برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه زخم‌هایی ماندگار بر پیکره زرینه‌رود

برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه زخم‌هایی ماندگار بر پیکره زرینه‌رود

گروه اجتماعی: برداشت بی رویه و غیر منطقی مصالح از رودخانه و حریم آن که نوعی دخل و تصرف در آن به شمار می‌آید آثار منفی فراوانی را به دنبال دارد که بسته به حجم و میزان برداشت ونیز روش، زمان و مکان برداشت می‌تواند در ابعاد هیدرولیکی، فرمولوژی زیست محیطی و اقتصادی نمایان گردد.
این تغییرات محدود به محل استخراج نیست بلکه کیلومترها پایین‌تر و بالاتر از آن نیز ظاهر می‌شود. با توجه به این مهم که برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی می‌تواند صدمات و آسیب‌های جبران ناپذیری به مناطق برداشت از قبیل فرسایش بستر، ایجاد تغییرات مرفولوژی، ریزش دیواره‌ها و مسیر اصلی وارد نماید.
متأسفانه مدتی است که برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه زرینه رود (منطقه قوپی محمودجیق) نگرانی‌های متعددی را برای دوستداران محیط زیست و ساکنان این منطقه و به خصوص کشاورزان به همراه داشته است، طبق نظر کارشناسان برداشت در این محدوده بر خلاف قانون (استناد به تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب) و کاملا غیر اصولی انجام گرفته است، و اگر برداشت‌ها با رویه فعلی ادامه یابد در آینده خسارت بسیار سنگین و حتی جبران ناپذیری به مناطق مجاور این رودخانه وارد خواهد شد که ترمیم و رفع آن بحران‌ها بالطبع بسیار پیچیده‌تر و زمان‌بر تر از عمل تخریب می‌باشد.مردم ساکن این منطقه، کشاورزان و دامداران نیز نارضایتی خود را در خصوص این اتفاقات بیان کرده و این امر را امری ناخوشایند میدانند زیرا این رودخانه به عنوان شریان حیاتی منطقه نقش بسیار مهمی در حیات کشاورزی و اقتصادی منطقه ایفا می‌کند.علاوه بر تخریب بکرترین و زیباترین چشم‌اندازها توسط این برداشت‌ها می‌توان به مشکلاتی از قبیل آب گرفتگی و نابودی محصولات کشاورزی در آینده اشاره کرد. زیرا با برداشت از حاشیه رودخانه و رعایت نکردن حریم و فاصله معین رودخانه، هنگام بالا آمدن آب در بعضی فصول از سال رودخانه تغییر مسیر داده و می‌تواند آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیری را به زمین‌ها و محصولات کشاورزی مجاور وارد نماید. با توجه به گفته‌ها و مسائل مطرح شده این پرسش پیش می‌آید که این برداشت‌ها توسط چه کسانی صورت می‌گیرد؟ هرچند که سالیان متمادی ست این مناطق بی دفاع توسط افراد سود جو و فرصت طلب مورد آسیب قرار گرفته و برداشت مصالح به صورت غیر قانونی زخم‌هایی ماندگار بر پیکره این رودخانه و اطراف آن بر جای گذاشته اما در نهایت تأثر و تأسف چندیست برداشت‌هایی کلان توسط شرکت‌های جاده?سازی صورت می‌گیرد که نهاد متولی و مسئول در این زمینه (اداره آبیاری شهرستان شاهین‌دژ)، این مناطق را به صورت استیجاری در اختیار شرکت خاطی قرار داده است. از قرار معلوم مصالح استخراج شده برای اتوبان در حال احداث مابین شهرستان شاهین دژ و شهر محمودآباد (محمودجیق) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آیا درآمدی که از برداشت و اجاره این مناطق برای نهاد مربوطه حاصل می‌گردد می‌تواند توجیهی بر نابودی و تخریب زیست گاه‌های طبیعی کشور باشد؟ آیا نمی‌توان مصالح لازم برای طرح‌ها و کارهای عمرانی را از دیگر معادن و منابع موجود تأمین نمود؟ آیا در ازای احداث اتوبانی به طول ۴ کیلومتر باید شاهد نابودی و تخریب کیلومترها از حاشیه و بستر رودخانه خروشان و مهم کشور باشیم؟ این امر اگر چه از نظر اقتصادی و توسعه اقتصادی نقش به ظاهر مناسبی دارد و شاید منافع عده‌ای «خاص» در آن تامین گردد ولی متأسفانه انجام این‌گونه عملیات‌ها منافع عمومی و زیست محیطی و ارگانیسم‌های زنده را به خطر می‌اندازد.به گزارش اروم نیوز به نقل از شاهین پیام؛ با این اوصاف باید همت و تلاش همه جانبه ای از سوی تمام دستگاه‌های متولی استان انجام گرفته که شاید گوشه‌ای از آسیب‌هایی که در طول سالیان متمادی بر روی این شریان حیاتی صورت گرفته است، کاسته شود.و در نهایت مسئولین و شهروندان عزیز رودخانه‌ها شریان‌های حیاتی زندگی اجتماعی ما هستند پس در حراست از آن کوشا باشید!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 8 =