گزارش اختصاصي آراز آذربايجان از همايش ملي انگور، ثروت پنهان

تبدیل باغات انگور به سیب در استان نتایج مطلوبی نداشته است

تبدیل باغات انگور به سیب در استان نتایج مطلوبی  نداشته است

گروه گزارش: معاون فنی عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: باید نیازمندی‌های استان در عرصه گردشگری و نیز ظرفیت‌های ناب استان در سطح وسیع معرفی شوند.
به گزارش آراز آذربایجان، سیدجواد محمودی در آیین افتتاحیه همایش ملی انگور ثروت پنهان در ارومیه با بیان اینکه استفاده اقتصادی از محصولات کشاورزی به ویژه انگور در استان نیازمند فرهنگ سازی است، اظهار کرد: اگر فرهنگ سازی‌های لازم در این زمینه با راه های مختلف و متنوع انجام شود این جشن می‌تواند به عنوان یک اثر ماندگار در ذهن مردم به ثبت برسد.
وی با بیان اینکه انگور محصولی با نیاز آبی بسیار کم است، افزود: تبدیل باغات انگور به سیب در آذربایجان غربی نتایج مطلوبی در بخش آب برای این استان نداشته است. وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره داشتن هدف مشخص در کارها اضافه کرد: اگر مسوولان در عرصه فعالیت‌های خود هدف داشته باشند با هزینه کم می‌توان به نتایج مطلوب و با کیفیتی در اسرع وقت دست یافت. محمودی با اعلام اینکه نیازمندی‌های استان در عرصه گردشگری و نیز ظرفیت‌های ناب استان باید بررسی، ارزیابی شناسایی و در سطح وسیع معرفی شوند، صریح کرد: ارزیابی جایگاه و سهم آذربایجان غربی در توسعه عمران و آبادانی و اقتصاد کشور همیشه باید مد نظر بوده و اهداف توسعه ای بر پایه نتایج ارزیابی تبیین و ارتقا یابد.
معاون فنی عمرانی استاندار آذربایجان غربی در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه فصل برداشت انگور در دهه آخر شهریور است و مصادف با سفرهای داغ تابستانی است برگزاری این جشن می‌تواند بازتاب خوبی در میان مسافران و گردشگران در استان داشته باشد.
* فهرست بلندی از شاخصه‌های فرهنگی استان مورد پردازش قرار می‌گیرد
جعفر ذوالفقاری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این آئین با معرفی جاذبه‌های طبیعی این منطقه از کشور افزود: نباید در گذر زمان و زندگی روزمره بحث اصالت‌های فرهنگی را فراموش کنیم چرا که هر ملتی با فرهنگ‌های اصیلش زنده است.
وی اظهار کرد: اگر اصالت‌های فرهنگیمان را بگیرند موجودیت ما از بین می‌رود درحالی‌که فرهنگ ما مظهر نماد و شخصیت ما است.
وی با بیان اینکه در عصر‌های گذشته آئین‌هایی داشتیم که امروز به عنوان نیاز روحی جامعه مطرح شده‌اند، بیان داشت: جشنواره انگور از جمله یکی از این آئین هاست و ریشه در آئین‌های هزاران ساله و حتی قبل از اسلام دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه قرآن کریم میوه انگور را میوه‌ای بهشتی معرفی کرده است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی این استان در تلاش است تا آئین‌ها و رسومات برجسته این سرزمین را در لابه لای مناسبت‌ها مورد توجه قرار دهد که بر همین اساس جشنواره‌های مشابهی را در دست بررسی داردد.
ذوالفقاری خاطر نشان کرد: چندی پیش برگزاری جشن انگور به عنوان مطالبه و برنامه جدی در کارگروه میراث فرهنگی استان مطرح شد و امروز شاهد آثار و برکات برگزاری آن هستیم. ذوالفقاری خاطرنشان کرد: جشنواره انگور جشنی بوده که سرشار از سپاس‌گذاری از خداوند است و برگزاری آن در هیچ یک از اقوام منطقه جشن انگور غریب نیست.
وی گفت: امروز سپهر این جشن بزرگ در حوزه فرهنگی زاویه‌های مختلفی پیدا کرده است و برگزاری آن می‌تواند پاسخگوی مطالبات مختلفی باشد، به نحوی که اگر شاخصه‌های استان را در حوزه جذابیت‌های فرهنگی در قالب همین جشنواره برجسته کنیم توسعه اقتصادی و رفاه جامعه را در پی داریم. دبیر کل میراث فرهنگی با بیان اینکه بنا داریم فهرست بلندی از شاخصه‌های فرهنگی استان را مورد پردازش قرار دهیم، تاکید کرد: این امر به ‌طوری‌ است که در تابستان که فصل برداشت است در صدد هستیم تا جشنواره اختصاصی برای هر محصول شاخص این استان برگزار کنیم.
