رييس سازمان جهاد کشاورزي استان :

خسارت وارده به کشاورزی آذربایجان غربی ۳۵ درصد رشد داشته است

خسارت وارده به کشاورزی آذربایجان غربی ۳۵ درصد رشد داشته است

گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی۹۷-۹۶، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان از محل حوادث غیرمترقبه خسارت وارد شد که حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
اسمعیل کریم زاده در جلسه مشترک کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: اهتمام ویژه در به کارگیری راهکارهای علمی و تحقیقاتی برای کاهش مخاطره های بخش کشاورزی استان ضررویست.
وی اظهار داشت: بیشترین میزان خسارت وارد شده در بهار سال جاری ناشی از سرمازدگی به مبلغ هفت هزار و ۳۰ میلیارد ریال (۷۰۳ میلیارد تومان) بود.
وی ادامه داد: ۸۵ درصد از آن به محصولات باغی و مابقی به محصولات زراعی وارد شده بود؛ ۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال (۲۳۲ میلیارد تومان) نیز ناشی از سیل و تگرگ و بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال ( ۱۵ میلیارد تومان) نیز ناشی از باد و طوفان و بقیه از محل سایر خطرهای طبیعی اعم از خشکسالی و آفات و بیماری ها و آتش سوزی و صاعقه رخ داده است.
کریم زاده اضافه کرد: تعامل هر چه بیشتر مدیران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها با شعب بانک کشاورزی و سایر بانک های عامل برای تهیه لیست کشاورزان خسارت دیده ضروریست.
وی افزود: بانک های عامل موظف هستند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ دچار حوادث غیر مترقبه شده اند و سررسید بدهی آنان از تاریخ اول مهرماه سال ۱۳۹۶ تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ می باشد، اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال کنند.
وی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۷ – ۹۶ برای حدود ۸۰ درصد از بیمه شدگانی که از حوادث غیرمترقبه دچار خسارت شده اند، غرامت پرداخت شده است، اضافه کرد: از مجموع ۲۸۳ میلیارد ریال غرامت قابل پرداخت به بیمه شدگان، بیش از ۳۸ میلیارد ریال توسط صندوق بیمه کشاورزی به حساب بیمه شدگان واریز شده است.
وی اظهار داشت: حدود ۶۴ میلیارد ریال نیز به صورت تهاتر از بابت حق بیمه از محل طلب خسارت از بهره برداران بخش کشاورزی دریافت شده است.رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارد شده به کشاورزان را یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان بیان کرد.وی افزود: افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگ سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای، نصب سامانه های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغ های استان، استفاده از ارقام دیررس، زود بازده و مقاوم به سرما برای کاهش تاثیر مخاطره های طبیعی در بخش کشاورزی استان مهم است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار زمین قابل کشت کشاورزی است.
این استان سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف می کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = شش