای اهالی به ویژه مسافران تبدیل به جهنم کرده‌اند.با کمی دقت دیدگانمان بر زمین‌های خالی و راکد پر از زباله و ضایعات ساختمانی می افتد که موجبات تاسف را فراهم می‌آورد، وای به حال کسی که بخواهد در روزی بارانی یا برفی از این مناطق عبور کند علاوه بر اینکه با دریاچه‌های سطح خیابان روبرو می‌شود، باید موجبات گل آلود شدن سر تا پای خود را نیز فراهم ببیند.
اما مسیرهای ارومیه ـ اشنویه و ارومیه ـ مهاباد نیز از زشتی ها و انبوه زباله ها در امان نمانده است.
هر مسافری که از مسیر ارومیه ـ مهاباد قصد ورود به شهر را داشته باشد، از همان ابتدای مسیر با انبوه کیسه ها و زباله ها مواجه خواهد شد که سر تا سر مسیر به همراه وزش باد در حرکت بوده و پر و بال درختان و طبیعت را با جلوه ای زشت آراسته اند.
هر چه به شهر نزدیک تر می شویم، این زباله_ها و زشتی ها از پراکندگی به تجمع و اجتماع نزدیک تر می شوند به طوری که اطراف پل روگذر امامزاده دیگر مزین به کیسه ها و بتن_های رها شده در اطراف می شود.
اما آنچه که در نزدیک ترین نقطه شهر و صد البته می توان گفت ورودی شهر توجه مسافران را به خود جلب می کند، پل چهار سطحه اما تک سطحه آذربایجان است که سالهاست مردم شهر و مسافران را با مشکلات و سر در گمی های متعددی دست به گریبان کرده است و شاید بسیاری از ورود به شهر پشیمان و آزرده خاطر کند.
طبیعت سرسبز یا پلاستیکی!
محور ارومیه-اشنویه نیز از مشکلات دو مسیر ذکر شده دیگر بی نصیب نمانده و همچون تمامی آنان در حال دست و پنجه نرم کردن با زباله های رها شده در مسیرو طبیعت سر سبز و پرطرفدار خود است کمتر کسی را می توان یافت که به ارومیه سفر کند اما از دیدنی های مسیر ارومیه ـ اشنویه بی نصیب بماند، بی شک آوازه این طبیعت خوش آب وهوا به گوش همگان می_رسد اما آنچه اکنون مشاهده می شود طبیعت نایلونی است نه طبیعت سرسبز!البته اگر هر مسافری در هنگامه های غروب وارد شهر شود ساعت ها یا شاید به میزان مسیری که طی کرده باید در ورودی شهر در ترافیک بگذراند و کسی پاسخگوی وضعیت فعلی نباشد.
اما این زباله های عفونی و غیر عفونی چه تاثیری در سلامت مردم و دام ها دارد؟ آیا وجود بی کنترل زباله ها در اطراف شهر باعث بروز مشکلاتی در سلامت ساکنان نمی شود؟
بی شک با وجود اینکه چندین پایگاه دفع رباله در سطح شهر راه اندازی شده، اما با این وجود بازهم پاسخگوی زباله های مختلف تولیدی نیستند و در سراسر شهر و به خصوص حاشیه_های شهر، این زباله ها در حال حکمرانی بر طبیعت زیبا هستند.
کنار رودخانه ها و منابع تفریحی مملو از زباله_های تولیدی مسافران و تفریح کنندگان در محل است. گویا هنوز فرهنگ »شهر ما،خانه ما« آن گونه که باید رواج پیدا نکرده و یا شاید آن ها در خانه هایشان نیز زباله های تولیدی را در زمین رها می کنند؛ الله اعلم!
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازراه دانا امید است با برنامه ریزی های منسجم از سوی مسئولین مربوطه مشکلات محیط زیستی ارومیه به مرحله پاکسازی برسد، هرچند ارومیه برای رسیدن به این طرح و تبدیل شدن به یک شهر توریستی فاصله زیادی دارد ولی شاید توجه به ورودی شهر نیز خالی از لطف نباشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


× یک = 5