به یاد حاج علمدار ماهر شاعر برجسته آذربایجان

به یاد حاج علمدار ماهر شاعر برجسته آذربایجان

مصطفی قلیزاده علیار
گروه اجتماعی: دوست شاعرم استاد حاج علمدار ماهر ناردارانی صبح روز جمعه دوم اسفند ۱۳۹۲ برابر با ۲۱ ربیع‌الثانی ۱۴۳۵ و ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ در باکو، در ۶۴ سالگی وفات کرد و در آرامگاه امامزاده ؟»رحیمه خاتون« زادگاهش »نارداران« (۲۰ کیلومتری باکو) به خاک رفت. رحمه‌الله علیه.
خبر از طریق دوستان عزیزم سعیدی و حاج مصطفی مایل¬اوغلو به من رسید. او از دوستان خوب و صمیمی من و خیلی از اهالی شعر و ادب ایرانی در باکو بود. اما دوستی من و او از تبریز آغاز شد درست ده سال پیش، از مرداد ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) که نخستین همایش شعر طنز را در تبریز (حوزه هنری) برگزار کردیم و از ایشان به واسطه مرحوم حاج علی¬اکرام علی¬اف رهبر جنبش اسلامی آذربایجان، دعوت کردیم با دو نفر دیگر از اهل ادب آمد، یکی حاج مصطفی مایل¬اوغلو ادیب و دانشور برجسته، دیگری عارف بزونالی. آمدند و آشنا شدیم و از آن پس هم بسیاری از اهل ادب و هنر ایرانی با او دوست شدند. تا آخر هم دوستی¬مان ادامه داشت. بیشترین دیدار من و او البته در ارومیه و باکو اتفاق افتاد. در همایش فضولی¬شناسی به ارومیه (۱۳۸۶) دعوتش کردیم. چهار دوره هم در جشنواره شعر رضوی در ارومیه حضور داشت. حاج علمدار ماهر چند دوره داور جشنواره شعر ترکی رضوی در ارومیه هم بود. در سال ۱۳۸۸ که من با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری جزئی داشتم، به همت استاد جمال عباس¬زاده در نیمه شعبان دعوتش کردیم آمد و در همان ایام او را به دفتر هفته¬نامه »آراز آذربایجان« آوردم و به همت جناب ابراهیم آقازاده مصاحبه¬ای در همان دفتر با حاجی انجام دادم که در آن گفت_وگو برای اولین بار در ایران موضوع »ادبیات صندوقی آذربایجان« مطرح و در »آراز آذربایجان« چاپ و منتشر شد و بعدها در نشریات و سایت‌های بسیار. او در جریان تدوین کتاب »شوق دیدار« خیلی به من کمک کرد و مقدمه¬ای هم نوشت و من خاطرات زیادی از این انسان وارسته و فرزانه دارم. در جریان بزرگداشت او در باکو که کتابی منتشر شد، به پیشنهاد خودش من هم مقاله نوشتم (۲۰۱۰) امسال خرداد ماه در باکو مهمانش شدیم من و اکبر حمیدی علیار و مجتبی قربانی؛ و چقدر از الطاف دوستانه¬اش بهره¬های معنوی بردیم و از دانش و اندیشه و ایمانش. برخی از خاطرات آن سفر را نوشتم و در »دنیز« و در فضای اینترنت منتشر کردم.
آخرین بار امسال در روز میلاد حضرت رسول (ص) تلفنی صحبت کردم. قرار بود هوا که خوب شد به ایران بیاید و تجدید دیدار نماییم! … افسوس. من بعد از اینکه مرحوم حاج علی¬اکرام وفات کرد، حاج علمدار را بزرگ و ریش سفید خودمان در باکو می¬دانستم. خدایشان رحمتش کناد. به خانواده¬اش و دوستان و شاگردان این شاعر اهل بیت (ع) تسلیت می¬گویم. حاج علمدار قلی¬اف مشهور و متخلص به »ماهر« حاج در سال ۱۹۵۰ در قصبه »نارداران« – ۲۰ کیلو متری شمال باکو، که در دینداری و تشیع مشهور و زادگاه عالمان و شاعران و هنرمندان بلندآوازه است، به دنیا آمد. او از شاعران غزل‌سرا و متعهد و دیندار آذربایجان بود از این شاعر فرزانه، علاوه بر دیوان اشعارش، چندین کتاب در زمینه شعر و ادب گذشته و حال آذربایجان، به جا مانده که شرح غزلیات حکیم فضولی بغدادی در ۳ جلد و »تذکره ادبی شاعران، نویسندگان و اهل موسیقی نارداران« مهم¬ترین آن‌هاست. هنگام وفات ۶۴ ساله بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


3 + = هفت