معاون سياسي امنيتي استاندار:

بسترهای لازم برای اسکان عشایر در استان فراهم نشده است

بسترهای لازم برای اسکان عشایر در استان فراهم نشده است

گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: هنوز بسترهای لازم برای اسکان عشایر در استان فراهم نشده است.
علیرضا رادفر در جلسه کمیسیون سیاسی و اجتماعی شورای عشایر استان مسئله اسکان عشایر، موضوع چرای دام های عشایر در مراتع و فروش تولیدات عشایر استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در موضوع چرای دام های عشایر با توجه به اینکه مراتعی که قابلیت چرا دارند محدود است باید عشایر را در جهت جلوگیری از تخریب و از بین بردن مراتع و منابع طبیعی آموزش دهیم.
وی با بیان اینکه در کمیسیون سیاسی اجتماعی شورای عشایر استان مسائل و مشکلات عشایر را بصورت جدی بررسی و سعی خواهیم کرد اظهارداشت: برای رفع مشکلات جامعه عشایری استان بعنوان یک جامعه مولد راهکار و راه حل بیابیم.
رادفر با بیان اینکه برنامه ریزی برای حل مشکلات عشایر نیازمند شناخت فرهنگ و باید و نبایدهای زندگی عشایری است افزود: اگر برنامه ریزی هایمان برای عشایر استان بدون توجه به باورها، نوع زندگی و بطور کلی فرهنگ آنها باشد نمی توانیم در جهت حل مشکلات مربوط به عشایر گام های اساسی برداریم.
وی موضوع سوادآموزی و توانمندسازی عشایر اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در زندگی عشایری استان بیشتر فرزندان عشایر مشغول کارهای مربوط به چرا و نگهداری دام هستند در این راستا در زمینه سوادآموزی فرزندان عشایر عقب ماندگی هایی بوجود آمده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است اداره کل عشایر استان با کمک آموزش و پرورش استان و دیگر دستگاههای ذیربط، برای جبران این عقب ماندگی ها و تشویق خانواده های عشایر برای ترغیب فرزندانشان به سوادآموزی برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه ارتقای سطح سواد و تحصیلات در میان عشایر، بدون تردید مسیر حل مشکلات و همچنین ارتقای سطح رفاه و آسایش آنها را هموارتر خواهد کرد افزود: می توانیم از نخبگان جامعه عشایری در استان برای مدیریت بهتر مسائل و مشکلات این قشر استفاده نماییم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برگزاری جلسات امور عشایری در شهرستان های دارای جمعیت عشایری شد و گفت: در این جلسات انتظار می رود که مسئولان شهرستان ها راهکارهای لازم را برای ساماندهی امور عشایر اتخاذ کنند و مشکلاتی که بعد استانی دارد را به دبیرخانه شورای عشایر استان منعکس کنند.
رادفر همچنین از فروش و عرضه محصولات تولیدی جامعه عشایری استان استقبال کرد و گفت: با حمایت از طرح فروش محصولات تولیدی عشایر در نقاط مختلف شهری و روستایی استان، علاوه بر کمک به تامین امنیت غذایی در کشور در واقع به تامین معیشت و ارتقای سطح رفاه و آسایش عشایر نیز کمک کرده ایم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه به برگزاری جلسات با سران عشایر در استان اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی استان از سال گذشته اقدامات خوبی در جهت ساماندهی امور عشایر انجام داده و در مناسبت های مختلف جلساتی را با حضور سران عشایر و طوایف استان برگزار نموده که در این جلسات سران عشایر مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و مقرر شد برای حل مشکلات مطروحه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.هوشنگ عطاپور با اشاره به اینکه یکی از درخواست های سران عشایر در این جلسات، تداوم جلسات و همچنین دیدار و ملاقات با مقام عالی استان بود که پیگیر اجرایی شدن این مطالبات نیز هستیم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عشایر برای دریافت خدمات با مشکلاتی از قبیل طولانی بودن مسافت روبرو هستند و برای رفت و آمد مشکل دارند لازم است در این راستا برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.همچنین مدیرکل عشایر آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ۲۵ درصد از تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید و روانه بازار می شود. بهرام زینال زاده در این جلسه اظهارداشت: ۲۵ درصد تولیدات دامی استان از جمله تولید گوشت، پشم و شیر توسط عشایر صورت می گیرد و همچنین ۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در اختیار عشایر است.
وی از عشایر به عنوان ذخائر انقلاب و تعین کننده تأمین امنیت ملی و غذایی در کشور نام برد و افزود: در زمان حاضرعشایر آذربایجان غربی که اغلب در نقاط مرزی استان زندگی می‌کنند در سنگر تأمین امنیت مرزی دوشادوش نیروهای نظامی و انتظامی متعهدانه نقش آفرینی می‌کنند.
زینال زاده با اشاره به اینکه جلسات شورای عشایر استان بعد از ۱۲ سال مجددا در استان برگزار شد ادامه داد: تاکنون نیز در شهرستان های استان ۱۵ جلسه شورای عشایر برگزار شده است که این روند می تواند در ارتقای سطح رفاه و توسعه حیات اجتماعی جامعه عشایری استان مفید و موثر باشد.
وی افزود: جلسات شورای عشایری شهرستان های استان تاکنون بیش از ۱۰۰ مصوبه داشته است که ۶۷ مورد از این مصوبات مربوط به کمیسیون سیاسی اجتماعی شورای عشایری استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار می باشد و در این کمیسیون برای اجرایی شدن مصوبات تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
مدیرکل عشایر استان در ادامه به بالا بودن جمعیت عشایری در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان غربی بعد از استان های خوزستان و فارس، رتبه سوم را به لحاظ تعداد عشایر در بین استان ها دارد و این مسئله می طلبد که به مسائل و مشکلات این قشر در استان که چهار درصد از کل جمعیت استان را تشکیل می دهند توجه بیشتری شود.
زینال زاده با بیان اینکه ۸۶ هزار و ۲۴۵ رأس دام عشایر در برابر انواع بلایای طبیعی و بیماری‌ها بیمه شده‌اند تا در صورت بروز مشکل، بیمه کمک حال آنها باشد تصریح کرد: تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، تولید ۴۹ هزار تن شیر، تولید پشم و … از جمله توانمندی‌های عشایر در استان آذربایجان غربی است.
در این جلسه همچنین سرهنگ نوبخت از نیروی انتظامی استان گزارشی از مسائل و مشکلات عشایر که در جلسه سران عشایر با فرمانده انتظامی استان مطرح شده بود ارائه کرد و افزود: تقویت ارتباط سازمانها و دستگاهها با عشایر، تقویت جایگاه سران عشایر، بکارگیری نیروهای تحصیلکرده عشایر در ادارات، توسعه زیرساختهای فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی و زیربنایی در مناطق عشایری، رسیدگی به مشکلات مربوط به بیمه عشایر و تسهیل در ارائه تسهیلات توسط بانکها به عشایر از جمله موارد و مطالبات سران عشایر در جلسه با فرمانده انتظامی استان بود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر، مدیران و حاضرین نیز در این جلسه دیدگاهها و پیشنهادات خود را برای ساماندهی امور عشایر و ارتقای وضعیت معیشتی آنان مطرح کردند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 10