عضو شوراي شهر اروميه:

برنامه ای برای استفاده از ظرفیت مرزی و گردشگری استان وجود ندارد

برنامه ای برای استفاده از ظرفیت مرزی و گردشگری  استان وجود ندارد

گروه خبر:استاندار آذربایجان‌غربی گفت سال آینده شاهد رونق ساخت و ساز در ارومیه و خروج آن از رکود می‌شویم. قربانعلی سعادت درجلسه علنی شورای شهر ارومیه با تاکید بر اینکه هم اینک رکود مسکن تنها مختص ارومیه نبوده و یک مشکل کشوری است اظهار داشت: عوامل بسیاری در ایجاد رکود مسکن دخیل هستند.
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد رونق ساخت و ساز در ارومیه و خروج آن از رکود بوده و ضمن جلوگیری از گران شدن مسکن، نیازهای واقعی مسکن با ساخت و سازهای انجام شده پاسخگو باشد.
وی به مسکن مهر اشاره کرده و تصریح کرد: با وجود اینکه مسکن مهر پاسخگوی بسیاری از مشکلات حوزه مسکن بوده است اما باید مشکلات زیرساختی مربوط به آنها نیز حل شود.
سعادت با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون بسیاری از شهرستان‌های استان درگیر مسائل مربوط به حاشیه‌نشینی هستند افزود: هم اکنون علاوه بر ارومیه، شهرستان‌هایی همانند سلماس خوی، بوکان، مهاباد و پیرانشهر با مسائل مربوط به حاشیه‌نشینی مواجه هستند که باید مسائل مربوط به آنان حل شود.
استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به نزدیکی زمان تدوین برنامه ششم توسعه، مسائلی مانند توازن منطقه‌ای، حفظ محیط زیست و سکونت‌گاه‌های شهری به طور جدی در آن پیش‌بینی شده است.
سعادت با تاکید بر اینکه امنیت محور اصلی توسعه است اظهار داشت: بحث وجود اقوام و ادیان در استان قابل انکار نیست و خوشبختانه تاکنون تمامی اقوامی ساکن در آذربایجان‌غربی به طور مسالمت‌آمیزی زندگی کرده و ما نیز به دنبال همگرایی و اتحاد میان اقوام مختلف ایرانی هستیم.
وی با اشاره به مطالعات مربوط به انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به اینکه وان ترکیه آب مازاد داشته و به زمین‌های آن منطقه خسارت می‌زند و از سوی دیگر با توجه به اینکه خشکی دریاچه ارومیه و ریزگردهای نمکی حاصل از آن نیز برای منطقه مضر است، اگر آب این دو دریاچه از نظر ترکیبات شیمیایی و زیست محیطی مناسب باشند، کار انتقال انجام می‌شود.
سعادت با بیان اینکه عملیات انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه آغاز شده است افزود: با اجرای این عملیات سالیانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در استان گفت: سهمیه آذربایجان‌غربی برای تحت پوشش قرار دادن اراضی خود به سیستم آبیاری نوین ۱۷ هزار هکتار است که تاکنون هفت هزار هکتار عملیاتی شده و ۱۰ هزار هکتار آن در دست اقدام است.
* برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت مرزی و گردشگری استان وجود ندارد
عضو شورای شهر ارومیه گفت: برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت مرزی و گردشگری استان وجود ندارد.
خالد حاتمی دراین جلسه ، اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن تدوین برنامه ششم توسعه، امید است با تلاش استاندار آذربایجان_غربی شکاف بین استان و سایر استان‌ها از لحاظ توسعه یافتگی کاهش یابد.
عضو شورای شهر ارومیه با تاکید بر اینکه آذربایجان‌ غربی به لحاظ جغرافیایی از شرایط مناسبی برای تجارت خارجی برخوردار است گفت: با توجه به مشکل بیکاری در استان، رونق گردشگری و استفاده از ظرفیت مرزی می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند اما متاسفانه از این دو مقوله مهم غفلت شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت مرزی و گردشگری استان وجود نداشته و به شکل جزیره‌ای عمل می‌شود.
حاتمی به موضوع امنیت و توسعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون همایشی برای به وجود آمدن اتحاد بین اقوام مختلف آذربایجان‌ غربی برگزار نشده و توجه چندانی به اهمیت موضوع نشده است.
در ادامه، عادل فتاحی، عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به پروژه تله‌کابین ارومیه بیان کرد: با وجود اینکه این پروژه در محدوده قانونی شهر ارومیه قرار دارد اما گاهی فعال و گاهی غیرفعال می‌شود و امیدواریم به سرعت تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد.
