برندسازی و تجاری‌سازی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی است

برندسازی و تجاری‌سازی  از مهم‌ترین مشکلات  واحدهای صنعتی است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: محصولات واحدهای صنعتی آذربایجان غربی علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.
امروزه برند ها نقش مهم و ارزشمندی در توسعه فضای کسب و کار و تجارت دارند. بطوری که از برند ها به عنوان سنگ بنای اقتصاد نام برده می شود. برندسازی و توجه به بازاریابی طبق استانداردهای روز، از مواردی است که شرکت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی اغلب به آن توجه نمی‌کنند و محصولاتشان را به صورت سنتی به فروش می‌رسانند. برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل ناآگاهی از نحوه ورود به بازارهای جهانی و بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات صادرات از ورود به عرصه تجارت بین الملل باز می‌مانند.
علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف از جمله رقابت‌های ناسالم، موفق به ایجاد شرکت‌های صادراتی نشده است. شرکت‌های توانمند در امر صادرات در صورتی که آماده به همکاری و در اختیار قرار دادن تجربیات صادراتی خود برای سایر واحدها باشند، زمینه برای صادرات واحدهای ضعیف‌تر نیز مهیا می‌شود.عدم استفاده اکثر بنگاه‌های موجود در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، مانعی برای رشد صادرات این بنگاه‌هاست. دنیای دیجیتال امروز موجب سهولت ارتباطات برای استفاده کنندگان این ابزار شده، ولی زمانی که بنگاه‌های تولیدی ما از این ابزار استفاده نکنند، در بازار رقابتی امروز دنیا فرصت حضور پیدا نخواهند کرد.مشکلی که باعث شده تقی کهوریان معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی روز گذشته به اتفاق مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، رئیس سازمان صنعـت، معدن و تجارت و مدیر کل استاندارد آذربایجان غربی با حضور در واحدهای تولیدی و صنعتی کیمیاکر کبودان شرکت تولیدی شیمیایی، واحد صنعتی روان ذوب آذربایجان، واحد تولیدی قند شکن جلال اوغلو، واحد صنعتی ماهوت تولید کننده تریلرهای جاده ای و شرکت افزار کارا سازنده ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی و اتوماسیون از قسمت های مختلف این واحدها بازدید کردند.
معاون برنامه ریزی استاندار و هیات همراه در بازدید از این واحدهای صنعتی که عموما مجهز به تکنولوژی پیشرفته و نوین بودند ضمن آشنایی با روند فعالیت آنها، در جریان مشکلات و وضعیت تولید این کارخانجات قرار گرفتند
نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز، معوقات بانکی و برند سازی از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی بود که معاون برنامه ریزی استاندار برای حل این مشکلات تصمیمات لازم در محل اتخاذ و قول پیگیری داد.
به نظر می رسد بخش صنعت از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه صنعت نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید.
از سوی دیگر خشکسالی های اخیر و همچنین پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه طی سال های اخیر باعث شده تا کشاورزی استان آرام آرام به حاشیه رفته و موضوع صنعتی کردن آذربایجان غربی در رسانه ها مظرح شود.اگر چه سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد و این استان توانسته در تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب، گندم و انگور همواره جزو برترین ها باشد. میزان تولید محصول گندم در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید، آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد ولی برای آینده باید نسخه دیگری پیچید و صنعت استان را توسعه داد و زیر ساخت های آن را تقویت نمود.
در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که در بحث صنعت استان نیز علاوه بر نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز و معوقات بانکی که جزء مشکلات واحدهای صنعتی است ولی برند سازی و تجاری سازی محصولات نیز از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است و باید بازار فروش این محصولات را زمینه سازی کند.
این در حالی است که برند محصولات واحدهای صنعتی سیب استان نباید مغفول بماند بلکه لازم است برای عرضه آن به طور گسترده زمینه‌سازی صورت گیرد. محصولات صنعتی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.
خودداری از خرید محصولات واحدهای صنعتی خارجی در شرایط کنونی می تواند یکی از راه حل های اقتصادی باشد و این در حالی است تبلیغ و ترویج تولیدات داخلی و بومی استان آذربایجان غربی باید بیش از پیش رونق یابد.این در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش صنعت استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش صنعتی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش صنعت مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 11