تاثیرجو روانی مثبت حاکم برجامعه دراقتصاد

تاثیرجو روانی مثبت حاکم برجامعه دراقتصاد

گروه اقتصادی: کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند پس از کاهش هیجانات حاصل از مذاکرات هسته ای لوزان در بازار ارز کاهش قیمت دلار در بازار نمی تواند رقمی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان باشد.
در شرایطی که پس از تفاهم هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در لوزان پیش بینی می شد بازار ارز در نخستین روز هفته نوسان های شدید قیمتی را تجربه کند روز گذشته بازار ارز در محدوده قیمتی ۳۲۰۰ تا ۳۲۶۰ تومان در نوسان بود و در نهایت به قیمت ۳۲۶۰ تومان رسید.
این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این انتظار در بازار با اعلام اینکه همزمان با مذاکرت، به هیچ وجه جلوی پائین آمدن قیمت ارز در بازار را نمی گیریم و فقط هیجانات و شوک ها را مراقبت می کنیم، حذف صفرها از پول ملی را جزو اولویت ها اعلام کرد.
سیف در مورد پیش‌بینی‌ نرخ ارز در سال ۹۴،خوشبختانه ما سال گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازار بودیم لذا باید اجازه دهیم نرخ ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی خودش را تطبیق دهد، اما روندی که در یکسال گذشته طی شده، روند مثبتی بوده است.
سیف همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد ممکن است قیمت ارز کاهش یابد همچنان که سال گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم، اما بانک مرکزی جلوی کاهش نرخ ارز را گرفت، آیا باز هم ممکن است دولت جلوی پایین آمدن نرخ ارز را بگیرد؟
گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه جلوی پایین آمدن قیمت بازار را نمی گیرد؛ بلکه از بازار مراقبت می کند تا نوسانات موقت را که ناشی از یک شوک و هیجانی پیش‌بینی نشده است، کنترل کند و در غیر آن صورت دلیلی ندارد که بانک مرکزی دخالتی داشته باشد.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخی که منجر به رشد اقتصادی، حمایت از تولید و اشتغال شود، آن نرخ مورد حمایت بانک مرکزی است و بهترین نرخ نیز، نرخ تعادلی است که در بازار وجود دارد و بانک مرکزی از ثبات نرخ ارز در بازار حمایت می کند.
در این شرایط پیش بینی های متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی درباره آینده بازار ارز مطرح می شود. مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفته است لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند.
شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود.
بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.
همچنین محمد کشتی‌آرای با بیان این‌که مذاکرات لوزان تاثیر خود را روی قیمت طلا و ارز در روزهای اخیر گذاشته است، گفت: براساس تاثیرات روانی ناشی از دستیابی به تفاهم، قیمت طلا و ارز در روزهای گذشته کاهش یافت.
وی افزود: در این میان مهمترین مساله‌ای که وجود دارد این است که توافق هسته‌ای ارزش پول ملی کشور را بالا برده و این موضوع در جهان تاثیر مثبتی روی اقتصاد ایران می گذارد.رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که طبیعتا نوسانات جزئی به حداقل می رسد، گفت: توافق با تاثیر گذاشتن روی قیمت‌ها جنب و جوش اقتصادی ایجاد می کند که درنهایت به بهبود فضای کسب و کار کشور منجر خواهد شد. یعنی کسانی که منتظر اعلام نتیجه مذاکرات بودند حالا دیگر تکلیف خود را می دانند لذا شرایط اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.
کشتی‌آرای با بیان این‌که در حوزه تاثیرات عملی، مذاکرات لوزان روند اقتصادی ایران را در حوزه‌های داخلی و بین المللی بهتر می کند، اظهار کرد: البته نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت طلا و ارز داشت اما قیمت طلا هیچ وقت تثبیت نخواهد شد، چراکه نوسانات در بازار بین المللی همواره وجود دارد اما می توان گفت به ثبات و شفاف‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم رسید.
همچنین پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی در این رابطه گفت: بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن پس از این توافق دچار رکود می شوند. از سوی دیگر بانک ها و بورس می توانند انتظار رشد سپرده گذاری و شاخص را داشته باشند. کاهش قیمت در بازار دلار هم نمی تواند رقمی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان باشد.
وی تاکید کرد: جو روانی مثبت کشور، اثر خود را در اقتصاد نشان خواهد داد. پول های سرگردان از بازارهای با انتظار سود کوتاه مانند ارز، طلا و حتی مسکن خارج خواهند شد و این بازارها رونقی در ماه های آینده نخواهند داشت.
به خصوص اینکه ما منتظر تاریخ تعیین شده در ۳۰ ژوئن هستیم. در این سه ماه چشم همه به مذاکرات است و در بازارها هم دست نگه می_دارند تا بیینند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


دو × 6 =