بنای تاریخی یخچال دوققوزپله ارومیه در حال تخریب

بنای تاریخی یخچال دوققوزپله  ارومیه در حال تخریب

گروه اجتماعی :بوزخانا (یخچال سنتی) در اثر بی توجهی مسئولان مربوطه به مرور زمان در مسیر تخریب قرار گرفته است.
معماری و نقشه ساختمان یخچال دوققوزپله نشانگر ساخت آن در دوره قاجاریه است.بنایی که سالیان دراز، اورموی ها در نبود تکنولوژی های معاصر از آن برای یخ سازی در زمستان و استفاده از یخ در تابستان بهره می بردند.بنایی که از لحاظ معماری و کارکرد جایگاه ویژه ای داشته و یکی از آثار ارزشمند دوران قاجار در ارومیه است.
یخچال دوققوزپله و یا به تعبیر ارومیه ای ها دوققوزپیلله بوزخاناسی در بیرون محله ای قدیمی به نام عسگرخان و فعلا در انتهای خیابان سرداران قرار دارد.این بنا در کنار نهر دره چای احداث شده بود و آب گوارای این نهر را در زمستانها به درون منبع آب آن هدایت کرده و بعد از یخ زدن آن را در تابستانها استفاده می کردند.
علاوه بر آن قناتی که از داخل شهر ارومیه می گذشت و آب مورد نیاز اهالی شهر را تأمین می کرد از کنار این یخچال می گذشت و از آب آن نیز برای استفاده در یخ سازی استفاده می کردند.
مصالح این بنای تاریخی از سنگ و آجر است که با ظرافت دقیق و با معماری منحصر به فردش چیده شده و امروزه با گذشت نزدیک به دو قرن از ساختش هنوز هم با شکوه خاصی خودنمایی می کند.اما مسئله ای که جای بسی تأمل دارد، رسیدگی نکردن اداره کل میراث فرهنگی به این اثر به عنوان متولی آثار و ابنیه های تاریخی است.
این بنا در اثر بی توجهی، اکنون در معرض تخریب قرار گرفته است.با توجه به فرارسیدن فصل بارندگی، بارشهای انجام گرفته با نفوذ در این بنا از درزهای آن به داخل چکه کرده و موجب تخریب سقف آن می شود.چندی پیش به جای مرمت و بازسازی اصولی سقف گنبد مانند آن، به طور ناشیانه ای اقدام به ایزوگام نمودن محل مورد ذکر کرده اند که خود جای بسیار تأسف برای اداره ای که متولی حفظ آثار تاریخی است دارد.
تخریب برخی از نقاط بوزخانا و یا همان یخچال از داخل و نابودی سنگها و آجرهای قدیمی در داخل بنا نیز در وهله اول چشم انداز تخریب را بیش از پیش نمایان می کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


4 × چهار =