* برداشت سالانه ??? هزار تن انگور در آذربایجان غربی
همچنین سید علی مختاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه سطح زیر کشت انگور در استان آذربایجان غربی ۲۱ هزار هکتار بوده است، اضافه کرد: ۱۶ هزار هکتار از این باغات به صورت ‌آبی و ۵ هزار هکتار نیز به صورت دیمی کاشت می‌شوند.
وی به محصول انگور استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: میزان تولید انگور در سال گذشته ۲۲۰ هزار تن بوده که ۲۵ هزار تن آن از باغات آبی ایستاده و ۸ هزار تن نیز از باغات دیمی برداشت شده است.
*وجود بیش از ۵۰ نوع انگور در استان
وی از وجود و کشت بیش از ۵۰ نوع انگور در استان خبر داد و گفت: تازه خوری، کشمش صادرات تبدیلی و صنعتی از مصارف انگور به شمار می‌رود و محصولات فرعی انگور نیز شامل سرکه، روغن، کنسانتره آب‌میوه و شیره است. ختاری با بیان اینکه برگزاری این چنین جشنواره‌ها، تبادل اطلاعات فرهنگی، اجتماعی و تولیداتی است، اظهار کرد: پتانسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی وجود دارد که از جمله آن‌ها کشت سیب و چغندر است و مازاد بر مصرف بوده و صادر می‌شوند.
وی به برنامه های سازمان جهت افزایش کیفیت محصولات در کشور اشاره کرد و ادامه داد: سلسله برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم تا از لحاظ کیفیت محصول در مقام بالای کشور و منطقه قرار گیریم که در این راستا سعی می‌شود تعداد ارقام انگور از ۵۰ نمونه کنونی به ۱۰۰ رقم برسد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی افزود: پتانسیل نیروی انسانی در آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی چشم گیر است به طوری که ۲۵۳ هزار نفر شاغل در بخش کشاورزی داریم که این تعداد نشانگر فعالیت ۳۷ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی استت. ارزش ریالی تولیدات انگور آذربایجان غربی ۲۱۵ هزار میلیارد ریال است
وی در ادامه بیان داشت: اکنون آذربایجان_غربی با حضور افراد تحصیل‌کرده به کشت باغات و زمین‌های کشاورزی می‌پردازد به طوری که تنها ارزش ریالی تولیدات انگور به ۲۱۵ هزار میلیارد ریال می‌رسد که در مقایسه با اعتبارات عمرانی رقم قابل ملاحظه‌ای است.
وی اضافه کرد: ‌با وقوع حوادث غیر مترقبه در این استان همه سال بخش‌های مختلفی از حوزه کشاورزی آسیب می‌بیند و امسال محصولات کشاورزی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از ناحیه بارش تگرگ و سرمازدگی خسارت دیده است.
مختاری گفت: انتظار داریم خرید دستگاه‌های دکل‌های بادی برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی به سرعت انجام پذیرد تا در روند توسعه شاهد رشد عمودی باشیم نه افقیی. ئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پایان تاکید کرد:مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با توجه به خشکیدگی دریاچه ارومیه باید مورد توجه جدی همه بخش‌ها قرار گیرد و بر این اساس در جهاد کشاورزی استان برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام پذیرفته تا با گسترش شیوه‌های آبیاری نوین باغات و زمین‌های زراعی روند جاری‌سازی آب‌های سطح منطقه به سمت دریاچه ارومیه شتاب گیرد.
همایش ملی انگور ثروت پنهان روز چهارشنبه با حضور مسئولان آذربایجان غربی و سایر استان‌های کشور و فعالان و سرمایه گذاران بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و صنایع تبدیلی به مدت یک روز برگزار شد.
ارائه چهار مقاله در رابطه با کار آفرینی طرح‌های توجیهی انگور و صنایع تبدیلی این محصول در آذربایجان غربی و برپایی پنل تخصصی با عنوان راهکارهای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اهدا تندیس به کشاورزان نمونه در زمینه کشت انگور از دیگر بخش‌های این همایش بود.
همچنین در خاتمه این همایش نمایشگاه تخصصی انگور و صنایع دستی در یکی از باغات استان واقع در کیلومتر ۹۹ جادهسرو شهرستان ارومیه افتتاح شد که به مدت یک هفته جهت بازدید عموم دایر است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 54