فتاحی با بیان مشکلات مربوط به ادغام راه و شهرسازی گفت: متاسفانه پس از ادغام راه و شهرسازی، به مقوله شهرسازی بی‌توجهی شد و باید به این مسئله نیز توجه داشت.
*شکایات مردم از موسسه قرض‌الحسنه پیک رحمت رسیدگی شود
محمدرضا علیزاده در این جلسه با اشاره به اینکه امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز در پیش روی ملت قرار دارد اظهار داشت: امیدواریم ضمن برگزاری انتخاباتی پرشور در سراسر کشور، شاهد انتخاب افراد لایق در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باشیم.
عضو شورای شهر ارومیه با تاکید بر حل سریع شکایات مردم از موسسه قرض‌الحسنه پیک رحمت گفت: متاسفانه قشر ضعیف و مظلوم جامعه با سختی فراوان پولی را در این موسسه پس‌انداز کرده اما این موسسه آنان را گرفتار کرد.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در زمینه احیای دریاچه ارومیه گام‌های موثری از سوی استانداری آذربایجان‌ غربی انجام شده است، تصریح کرد: امید است که این اقدامات با قدرت تمام ادامه داشته تا بار دیگر شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.
علیزاده با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون موضوع اشتغال، بسیاری از جوانان را درگیر خود کرده است بیان کرد: این در حالی است که تمامی جوانان بیکار برای یافتن شغل به شهرداری و شورای شهر مراجعه می‌کنند در حالی که بدون مجوز نمی‌توان آنان را به کار بست.
*محصولات کشاورزی ارومیه نیازمند بازاریابی در کشورهای خارجی است
عضو شورای شهر ارومیه گفت: ارومیه نیازمند بازاریابی محصولات کشاورزی و کارخانه‌ای در کشورهای خارجی است. لطیفه مبین نیز دراین جلسه، با ابراز تاسف ازوجود معضل بیکاری در شهر اظهار داشت: معمولا ۷۰ درصد افرادی که به شورای شهر مراجعه می‌کنند خواستار رفع بیکاری و مشکلات اشتغال خود هستند.
عضو شورای شهر ارومیه گفت: در این رابطه باید بستر سرمایه‌گذاری و جذب آن فراهم شده و با سرعت دنبال شود تا بتوان برای فارغ‌التحصیلان بیکار، اشتغال‌زایی کرد.
وی تصریح کرد: ارومیه نیازمند بازاریابی محصولات کشاورزی و کارخانه‌ای در کشورهای خارجی نیز هست.
مبین افزود: براساس ماده ۱۷۱، باید ۱۰ درصد از اعتبارات آن صرف احیای بافت‌های فرسوده شود در حالی که متاسفانه از این بودجه بی‌بهره هستیم.
عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به مسئله صادرات و واردات کالا بیان کرد: این مسئله در شورای شهر و شهرداری ارومیه مورد توجه بوده و نباید از مبادلات مرزی غافل شد.
*سرمایه‌گذاری در ارومیه در گرو وجود مدیریت واحد شهری است
حسین پناهی دراین جلسه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در شهر اظهار داشت: بی‌تردید سرمایه‌گذاری در شهر ارومیه در گرو وجود مدیریت واحد شهری است.
عضو شورای شهر ارومیه با بیان اینکه نبود راه‌آهن در ارومیه یکی از مهم‌ترین مشکلات استان و شهر ارومیه محسوب می‌شود گفت: متاسفانه بارها وعده و وعیدهایی در این باره داده شده، اما همچنان مردم این شهر از داشتن قطار بی‌بهره هستند.
وی با اشاره به مشکل دریاچه ارومیه تصریح کرد: متاسفانه با وجود تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اما اقدامات انجام شده در این ستاد به شورای اسلامی شهر اطلاع‌رسانی نمی‌شود و در این باره طرح انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه مطرح بوده و امید است که سرانجام مطلوبی داشته باشد.
پناهی با اشاره به اینکه از دغدغه‌های مهم شهر ارومیه میدان دواب این شهر است بیان کرد: متاسفانه از هشت ماه گذشته مکان ثابتی برای تهیه گوشت مورد نیاز مردم وجود ندارد و همین، وضعیت بحرانی گوشت ناسالم را تشدید کرده و مردم نمی‌توانند دواب سالم تهیه کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم عضو شورای شهر ارومیه با بیان اینکه ارومیه مهد والیبال کشور است.
افزود: این در حالی است که با وجود خیل طرفداران و علاقه‌مندان والیبال اما ورزشگاهی با گنجایش بسیار در شهر وجود نداشته و بیشتر تماشاگران با درب‌های بسته ورزشگاه شش هزار نفری الغدیر مواجه می‌شوند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 9 =