گزارش//

بزرگراه بین المللی ارومیه – سروبعد از ۲۷ سال زیر بار ترافیک می رود

بزرگراه بین المللی ارومیه – سروبعد از ۲۷ سال زیر بار ترافیک می رود

گروه گزارش: بعد از گذشت ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی بزرگراه ارومیه – سرو این طرح در مراحل پایانی قرار گرفته و در هفته های آتی بهره برداری از این طرح مهم زیرساختی در استان آغاز می شود.
این محور یکی از محورهای آنتنی و منشعب به کریدور بزرگراهی غرب کشور است و تکمیل تعریض و بهسازی آن، زمینه جهش در حجم مبادلات تجاری منطقه را فراهم می‌کند، پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری از این بزرگراه و نیز طرح‌های راهسازی در دست اجرا توسعه راه‌های آذربایجان غربی جهش چشم‌گیری داشته باشد.
عملیات احداث و بهسازی بزرگراه ارومیه – نازلو – سرو به طول ۵۱ کیلومتر با صرف اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از سال ۷۴ آغاز شده و با تسریع در روند اجرای آن طی سال جاری هم اکنون بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می‌شود بزودی بهره برداری از آن آغاز شود.
با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.این بزرگراه به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و ملی محسوب می‌شود و نقش این بزرگراه در ترانزیت خارجی و اتصال مرکز کشور از طریق آزادراه تهران – تبریز – بزرگراه شهید کلانتری به گمرک سرو موجب شده تا اتمام این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.
کاهش مسافت، ارتقای سطح ترانزیت بار و مسافر و اهمیت اقتصادی از مزایای مهمی است که با بهره برداری از این بزرگراه تحقق پیدا می‌کند چرا که توسعه مبادلات اقتصادی کشورهای ایران و ترکیه، جذب گردشگر و کاهش سوانح جاده‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای این طرح است.
پایانه مرزی سرو در ۴۵ کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان‌غربی قرار دارد و هم مرز با استان حکاری ترکیه در جنوب شرقی این کشور است، بعد از پایانه بازرگان در شمال استان بیشترین حجم تجارت با کشور ترکیه از این مرز انجام می‌شود.
بزرگراه بین المللی ارومیه – سرو زیر بار ترافیک می‌رود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه در روزهای آتی پس از ۲۷ سال پروژه احداث بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو به اتمام رسیده و به طور کامل زیر بار ترافیک می‌رود، گفت: عملیات اجرایی بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است.
محسن حمزه لو با اشاره به اینکه پیش از سال ۱۳۹۸، ۲۵ کیلومتر این محور زیربار ترافیک رفته بود و با تلاش‌های صورت گرفته ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده این محور در دو سال گذشته به اتمام رسیده است، گفت: بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو مسیر دسترسی به پایانه مرزی سرو است که روزانه حجم بالای تردد و حمل‌ونقل ترانزیتی از این محور انجام می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین در راستای حذف نقاط پرحادثه و تسهیل در رفت‌وآمد روستاییان سه دستگاه دوربرگردان و یک دستگاه زیرگذر نیز در این مسیر احداث می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تأمین زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو جهت گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه ضروری است، افزود: آسفالت قسمت پایانی پروژه به طول ۳ کیلومتر با اعتبار ۴۶۰ میلیارد ریال در حال اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این گذرگاه بین‌المللی در مسیر دسترسی به پایانه مرزی سرو به عنوان دروازه ارتباطی ایران اسلامی با ترکیه قرار گرفته و با تکمیل آن یکی از سیاست‌های راه و شهرسازی در امر ساماندهی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی محقق می‌شود.
حمزه‌لو ادامه داد: با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این بزرگراه به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و ملی محسوب می‌شود و نقش این بزرگراه در ترانزیت خارجی و اتصال مرکز کشور از طریق آزادراه تهران – تبریز – بزرگراه شهید کلانتری به گمرک سرو موجب شده تا اتمام این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.
با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.
بزرگراه بین المللی ارومیه – سرو نقش مهمی در رونق اقتصادی آذربایجان غربی دارد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرای این طرح گفت: بزرگراه بین‌المللی ارومیه- سرو یکی از محورهای آنتنی و منشعب کریدور بزرگراهی غرب کشور است و تکمیل تعریض در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در مرز سرو از جمله بهره برداری از بزرگراه سرو انجام شده است و این امر موجب رغبت تردد رانندگان کامیون‌های ترانزیتی از این مرز شده است.سید سلمان ذاکر افزود: با توجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع‌تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،وی با اشاره به طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو عنوان کرد: با توجه به نزدیکی فاصله دسترسی به بازارهای ترکیه و اروپا از مرز سرو باید هر چه سریع‌تر منطقه ویژه اقتصادی سرو عملی شود و حتی طرح تبدیل مرز سرو به منطقه آزاد تجاری نیز باید مطرح و ایجاد شود. و بهسازی آن، زمینه جهش در حجم مبادلات تجاری منطقه را فراهم می‌کند.بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو به طول ۵۱ کیلومتر یکی از محورهای منشعب از کریدور بزرگراهی غرب کشور است.بزرگراه بین‌المللی ارومیه – سرو در ارتقای زیرساخت‌های لازم توسعه تبادلات مرزی در این استان بسیار حائز اهمیت است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = سه