تراز دریاچه ارومیه مثبت شد

تراز دریاچه ارومیه مثبت شد

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه صبح امروز /دوشنبه/ به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۶۸ سانتیمتر رسید که چهار سانتیمتر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته و ۳۷ سانتیمتر بیشتر از ابتدای سال آبی جاری /اول مهر/ است.
فرهاد سرخوش ا افزود: در مدت مشابه سال گذشته تراز این دریاچه یکهزار و ۲۷۰ متر و ۶۴ سانتیمتر بود که این رقم با بارش های مناسب هفته های اخیر و سرازیر شدن آب سدهای اقماری افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به ۲ هزار و ۲۰۸ کیلومتر مربع رسیده در حالی که این میزان در زمان مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۱۶۲ کیلومتر مربع بود.
وی حجم آب دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته را یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: این حجم امروز به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است که افزایش ۹۰ میلیون مترمکعبی را نشان می دهد.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حجم آب این دریاچه در ابتدای سال آبی جاری /اول مهرماه/، یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود، اظهار کرد: در حدود ۶ ماه گذشته رشد ۷۴۰ میلیون مترمکعبی آب در نگین فیروزه ای آذربایجان اتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار دارد.
استاندار آذربایجان غربی نیز طی روزهای اخیر با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه گفته که مذاکره با سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه آغاز شده است و با دریافت تسهیلات خارجی روند اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه تسریع می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − پنج =