معاون وزير امور خارجه در استان:

تبعیض بین اقوام سرچشمه همه بدبختی ها است

تبعیض بین اقوام سرچشمه همه بدبختی ها است

گروه خبر:معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ تبعیض بین اقوام سرچشمه همه بدبختیها است. حسن قشقاوی در مراسم رونمایی از فرش سفید صلح که در سالن سیمرغ شهرستان بوکان برگزارشد، گفت: اصالت دین اسلام، صلح است و اسلام از جنگ و برادر کشی تنفر دارد و هیچگاه طرفدار خشونت نبوده و نیست است و پیامبر اسلام، پیامبر صلح بود.
وی در ادامه افزود: موضوع اقوام متنوع و گرایشات مختلف برای جنگ و تحریک گسلهای قومیتی نیست، بلکه برای معرفت و شناخت است. برای آن است که لباس و موسیقی کُردی را بشناسیم. شاعر معروف بوکان هژار را بشناسیم و موزیسین برزگ بوکانی حسن زیرک را بشناسیم.
وی گفت: باید به تفاوتها احترام بگذاریم و نباید بین اقوام تبعیض بگذاریم چرا که تبعیض سرچشمه بدبختیهای فراوان است و نباید تفاخر کنیم و بگوییم از همه بهتر هستم.
قشقاوی تاکید کرد:اقوام مختلف ایرانی باعت افتخار هستند و قوم کرد با ۵ هزار سال سابقه تمدنی پرافتخارترین قوم آریایی است. وی تصریح کرد:‌نقشه ایران که شبیه به یک گربه است، سر آن آذربایجان غربی است و اگر قلب و سینه آن اصفهان و تهران است، این گربه بر پایی استوار است که مردم شریف سیستان و بلوچستان در آن زندگی می کنند.
وی در ادامه گفت: ما بعد از انقلاب با جنگ ناخواسته روبه رو شدیم و شهری مانند سردشت بمباران شیمایی شد و امروز چند کیلومتر دورتر از این شهر و در بوکان با کار عظیم هنرمندان این دیار ندای صلح و دوستی سر می دهیم.
وی افزود: در سفر رئیس جمهور به سازمان ملل یا سفیر دائمی ایران به این سازمان، فرش سفید صلح بوکان به عنوان دومین فرش ایرانی بعد از فرشی که مزین به شعر سعدی است به سازمان ملل تقدیم می شود.
فرش سفید صلح که در کلاس خود یعنی فرش دستبافت بی نظیر است، در دو تخته ابریشم خالص و درجه یک در ابعاد ۲۲متر مربع با ۲۲میلیون گره بافته شده است.
به گزارش خبرنگار کردپرس، بافت فرش سفید صلح با ایده پردازی “فخرالدین خضری” و “بایزید غفوری” مدیران شرکت مهربافان صلح نواندیش در طول دوسال صورت گرفته است.
*توجه به صنعت فرش باعث تحقق اقتصاد مقاومتی و خروج از اقتصاد نفتی است
نماینده مردم شهرستان بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به صنعت فرش و بها دادن به آن باعث تحقق اقتصاد مقاومتی شده و خروج از اقتصاد نفتی است.
محمد قسیم عثمانی نیز دراین مراسم افزود: صنعت فرش می تواند اقتصاد ایران را از بحران نجات دهد چون وابستگی به نفت و فراورده های آن با کوچک ترین نوسان قیمت نفت می تواند اقتصاد کشور را دچار آسیب کند.
وی از جوانان و نخبگان ایرانی به عنوان پرچم دار اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: توجه به جوانان و فراهم کردن بسترهای لازم برای آنها می توانند با ایجاد ایده های مختلف اقتصاد ایران را از وابستگی نفتی نجات دهند.عثمانی اضافه کرد: درسیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که در برنامه پنجم و ششم توسعه ذکر شده باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و اقتصاد بدون نفت را فعال کنیم که یکی از این بخش ها توجه به صنعت فرش بافی است.
وی گفت: وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی خارجی می توانند زمینه و بستر برای صادرات فرش در کشور را مهیا کند تا این صنعت مثل گذشته فعال شده و ورنق خود را به دست آورد.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از جوانان مستعد کشور به عنوان پرچم داران و پیش قراولان اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: جوانان مستعد بافنده فرش پرچمدار اقتصاد مقاومتی است چرا که تنها راه نجات اقتصاد کشور توجه به تولیدات داخلی است.وی در خصوص اهداف تولید فرش سفید صلح نیز گفت: هنرمندان و بافندگان فرش سفید صلح با این ابتکار هنری خود باعث سرافرازی مردم بوکان و ایران شدند.
عثمانی اضافه کرد: بافندگان این فرش از جان مایه گذاشته و با ۲۲میلیون گره که بر پیکر فرش سفید صلح زدند، تا پیام صلح و دوستی خود را به جهانیان اعلام کنند.وی بیان کرد: بافت فرش سفید صلح پیامی است برای جهانیان که نشان دهند ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظامی است که بر پایه صلح، دوستی و آشتی نهاده شده است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوار هستیم که این اثر برجسته شهروندان بوکانی بتواند پیام ملت و نظام ایران را به جهانیان به نحو احسن ابلاغ کند .
فرماندار بوکان نیز با اشاره به اهمیت صنعت فرش در ایران گفت: فرش ایران به سفیر فرهنگی کشور تبدیل شده و پیام صلح و نوع دوستی خود را از زبان مردم ایران به جهانیان ابلاغ می کند.
جمال خسروی ادامه داد: حفاظت از فرش حفاظت از تاریخ و تمدن ایران بوده و مسئولان باید به این صنعت مهم توجه جدی و خاص داشته باشند.
وی اضافه کرد: ۹۰درصد فرش دستباف کشور به خارج از کشور صادر می شود اما در زمان تحریم ها به این صنعت مهم کشور آسیب جدی وارد شد .
خسروی بیان کرد: درچند روز گذشته شاهد رونمایی از قانون شهروندی بودیم و امروز در بوکان از فرش سفید صلح رونمایی می کنیم که هردو پیام آور گفتگو و صلح هستند و این نشان می دهد که با گفتگو می شود مشکلات را حل کرد.
فرماندار بوکان اظهار کرد: در نبود گفتگو سیاست به تنش تبدیل شده، علم متوقف و دوستی از بین می رود و در حقیقت گره زدن فرش سفید صلح به دست هنرمندان بوکانی گره زدن اقتصاد به سیاست است.در مراسم رونمایی از فرش سفید صلح مسئول دفتر امور خارجه کل کشور، مسئول دفاتر وزارت خارجه استان های آذربایجان غربی، شرقی و استان کردستان حضور داشتند.
درسال های گذشته فرش بافان بوکانی فرش ۴۰۰متری را برای یکی از کشور اروپایی بافته بودند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


8 − پنج =