آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

تبدیل انگور ارومیه به برند فرا‌ملی

تبدیل انگور ارومیه به برند فرا‌ملی

گروه گزارش:با توجه به رتبه نخست آذربایجان غربی در تولید انگور و ظرفیت‌های این حوزه و همچنین تنوع و کیفیت انگور ارومیه می‌توان این محصول را به عنوان یک برند فراملی معرفی کرد.
به گزارش آرازآذربایجان؛ انگور علاوه بر اینکه یکی از محصولات اصلی ارومیه محسوب می‌شود، ریشه در فرهنگ این شهر دارد و بسیاری از آداب و رسوم ارومیه با انگور عجین شده است. همچنین این محصول از لحاظ استراتژیک برای این شهر بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
شرایط جغرافیایی فعلی آذربایجان‌غربی و مقوله کم‌آبی که نمود غم‌انگیز آن نفس‌های آخر دریاچه ارومیه است، باعث شده انگور را به عنوان یک محصول مهم برای ارومیه مطرح کند، چرا که فقط به دو بار آبیاری در طول سال نیاز دارد و می‌تواند بسیاری از معضلات هدر رفت آب را حل نماید.
به همین علت تشویق برای کشت این محصول در ارومیه و استفاده اقتصادی از آن و البته معرفی آن به سایر شهرها و حتی کشورهای جهان یکی از کارهایی بوده که مورد توجه مسئولان ارومیه واقع شده است.
برگزاری جشنواره انگور که برای سومین سال متوالی در ارومیه برگزار می‌شود یکی از راه‌هایی است که می‌توان انگور ارومیه را در سطح فرا‌ملی معرفی کرد. محصول با کیفیت که می‌تواند از لحاظ اقتصادی و حتی گردشگری کمک شایانی به ارومیه کند.شهرداری ارومیه که متولی اصلی برگزاری این جشنواره می‌باشد با همکاری سازمان میراث فرهنگی و همچنین خدمات سفر استانی استانداری اقدام به آماده‌سازی دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه و تشکیل غرفه‌هایی برای ارائه انواع انگورهای ارومیه کرده است.
* تلاش می‌کنیم انگور ارومیه را به ثبت جهانی برسانیم
محمد حضرت‌پور، در رابطه با جشنواره انگور ارومیه اظهار داشت: این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی آداب و رسوم قدیمی و بومی مردم در مراحل برداشت و استحصال فرآورده‌های انگور و معرفی توانمندی‌های استان در بخش گردشگری و جاذبه‌های طبیعی برای پذیرایی از گردشگران است.
شهردار ارومیه درادامه افزود: این آیین به لحاظ نگرش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با همراهی سایر نهادها و فعالان این عرصه از ۲۴ شهریور ماه همزمان با فصل برداشت محصول برگزار خواهد شد.
حضرت‌پور با اشاره به اینکه مرکز استان آذربایجان غربی به معنای واقعی در صنعت کشاورزی به ویژه تولید انگور و سیب قطب قلمداد می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت این محصول در صنعت کشاروزی استان، ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف مردم، همچنین سازگاری آن با اقلیم استان با توجه به خشکی دریاچه ارومیه باید بیش از پیش با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی برای معرفی این بخش و گسترش دامنه فعالیت آن اهتمام ورزید.
شهردار ارومیه ادامه داد: انگور قسمتی از هویت و شناسنامه ارومیه است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در جشنواره انگور نیز تلاش می‌شود تا محیطی آرام و شاد برای خانواده‌ها فراهم شود و همه شهروندان در کنار اعضای خانوادهایشان به مرور خاطرات و یادآوری و آموزش سنت‌ها به فرزندان خود بپردازند.
وی تصریح کرد: دهکده ساحلی چی‌چست برای میزبانی از این جشنواره انتخاب شده است چرا که با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران مهیا است و از لحاظ ترافیکی نیز به دلیل فاصله داشتن با شهر شرایط بهتری را دارد.
حضرت‌پور اذعان داشت: پنج کارگروه از سازمان‌های شهرداری برای هرچه بهتر اجرا شدن این جشنواره تعیین شده‌اند که وظیفه آماده‌سازی و اعزام ماشین آلات سنگین مورد نیاز، تجهیز و واگذاری غرفه‌ها، طراحی و چاپ بروشور‌های مخصوص اطلاعات عمومی و خواص فیزیولوژی انگور، هماهنگی جهت دعوت از شرکت‌کنندگان، تهیه نقشه راهنمای جشنواره و ارائه آن به بازدیدکنندگان و… را بر‌عهده دارند.
شهردار ارومیه در ادامه گفت: سازمان‌های میادین میوه‌و‌ تره‌بار، پسماند شهری، ترافیک، پارک‌ها و فضای سبز و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه عضو کارگروه جشنواره هستند و در یکی از ۵ روز همایش طرحی ویژه ارائه خواهند کرد.
* سایر استان‌ها نیز با معرفی غذاهای بومی خود در جشنواره انگور حضور دارند
