جشنواره هایی با طعم محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

جشنواره هایی با طعم محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

آرازآذربایجان، گردشگری در کنار حوزه های مختلف صنعت، بازرگانی، و کشاورزی از جمله چهار حوزه پیشران مطرح است که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارد، می توان گفت یکی از بسترهای رونق در این حوزه برگزاری جشنواره های مختلف است.
در ایران جشنواره های مختلفی در حوزه کشاورزی برگزار می شود که این جشنواره ها به معرفی بسیاری از جاذبه هایی که در آن محدوده وجود دارد کمک شایانی می کند که می توان به طور مثال به جشنواره گلاب گیری در کاشان، جشنواره فندق در قزوین و.. اشاره کرد که برخی از این جشنواره ها شهرت جهانی دارند.
آذربایجان غربی استانی چهارفصل و دارای زیبایی های منحصر به فردی است و در تولید محصولات متنوع کشاورزی نیز با تولید سالانه بیش از ۶.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی دارای رتبه های نخست و تک رقمی در سطح کشور دارد و به واسطه این تنوع، برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی، علاوه بر معرفی ماحصل تلاش کشاورزان، فرصت مغتنمی است تا سایر جاذبه های موجود در سطح استان معرفی شود.
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شکرگزاری و جشن بخاطر برداشت محصول، یک سنت قدیمی از ایران باستان است که گذشتگان ما در قالب جشن مهرگان که جشن کشاورزی بود برای پاسداشت از نعمتهای الهی برگزار می کردند.
در آذربایجان غربی نیز با فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی، جشنواره هایی از جمله جشنواره انگور در ارومیه، جشنواره سیب و انگور سلماس، جشنواره گیلاس در اشنویه،جشنواره گل آفتابگردان و گلاب گیری در خوی برگزار می شود که در کنار جشنواره ها می توان جاذبه ها و داشته های دیگری مثل تولیدات عشایری را معرفی کرد.
برگزاری جشنواره گیلاس اشنویه
حال با شروع فصل تابستان ششمین دوره جشنواره گیلاس اشنویه نیز به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ تیرماه در محل باغ گیلاس شهرداری اشنویه برگزار می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه در این خصوص افزود: برپایی غرفه های صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و غذاهای محلی، اجرای زنده موسیقی سنتی و رقص محلی و برگزاری تورهای گردشگری در سطح شهرستان از جمله برنامه‌های جانبی ششمین دوره جشنواره گیلاس اشنویه هستند.
روناک تاسا ادامه داد: جشنواره گیلاس اشنویه با هدف برندسازی این شهرستان به عنوان قطب تولید گیلاس و جذب گردشگر هر ساله برگزار می‌شود که مورد استقبال مسافران و گردشگران از سطح کشور نیز قرار می‌گیرد.
لزوم توجه به ظرفیتهای گردشگری در آذربایجان غربی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان افزود: متاسفانه تاکنون آنگونه که باید و شاید از این ظرفیت‌ها استفاده نشده، امید است شاهد رشد و توسعه گردشگری در آذربایجان غربی باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ادامه داد: در این مسیر می‌توان از تجربیات استان‌های دیگر در جذب سرمایه و توسعه گردشگری استفاده کرد چرا که با سرمایه‌گذاری‌های کوچک در این حوزه می‌توان به درآمد زیادی دست یافت.
امام‌جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های دیگر برای توسعه گردشگری در استان گفت: در این راستا باید از توان استاندار، نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان منطقه آزاد ماکو و سایرین نیز استفاده کرد.
حجت‌الاسلام قریشی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های گردشگری هم نقش مهمی در توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشته و هم می‌تواند در درآمدزایی و جذب مسافر تاثیرگذار باشد.
آذربایجان غربی دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است، گفت: با توجه به انتخاب شعار سال به نام مهار تورم و رشد تولید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحقق این شعار می‌تواند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی باشد که موجب درآمدزایی و اشتغال‌زایی می‌شود.
صفری تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های گردشگری مختلف اعم از برگزاری جشنواره غذا، اقوام ایرانی با دعوت از سایر استان‌ها در سال جاری در دستور کار بوده و اتمام پروژه‌های ناتمام در اولویت قرار دارد.
برگزاری جشنواره ها رونق اقتصادی خوبی بدنبال دارند
حیدری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره های مختلف در استان و تاثیر آن در اشتغالزایی و معرفی جاذبه های شهرهای استان گفت: برگزاری این جشنواره ها می تواند فضایی برای انعکاس داشته های گردشگری و پتانسیل های موجود در شهرستانها باشد و توجه افکار عمومی را به شهرستان مورد نظر جلب کند.
وی ادامه داد: این جشنوارها کمک می کند توجه بیشتر گردشگران به یک نقطه از شهرستان، جلب شده و از شهرستانهای اطراف محل برگزاری جشنواره و شهرهای مختلف کشور و کشورهای همجوار با نیت شرکت در جشنواره به شهرستان سفر کنند که این امر باعث رونق گردشگری شهرستان شده و بار اقتصادی خوبی برای توسعه شهرستان دارد.
در واقع برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی یکی از راه‌های مطمئن برای معرفی این محصولات در استان، کشور و حتی خارج از کشور است،برگزاری جشنواره‌های اینچنینی علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی، باعث رونق گردشگری در حوزه اقتصاد غذایی نیز می‌شود.
در بسیاری از کشورها با برگزاری چنین جشنواره هایی تلاش می کنند خود را از قالب شهرستانی خارج کنند و در سطح کشور و حتی دنیا مطرح کنند. حال با وجود پتانسیلها و جاذبه های طبیعی کم نظیری که در آذربایجان غربی وجود دارد می طلبد مسئولان ذیربط بیش از این به کیفیت برگزاری جشنواره ها توجه کرده و برای معرفی بیشتر این جشنواره ها در سطح منطقه برنامه ریزی کنند تا با جذب گردشگر، بستر رونق اقتصادی در استان فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = دو