مدير دفتر ستاد احياي درياچه اورميه:

تراز دریاچه اورمیه کاهش یافته است

تراز دریاچه اورمیه کاهش یافته است

گروه خبر: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه اورمیه کاهش یافته است.
به گزارش آرازآذربایجان : فرهاد سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه اورمیه افزود: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱٫۲۵متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۷۳ سانتی متری هستیم.این در حالی است که تراز این دریاچه در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۰ سانتی متر افزایش داشت.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ۷۳ سانتی متر افزایش داشته است.
این در حالی است که تراز این دریاچه در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۰ سانتی متر افزایش داشت اما اکنون این رقم افزایشی به ۷۳سانتی متر کاهش یافته است.
فرهاد سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه افزود: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱٫۲۵متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۷۳ سانتی متری هستیم.
وی با بیان اینکه سردهنه انهار بسته شده و بزودی رهاسازی آب به دریاچه آغاز می شود، تصریح کرد: حجم فعلی آب دریاچه اورمیه سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب بود.مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی به وسعت فعلی دریاچه نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر مساحت دریاچه اورمیه دو هزار و۲۴ کیلومتر مربع است. با وجود تخصیص بالغ بر ۳۴۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه، اما همچنان که مسئولان و رسانه‌ها از حال خوب دریاچه ارومیه گزارش می‌دهند باید این را در نظر داشت که این دریاچه هنوز تا مرحله احیا کامل فاصله‌ی زیادی دارد و مشکلات مالی همچنان گریبانگیر.
اما چند روز پیش پس از مدت ها، مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه اورمیه گفت:دولت هفته ی گذشته پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های مرتبط با ستاد احیای دریاچه اورمیه را به تصویب رساند که این اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ بوده و پایان سال تزریق می‌شود.
مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه اورمیه افزود: هم اکنون تمامی هم و غم دولت برای تزریق پول نقد برای پروژه انتقال آب از راه تونل است و سازمان برنامه و بودجه، تزریق جدید مالی به مبلغ ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از زاب مصوب کرده است.
تجریشی گفت: خوشبختانه پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه اورمیه نیز با وجود مشکلات اقتصادی به خوبی پیش می‌رود.
فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی نیز با اشاره به اعتبارات ستاد احیا در طول سال ۹۸ افزود:امسال دولت برای پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور که مصوبه هیئت دولت نیز هست تصویب کرده و مراحل ابلاغی را طی می‌کند.
سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه گفت:طبق آخرین پایش‌ها تراز دریاچه ۲۵/۱۲۷۱ حجم آب موجود در آن سه میلیارد و ۲۹ میلیون متر مکعب و مساحت دریاچه بیش از ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومترمربع است.بهادری مسئول پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه اورمیه نیز به آخرین وضعیت این پروژه می گوید :این پروژه بیش از ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از ۳۱ کیلومتر از ۳۶ کیلومتر آن توسط دو دوستگاه تی بی ان در پرتال‌های ورودی و خروجی حفاری شده است.
وی افزود:تا کنون برای حفاری تونل انتقال آب کانی سیب یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اما برای حفاری و اجرای آن کامل آن به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
بهادری گفت: با اشاره به اینکه تمامی اعتبارات احداث تونل انتقال آب کانی سیب از صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، افزود:امسال فقط ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعطیل نشدن پروژه از سوی صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.
بهادری ادامه داد:با احداث این تونل سالیانه بین ۶۳۰ الی ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وارده پیکره حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود.
رهاسازی آب سد ها به سمت دریاچه اورمیه کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی آب سد‌ها به سمت دریاچه اورمیه اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه اورمیه با هدف تأمین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه فردا اول دی ماه ۴۵ میلیون مترمکعب آب سد‌های شهید کاظمی بوکان و سد مخزنی شهرچای ارومیه به سمت این دریاچه رهاسازی می‌شود.
وی با بیان اینکه در این اقدام ۴۵ میلیون مترمکعب آب با دبی روزانه ۱۶ متر مکعب بر ثانیه رهاسازی می‌شود ادامه داد: از زمان اجرای طرح رهاسازی آب سد‌ها بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه اورمیه تاکنون چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های استان به دریاچه اورمیه سرازیر شده است.
دانشجو با اشاره به بهبود شرایط دریاچه اورمیه گفت: بر اساس پایش‌های انجام شده این دریاچه سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب دارد که ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه اورمیه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه اورمیه همچنین ۲۴۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و ۵۴۴ کیلومتر از انهار منتهی به رودخانه‌های استان از محل اعتبارات ستاد احیا و این شرکت طی پنج سال گذشته لایروبی شده است.
دانشجو با بیان اینکه از این میزان ۴۰۷ کیلومتر با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اورمیه و ۳۷۹ کیلومتر نیز با استفاده از اعتبار داخلی شرکت آب منطقه‌ای بوده است گفت: امسال در ۱۱۶ کیلومتر از رودخانه‌ها عملیات لایروبی انجام گرفته و این امر در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد، سلماس و چالدران همچنان ادامه دارد.
وی با توصیه به کشاورزان و ساکنان حاشیه سد‌های استان در زمان رهاسازی آب به سمت دریاچه اورمیه گفت: لازم است کشاورزان و ساکنان حاشیه مسیر، اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از ورود خسارات احتمالی ناشی از آبگرفتگی اراضی و اماکن مسکونی، تأسیسات، ابنیه زیربنایی انهار، کانال‌ها و هدایت آب به دریاچه انجام دهند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هشت