دولت و مقابله با معضل بدحجابی

دولت و مقابله با معضل بدحجابی

مصطفی قربانی
گروه اجتماعی: دولت در قبال فرهنگ مسئول است و موظف به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه است. دولت در این زمینه می‌تواند با ترویج آموزش‌های اسلامی و همچنین بسترسازی و همکاری با سایر نهادهای فرهنگی در ترویج این مقوله موثر باشد.
ترویج شعائر و ارزش های اسلامی در جامعه یکی از کارویژه های اصلی دولت اسلامی و شاید مهمترین آنها باشد. به عبارتی، آنگاه که حکومتی برقرار شود بایستی برخی نمادها و شعائر را در جامعه ترویج کند که برای یک دولت اسلامی، این امر در برگیرنده نمادها و شعائر اسلامی و از جمله ترویج عفاف و حجاب اسلامی در جامعه است. در این میان، پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، با توجه به وضعیت فعلی حجاب و عفاف در سطح جامعه که البته بخش عمده نابسامانی ها در این زمینه ریشه در بی‌توجهی‌های گذشته دارد، بار دیگر بحث حجاب و عفاف به دغدغه بسیاری از مردم و مسئولان تبدیل شد. در این راستا می‌توان به تجمع عفاف و حجاب اشاره کرد که چندی پیش از سوی مردم حزب الله برگزار شد.
برگزاری این تجمع با واکنش بسیاری از نخبگان سیاسی اصلاح طلب و وابسته به دولت مواجه شد که از مهمترین آنها می‌توان به نامه آقای صادق زیباکلام به حجت الاسلام سیداحمد خاتمی اشاره کرد. از آن روز به بعد این موضوع به یکی از موضوعات مناقشه انگیز در بین جریان های سیاسی تبدیل شده است. در این میان، طیف اصلاح طلب و وابسته به دولت، با اتهام زنی به طرف مقابل، آنها را به استفاده و بهره برداری سیاسی از مقوله عفاف و حجاب می کنند و از این طریق می‌خواهند تا زبان منتقدان را ببندند.
در جدیدترین موضع گیری، می‌توان به اظهارات آقای احمد شیرزاد نماینده افراطی مجلس ششم اشاره کرد که طی یادداشتی در روزنامه آرمان مدعی شده است:»گویا برخی افراد که پشت تریبون ها با حرارت نسبت به وضعیت عفاف و حجاب موضع گیری می کنند بیشتر به دنبال پیدا کردن پایگاه رأی در میان جامعه مذهبی و بازارگرمی سیاسی هستند تا اینکه واقعا دغدغه دینی داشته باشند«. در همین راستا، آقای حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز گفته است که دولت تنها متولی بحث عفاف و حجاب نیست. آشنا همچنین از منتقدان خواسته است که راه حل ارائه دهند.
با این وجود و علی رغم اینکه نمی‌توان دولت را تنها دستگاه مسئول نسبت به فرهنگ و از جمله مسأله عفاف و حجاب دانست اما این نیز به معنای نفی مسئولیت های فرهنگی دولت نیست. زیرا بنا به اصل سوم قانون اساسی، »ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباه، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‏ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‏های گروهی و وسایل دیگر و …« از جمله وظایف دولت در حوزه فرهنگ دانسته شده است. بنابراین، دولت در قبال فرهنگ مسئول است و موظف به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه است.
دولت در این زمینه می‌تواند با ترویج آموزش‌های اسلامی و همچنین بسترسازی و همکاری با سایر نهادهای فرهنگی در ترویج این مقوله موثر باشد. بنابراین، به جای تخریب، تهمت زنی و برخورد سیاسی با این مقوله فرهنگی، منصفانه آن است که پذیرای انتقادهای منطقی و دلسوزانه بود و این دست انتقادها را به مثابه نوعی آسیب شناسی تلقی کرد و در گام بعد بایستی کوشید تا توان همه نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ به صورت هم افزا در خدمت بسط فرهنگ اسلامی در جامعه قرار گیرد. بنابراین، همه نهادهای مسئول در قبال فرهنگ و از جمله دولت می‌بایست بکوشند تا با همکاری و همدلی یکدیگر به رفع معضلات فرهنگی در جامعه بپردازند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 11