تأمین سلامت افراد مهم ترین رکن پیشرفت جامعه‌

تأمین سلامت افراد مهم ترین رکن پیشرفت جامعه‌

گروه اجتماعی: ارتقای س?مت عمومی جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی صحیح است که تقویت دانش و مهارت های لازم برای پیشگیری از عوامل خطرزا و تشویق رفتارهای سلامت می تواند به معنی توسعه و کیفیت بهتر زندگی قلمداد شود که این خود بخشی از حقوق انسانی به شمار می رود.
سلامت یکی از ارکان پایه ای در نظام حقوق بشر محسوب می شود و برخورداری از سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی و معنوی که باید برای همه در دسترس باشد حق تمام افراد بشر است.
برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی با هدف ارتقاء، حفظ و تامین سلامت افراد یکی از اصول مهم پیشرفت هر جامعه ای را تشیکل می دهد.
دستیابی جوامع به پوشش همگانی سلامت متفاوت است و همه کشورها به روش های مختلفی به آن دست خواهند یافت تا بتوانند کارهای خود را برای پیشبرد اهداف سلامت انجام دهند. اهمیت این موضوع سبب شد تا در ۱۹۴۶ میلادی کشورهایی چون برزیل و چین در کنفرانس سانفرانسیسکو به تشکیل نهادی بین المللی در این ارتباط بیاندیشند؛ مبنای فکری که ۲ سال بعد (۱۹۴۸ میلادی) به تنظیم و تصویب اساسنامه »سازمان جهانی بهداشت«(WHO) انجامید. این سازمان معتبر بین المللی وظیفه هایی چون »راه اندازی و پیشبرد فعالیت ها در راستای کنترل همه گیری ها و بیماری های بومی، سازماندهی همکاری های فنی مناسب در زمان های اضطراری و بحران ها، کمک به دولت ها در راستای تقویت خدمات بهداشتی و ترویج استانداردهای توسعه یافته آموزشی و تربیتی در تخصص های مربوط به سلامت و بهداشت« را بر عهده دارد.
ایران نیز با هدف بهبود کیفیت بهداشت از ۱۹۵۵ میلادی با تنظیم توافق نامه ای همکاری خود را با این سازمان بین المللی آغاز کرد و به منظور تقویت همکاری ها در ۱۹۸۴ میلادی اجازه تاسیس دفتر در تهران را به سازمان جهانی بهداشت داد.
پوشش همگانی سلامت درباره اطمینان از اینکه همه افراد بتوانند خدمات بهداشتی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آنها نیاز دارند دریافت کنند که این خدمات باید بدون رنج و سختی های مالی باشد. هیچ فردی نباید میان سلامت خوب و نیازهای دیگر زندگی یکی را انتخاب کند. هنوز هم تعداد زیادی از افراد از دستیابی به خدمات بهداشتی درمانی محروم هستند و حداقل نیمی از مردم جهان در حال حاضر قادر به دریافت خدمات بهداشتی ضروری نیستند. پوشش همگانی سلامت فقط درباره درمان های پزشکی برای افراد نیست بلکه شامل خدمات برای تمامی جامعه، مانند کمپین های سلامت عمومی است. سازمان جهانی بهداشت هر ساله در چنین روزی با توجه به مسایل مهم و ضرورت های موجود، اقدام به طرح شعاری برای آن سال می کند. شعار روز جهانی بهداشت در سال جاری به عنوان »پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان« انتخاب شده که هدف از آن امکان دسترسی همه افراد به خدمات بهداشتی-درمانی است.
ضرورت توجه به مقوله بهداشت و سلامت امری انکارناپذیر است و باید همه ظرفیت‌های اجتماعی در این زمینه متمرکز شود تا همه افراد در جامعه از سلامت لازم برخوردار شوند. این جملات بخشی از دیدگاه های»احمد همتی« عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. در ادامه گفت و گوی وی را با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا می خوانیم.
*پوشش همگانی سلامت: برای همه، در همه جا
سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی سلامت در هفتم آوریل همه ساله شعاری را برای این روز انتخاب می کند که این موضوع اولویت نخست بهداشت عمومی را برای کشورها نشان می دهد. پوشش همگانی سلامت برای همه و در هر مکان عنوان شعاری است که در سال جاری انتخاب شده که نشان از مهم بودن سلامت برای افراد محسوب می شود زیرا همه مردم باید تمامی خدمات عمومی در بخش سلامت را بدون هیچ گونه دغدغه ای کسب کنند و از حق طبیعی خود بهره مند شوند.
