دبير ستاد احياي درياچه اروميه :

برخی مصوبات احیای دریاچه ارومیه را به بازی گرفته‌اند

برخی مصوبات احیای دریاچه ارومیه را به بازی گرفته‌اند

گروه خبر:دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برخی از مدیران مصوبات دولت را یا به بازی گرفته‌اند و یا اینکه نسبت به آنها بی‌توجه هستند.
عیسی کلانتری اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از مسئولان بر سرریز شدن آب فاضلاب به دریاچه ارومیه معترض هستند باید گفت که هنوز هیچ کدام از پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه به ثمر نرسیده است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ممکن است که در حال حاضر برخی از روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه آب فاضلاب تصفیه شده خود را روانه دریاچه ارومیه کنند اما بر اساس برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پساب فاضلاب شهرهای حوضه دریاچه ارومیه از سالهای ۹۷ تا ۹۸ به این دریاچه انتقال داده می‌شود.وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر است ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده شود.
کلانتری در رابطه با عملکرد جهاد کشاورزی در حوزه پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه برخی از مدیران مصوبات دولت را یا به بازی گرفته‌اند و یا اینکه نسبت به آنها بی‌توجه هستند.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: تا کنون در حوضه دریاچه ارومیه به هر قیمتی هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی دنبال می‌شد اما بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه بایستی سیاست‌ها در این رابطه تغییر یافته و توسعه کشاورزی آبی منع شود.وی خاطرنشان کرد: با این وجود باز توسعه کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه مشاهده می‌شود که برخی از این موارد توسط حمایت‌های پشت‌پرده انجام می‌شود.
کلانتری در رابطه با وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: امسال وسعت دریاچه ارومیه که دومین سال تثبیت نیز بود از ۸۰۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است و چنانچه دولت منابع مالی پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه را تامین کنند برنامه‌های ستاد احیا با موفقیت پیش رفت.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: افزایش ۴۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نتیجه اهتمام ویژه دولت به احیای این دریاچه و اجرای مصوبات ۲۷ گانه در این راستاست.
امیرعباس جعفری در گردهمایی شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای کمک به احیای این دریاچه افزود: اتصال زرینه رود به سیمینه رود، لایروبی رودخانه_ها، تثبیت ریزگردها، اطلاع رسانی و فرهنگسازی صورت گرفته در بین اقشار مختلف مردم از جمله مهمترین اقدامات دولت در ماه های گذشته بود که نتایج قابل توجهی برای این دریاچه داشتند.وی اضافه کرد: ما خودمان موجب خشک شدن دریاچه شده ایم و خود ما نیز باید آن را دوباره احیا کنیم.وی اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه برای زندگی مردم بسیار مهم و حیاتی است و خشک شدن آن، زندگی میلیون ها نفر را تهدید می کند که با توجه به این امر ما ملزم به احیای این دریاچه با همه توان هستیم.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دومین پهنه آبی شور جهان است که از دو دهه قبل رو به خشکی نهاده است.
کارشناسان علت خشک شدن این دریاچه را مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی عنوان می کنند.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید احیای دریاچه به عنوان یکی از خواسته های مردم استان از ریاست جمهوری در دستور کار این نهاد قرار گرفت و با تصویب طرح های ۲۶ گانه ستاد احیا اقدام به نجات بخشی این دریاچه کرده است.
پیشبینی می شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده دریاچه احیا شود.دریاچه ارومیه دارای میلیاردها تن نمک است که در صورت بروز بادهای نمکی زندگی بسیاری از مردم کشور با حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت به خطر خواهد افتاد.

نوشته شده توسط araz در شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 54