بهروز فریورنیا دبیر اجرایی سومین جشنواره انگور در ارومیه اظهار داشت: مراسم افتتاحیه جشنواره انگور عصر ۲۴ ام شهریور ماه در دهکده ساحلی چی‌چست با حضور مسئولان و مردم برگزار می‌شود.وی افزود: ساخت خانه‌های کاه‌گلی با وسایل ساده و قدیمی، استفاده از لباس‌های بومی و محلی، آسیاب آبی، پخت نان در تنور و روی ساچ، سیاه چادر عشایر، ایجاد برکه و پل چوبی روی آن و حتی بالا کشیدن آب از چاه با قرقره، گوشه‌هایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در جشنواره انگور ارومیه برای معرفی فرهنگ بومی استان است.
فریورنیا گفت: تا به امروز حدود ۱۰۰ غرفه برای ارائه خدمات و محصولات پیش‌بینی شده که با توجه به استقبال زیاد مردم احتمال افزایش آن نیز وجود دارد که متقاضیان برای اجاره این غرفه‌ها باید به معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه مراجعه کنند.
دبیر اجرایی سومین جشنواره انگور در ارومیه از پخت خاگینه‌ای به طول سی متر در محل برگزاری جشنواره خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این با توجه به استقبال مردم قصد داریم رکورد پخت آش دوغ بر روی هیزم را در این جشنواره از آن خود کنیم.
وی ادامه داد: پخت رب و دوشاب به طریق سنتی و بدون استفاده از هیچ‌گونه دستگاه مکانیزه‌، همچنین تهیه عرق بادرنجبو و تولید مستقیم نقل که یکی از سوغات ارومیه محسوب می‌شود از برنامه‌هایی است که توسط عوامل اجرایی جشنواره اجرا خواهد شد.
فریورنیا اذعان کرد: تهیه غذاهای محلی و بومی ویژه هر استان از برنامه‌های ویژه جشنواره است و سایر استان‌های کشور نیز مانند همدان آذربایجان‌شرقی و خراسان با طبخ غذای محلی مختص خود در جشنواره حضور دارند.
دبیر اجرایی سومین جشنواره انگور در ارومیه اظهار داشت: علاوه بر استان‌های دیگر از شهردارهای شهرهای مختلف سه کشور همسایه نیز برای حضور در این جشنواره دعوت شده است. خصوصا ارزروم ترکیه که طبق توافقنامه امضا شده خواهر‌خوانده ارومیه محسوب می‌شود.وی افزود: هدف اصلی برگزاری این جشنواره علاوه بر جنبه گردشگری و اقتصادی معرفی توانمندی ارومیه در سطح انگور است که می‌تواند این محصول را به یک برند فرا‌ملی تبدیل کند.
علاوه بر برنامه‌هایی که هرساله در جشنواره انگور اجرا می‌شود امسال تدارک ویژه‌ای دیده شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره عکس سلفی، برگزاری جشنواره بادبادک‌ها، مسابقات مختلف و اجرای کارناوال گل در سطح شهر برای دعوت همشهریان به حضور در جشنواره انگور در خیابان‌های پر‌تردد شهر اشاره کرد.
* حضور مهمانان خارجی در سومین جشنواره انگور ارومیه
مهرداد سلامتی رئیس جشنواره انگور ارومیه نیز در نشست خبری که در سالن جلسات شهرداری ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: امسال سومین جشنواره انگور در دهکده تفریحی و توریستی چی‌چست ارومیه برگزار می‌شود و در دو دوره قبل که در یکی از آنها بخش خصوصی میزبان بوده است سازماندهی ضعیف تر از امسال بود.
وی با اشاره به حضور مهمانانی از کشورهای خارجی، تصریح کرد: در این جشنواره ۵۰ مهمان از کشورهای ترکیه، سوئد، جمهوری آذربایجان، دانمارک و اقلیم کردستان عراق حضور خواهند یافت و علاوه بر این ۹ مهمان در قالب سرمایه‌گذار در این جشنواره حضور می‌یابند.
رئیس سومین جشنواره انگور با اشاره به برنامه‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شود، ادامه داد: برگزاری تور ارومیه و استان‌گردی به صورت رایگان، نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای سنتی و محلی، ارائه مقالات، ارائه بروشور و سی‌دی نحوه باغداری این محصول، برگزاری جشن‌های محلی و رقصهای محلی، اجرای بازی بومی و محلی و … از دیگر برنامه‌هایی است که در این زمینه اجرا می‌شود.
این مسئول از وجود ۱۰۰ غرفه در این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: هدف از اجرای این برنامه‌ها اجرای مراحل تولید شیره انگور، کشمش و سایر مشتقات انگور به صورت عملی و کاملا سنتی است.
سلامتی از اختصاص سرویس در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: سرویس رایگان برای رفت و آمد آحاد مردم به مکان جشنواره در نظر گرفته شده است که مبدا ان متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه چهارم تولید انگور کشور را دارد، ادامه داد: برداشت سالانه انگور از باغات این شهرستان ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تن است.
این جشنواره که به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت و در ۲۸ شهریورماه با برگزاری مراسم اختتامیه با پایان خواهد رسید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


9 + = چهارده