تحلیلی بر موانع سرمایه‌گذاری بانک های عامل استان

تحلیلی بر موانع سرمایه‌گذاری بانک های عامل استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: هر چند استان آذربایجان غربی در بازارهای مالی جایگاه مناسبی دارد، اما سهم کمی در شبکه بانکی کشور را داراست و به همین خاطر در حوزه سرمایه گذاری بانک های عامل در بخش های اقتصادی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.توسعه‌ پایدار استان آذربایجان غربی با محوریت سرمایه‌گذاری بانک‌های عامل و رونق‌بخشی تولید باید مهم‌ترین برنامه دستگاههای اجرایی استان باشد
یکی از مشکلات سرمایه گذاران آذربایجان‌غربی هماهنگ نبودن بانک های عامل با یکدیگر است، این مشکل برای سرمایه گذاران داخلی به دلیل ارتباطات قابل تحمل است اما سرمایه گذار خارجی را اذیت می کند و نبود هماهنگی و موازی کاری دستگاهها از جمله عوامل دیگری است که در کندی جذب سرمایه گذاری موثر است و بجای اینکه بانک ها موتور محرکه تولید و سرمایه گذاری باشند به عنوان مانع سرمایه گذاری عمل می کنند. توسعه‌ پایدار استان آذربایجان غربی با محوریت سرمایه‌گذاری و رونق‌بخش تولید باید مهم‌ترین برنامه دستگاههای اجرایی استان باشد و کاربردی‌ترین ابزار برای تحقق این امر همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مناسب به فعالان این عرصه است.
این در حالی است که برخی بانک‌ها در پرداخت نکردن تسهیلات به حوزه تولید از یکدیگر سبقت می گیرند و اگر منابع و مصارف بانک‌ها در استان آن‌گونه است که اعلام می‌کنند، باید هم‌اکنون شاهد یک تحول اساسی در چهره‌ آذربایجان غربی می‌بودیم در حالی‌که این اتفاق نیفتاده است.موضوع منابع و مصارف باید به‌طور جدی از سوی مدیران بانکی ارزیابی شود و ضمن آنالیز مشکلات این بخش آن را به مدیران ارشد استان منعکس کنند تا با مسئولان بانک‌های کشور برای برطرف کردن مشکلات احتمالی رایزنی‌های لازم انجام شود.
معضل بازپرداخت تسهیلات اعطایی قابل‌انکار نیست اما با توجه به مشکلات مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد سیستم بانکی باید درصدی را برای بدهی‌های مشکوک الوصول پیش‌بینی کند تا خللی در پرداخت تسهیلات به سایر افراد ایجاد نشود.این در شرایطی است که مدیران بانکی باید آمادگی خود را برای حمایت از فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی اعلام کنند و برای دریافت خطوط اعتباری جدید از مرکز تلاش خود را دوچندان کنند.از سوی دیگر, بانک‌های عامل باید بر اساس مصوبه بانک مرکزی استمهال تسهیلات پرداختی را با نرخ قدیم محاسبه کنند و بانک‌هایی که از این مصوبه تخطی کرده و آن را با نرخ جدید اعمال کنند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
به نظر می رسد در شرایط کنونی پرداخت تسهیلات طرح‌های کوچک و زودبازده باید در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد تا زمینه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید ایجاد شود.
چرا که با تسریع خدمات بانکی فعالیت‌های اقتصادی شتاب می‌گیرد و تاثیر نظام بانکداری صحیح و بدون ربا و اسلامی و حمایت از تولید و ایجاد امنیت سرمایه‎گذاری بر رشد اقتصادی مقوله بسیار مهمی است و بدین منظور باید ابتدا متغیرهایی که بر تولید و امنیت سرمایه‎‎گذاری در آذربایجان غربی تأثیر دارند، شناسایی و استخراج شوند.از سوی دیگر بروکراسی شدید اداری و دیوانسالاری حاکم در بانک ها نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند. بانک ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه برای جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه‌های ناحیه ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود و بانک‌های عامل را وارد میدان کند.
این در حالی است که باید جذب سرمایه گذاری از طریق پنجره واحد تجاری و بانک های عامل صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه هایی است که باید در اولویت کاری بانک های عامل قرار بگیرند و هر بانک نباید به صورت واحد سرمایه گذاری کند. در زمینه معادن استان نیز ظرفیت های فراوانی وجود دارد و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و اکتشاف نیز باید جزء اولویت های کاری باشد.این در شرایطی است که حل موانع و مشکلات جذب سرمایه در استان وظیفه تمام دستگاههای اجرایی است و این امر کار گروهی و هماهنگ دستگاه‌ها را می طلبد تا شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی استان باشیم.مشکلات فرهنگی و پایین بودن سطح آگاهی بهره‌برداران حوزه‌های آبخیز نسبت به اهمیت آبخیزداری، عدم حمایت سیستم بانکی از طرح‌های آبخیزداری، کمبود کارشناس فنی و عدم تناسب نیروی تخصصی موجود با وظایف و مأموریت‌های محوله و عدم وجود اطلاعات و نقشه‌های پایه کافی به منظور اولویت‌بندی مناطق اجرایی با توجه به تهدیدات ذکر شده مانند سیل، زلزله، رانش و لغزش از دیگر چالش‌های پیش روی طرح‌های آبخیزداری آذربایجان غربی است.
از سوی دیگر، تخصیص اعتبارات لازم متناسب با نیاز آذربایجان غربی به عملیات آبخیزداری و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه، توجه افزون‌تر به موضوع آبخیزداری در برنامه‌ریزی‌ها کلان آذربایجان غربی و کشور و تأمین نیروی کارشناسی مورد نیاز از جمله راه‌حل‌های مورد نظر برای مرتفع ساختن چالش‌های مذکور است.
پیشینه تجاری و نقش استان آذربایجان غربی در تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و هر چند این استان در بازارهای مالی جایگاه مناسبی دارد، اما سهم کمی در شبکه بانکی کشور دارد.
در شرایط کنونی که آذربایجان غربی علیرغم ظرفیت های بالقوه فراوان در حوزه ترانزیت کالا و تجارت با مشکلات عدیده ای مواجه است؛ تهیه سند تدبیر توسعه استان یک ضرورت است و باید سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای رفع کاستی ها و حل مشکلات راهکار ارایه دهند.
این استان از قطب های صنعتی کشور بوده و به واسطه حجم بالای صادرات غیرنفتی از مناطق مهم اقتصادی کشور محسوب می شود و باید نظام بانکی استان در راستای ارتقای سهم تعاونی‌ها در اقتصاد منطقه فعالیت بیشتری انجام دهند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = دو