* تحقق توسعه پایدار با جامعه ای سالم
سلامت تعاریف و ابعاد گسترده ای دارد و حفظ آن برای همه کشورهایی که قصد دارند به توسعه پایدار برسند لازم و ضروری است. تامین سلامت مردم در جامعه باید فارغ از همه منابع مالی، فیزیکی و انسانی، خارج از محدوده بهداشت و درمان باشد و باید سرمایه گذاری های لازم در این زمینه صورت پذیرد و حداقل ها رعایت شود. در قانون اساسی کشور و دیگر جوامع سلامت مردم مهم و تامین آن برای افراد جامعه ضرورت دارد.
*دستیابی به مهارت های زندگی با ارتقای سلامت
اطمینان یافتن افراد از ایجاد فرصت ها و منابع مساوی برای اینکه بتوانند به حداکثر ظرفیت بهداشتی و سلامتی دست یابند، ایجاد ساختاری ایمن در یک محیط حمایتی، دسترسی به اطلاعات، مهارت‌های زندگی و ایجاد فرصت‌ها برای انتخاب گزینه‌های سالم از جمله موارد ارتقای سلامت در جامعه است. مردم تا زمانی که به این مولفه ها دسترسی و کنترل نداشته باشند نمی توانند به حداکثر ظرفیت بهداشتی و سلامتی خود برسند. ارتقای سلامت نیازمند شناسایی موانع تطبیق سیاست‌ جامعه سالم در بخش‌های غیرسالم و راه‌های برطرف کردن موانع موجود است.
*ارتقای سلامت از راه فعالیت های اجتماعی موثر
با ایجاد برنامه ریزی های راهبردی و تصمیم_گیری های کاربردی از راه فعالیت های اجتماعی موثر می توان برای دستیابی به سلامت بهتر گام برداشت.
توانمند سازی جامعه و تقویت مشارکت های عمومی و خودیاری عمومی می تواند به ارتقای سلامت همگانی بیانجامد که این امر نیازمند دسترسی کامل و مداوم به اطلاعات، فرصت های آموزشی و نیز حمایت های پایه ای دارد. ایجاد توانایی در افراد برای یادگیری در طول زندگی، آماده‌سازی برای تمام مراحل آن و سازگاری با بیماری‌های مزمن و آسیب‌ها امری ضروری است. این کار باید در مدارس، منازل و محیط‌های کار و اجتماعی تسهیل شود.
*اجرای طرح بیمه همگانی سلامت در دولت تدبیر
دولت تدبیر توانست بیش از ۱۱ میلیون تن از افراد فاقد بیمه را زیر چتر حمایتی خود ببرد که باید عنوان کرد که بیشتر این افراد حاشیه نشین بودند. طرح بیمه سلامت همگانی و طرح تحول سلامت برگ زرینی نظام جمهوری اسلامی شناخته می شود که هدف از پوشش فراگیر بیمه سلامت همگانی در کشور بهره مندی و دسترسی یکسان بر پایه نیاز افراد است که باید از توجه خاصی برخوردار شود.
*اجرایی شدن طرح بیمه سلامت در برنامه ششم توسعه
برخی اصلاحات طرح سلامت از جمله برنامه_های ششم توسعه محسوب می شود که باید اجرایی شود و امید آن می رود که تا پایان سال ۱۳۹۷ هزینه های تحمیلی به بیمه سلامت از میان برود و نگرانی هایی که برای درمان اقشار آسیب پذیر وجود دارد رفع شود که با اجرای نظام ارجاع مشکلات درمان مردم کم درآمد برطرف می شود. برخی از بیماران از همان روزهای آغازین درمان خود با چالش های زیادی روبرو می شوند و هزینه های بسیاری نیز برای بیمه ها به دنبال دارد، اما با اجرای بخشنامه جدید سلامت و اجرایی شدن نظام ارجاع بیمار که تنها از کانال پزشک عمومی به متخصص ارجاج داده خواهد شد و در هزینه ها صرفه جویی می شود.
اندیشدن تمهیدات لازم با ایجاد زیرساخت ها و بسترها از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع می تواند دغدغه مردم را برای درمان کم کند. طرح تحول نظام سلامت مشکلات زیادی را برطرف کرد و باعث شد تا مردم به ویژه در مناطق محروم و کم توان مالی، بتوانند به راحتی به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند، اما خود این طرح در مرحله‌ای حساس و پرفشار قرار گرفته است. مشکلات مالی جدی و آینده اجرایی این طرح را در آستانه بحران قرار داده است.طرح پزشک خانواده چون در برنامه ششم آورده شده باید اجرا شود. مجلس به ‌دنبال اجرای مصوبات قانونی در دولت و در وزارت بهداشت است تا به نقطه امیدی برسد که فشار و آستانه بحرانی که برای این طرح ایجاد شده، برطرف شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، باید گفت که ایران نسبت به دیگر کشورها در زمینه پوشش همگانی بیمه سلامت پیشگام بوده و در این زمینه گام های موثری برداشته است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 4