تالاب آق‌قلعه نقده با یک میلیون مترمکعب آب احیا شد

تالاب آق‌قلعه نقده با یک میلیون مترمکعب آب احیا شد

آرازآذربایجان،رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب «آق‌قلعه» (شورگل حسنلو) این شهرستان با یک میلیون مترمکعب آب رودخانه «گادر» احیا شد.
اکبر قایمی اظهار کرد: آبگیری تالاب «آق‌قلعه»(شورگل حسنلو) از رودخانه «گادر» از مدتی قبل و از طریق مسیر انحرافی آغاز شده بود اکنون با ورود بیش از یک میلیون مترمکعب آب ۳۰ درصد از مساحت این تالاب احیا شده است.
وی در خصوص اهمیت آبگیری تالاب‌ها افزود: احیای تالاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای در حفظ اکوسیستم منطقه برخوردار است و پس از تامین آب شرب شهرستان در اولویت بعدی قرار دارند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ادامه آبگیری تالاب «آق‌قلعه»(شورگل حسنلو) پس از احیای کامل تالاب دورگه‌سنگی این شهرستان دوباره از سر گرفته می‌شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از یک هزار قطعه پرنده از خانواده اردکسانان نظیر چنگر، چوب‌پا، کاکایی و دیگر گونه‌های آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی به منظور استراحت و تغذیه در این تالاب فرود آمدند.
تالاب بین المللی آق‌قلعه (شورگل حسنلو) با مساحت ۳۰۴ هکتار از مهمترین تالاب‌های استان آذربایجان غربی است که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته و توسط جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.
تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.
رودخانه «گادر» از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


2 × = ده