بازسازی ۲۵۵۰ واحد زلزله‌زده؛ تلاشی برای بازگشت آرامش به قطور

بازسازی ۲۵۵۰ واحد زلزله‌زده؛ تلاشی برای بازگشت آرامش به قطور

گروه گزارش: مسوولان آذربایجان غربی با برنامه ریزی، همت و تلاش شبانه روزی توانسته اند برای ۲ هزار و ۵۵۰ خانواری که در زلزله اسفند ماه سال ۱۳۹۸ قطور در شهرستان خوی در شمال استان مسکن خود را از دست داده بودند، سرپناه بسازند و این نشان از عزم مسوولان برای بازگشت آرامش به منطقه مرزی است.
حدود ۱۶ ماه از زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ قطور می‌گذرد و تلاش مسوولان آذربایجان‌غربی برای بهبود اوضاع این منطقه زلزله‌زده بیشتر نمایان می‌شود زیرا همت و عزم مسوولان برای تامین مسکن مردم زلزله‌ به صورت شبانه روزی همچنان ادامه دارد.از همان روزهای نخست که با تاکید استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی و کشوری، روند خدمات رسانی به مردم منطقه زلزله زده قطور خوی آغاز شد، تاکنون هیچ یک از مردمان زلزله‌زده بدون سرپناه نبوده اند.
حال که ۱۶ ماه از آغاز آن تلاش بی وقفه می‌گذرد، بسیاری از وعده های مسوولان به بار نشسته و هرچند کار تکمیل نشده ولی بار زیادی از مشکلات از روی دوش زلزله زدگان قطور برداشته شده است.همه این کارها، با وجود ۱۶ ماه جدال مسوولان و دست اندرکاران در منطقه زلزله زده قطور با شیوع کرونا نیز بوده که می‌توانسته مانعی در برابر اقدامات باشد ولی اجازه این کار داده نشده است
ساخت ۵۷ درصد واحدهای مسکونی زلزله زده قطور
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه سفر به هفته گذشته به منطقه قطور، گفت: از مجموع چهار هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند بازسازی در قطور، ۲ هزار و ۵۵۰ واحد به اتمام رسیده و مابقی نیز در مراحل نهایی خود قرار دارد.اسماعیل نجار ادامه داد: مراحل کاری و تعمیر هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده به اتمام رسیده است.وی بیان کرد: روند بازسازی مناطق زلزله قطور خوی مطلوب است و بیمه منازل روستایی در نوار مرزی توسط استانداری آذربایجان‌غربی اقدامی ارزشمند بود.
وی تاکید کرد: در قالب این اقدام ارزشمند ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت به روند بازسازی مناطق زلزله زده کمک شد.
۵۷۰ میلیارد ریال خسارت بیمه به زلزله زدگان قطور پرداخت شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: شرکت بیمه گذار تاکنون بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای آسیب دیده از زلزله قطور از توابع شهرستان خوی پرداخت کرده است.
آیدین رحمانی اظهار داشت: شرکت بیمه در پرداخت مانده خسارت واحدهای آسیب دیده در زلزله قطور باید اهتمام بیشتری داشته باشد.وی ادامه داد: ۴۱۰ واحد مسکونی نیز که نسبت به تشکیل پرونده دیر اقدام کرده اند، باید در خصوص پرداخت خسارت به آنها نیز شرکت بیمه ای طرف قرارداد پس از طی مراحل ارزیابی مجدد در کوتاهترین زمان نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند.رحمانی گفت: برای تسریع در روند بازسازی باید هرچه سریع تر تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد و مردم نیز پس از اخذ تسهیلات با همراهی بنیاد مسکن نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام کنند.
۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بخش قطور اختصاص یافت
فرماندار خوی گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بخش قطور اختصاص یافته که با این اعتبار زیرساخت‌های مناطق زلزله زده احیا و تکمیل می‌شود.حسین عباسی اظهار داشت: ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته و بیش از ۳۰ طرح زیر بنایی در بیش از ۲۰ روستای منطقه در حال اجراست.وی ادامه داد: ساخت پل های ارتباطی، ساخت و احیای دیوارهای ساحلی، تکمیل شبکه راههای ارتباطی و برق و فضاهای بهداشتی و درمانی منطقه از جمله این طرح‌هاست.فرماندار خوی بیان کرد: این طرح‌ها تا ۲ ماه آینده تکمیل شده و به بهره برداری می‌رسند.
عباسی با اشاره به روند بازسازی واحدهای مسکونی منطقه گفت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده وجود دارد و تاکنون ۲ هزار واحد تخریب شده بازسازی و تحویل خانواده ها شده و بقیه واحدها نیز با مراجعه روستائیان و تکمیل پرونده با پرداخت تسهیلات مصوب در حال بازسازی است.وی اضافه کرد: با توجه به اتمام مهلت پرداخت تسهیلات تا پایان دولت، روستاییان هرچه سریع‌تر برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
۱۴ هزار و ۲۰ فقره تسهیلات برای منطقه زلزله‌زده قطور مصوب شد
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: تسهیلات اختصاص یافته به زلزله‌زدگان بخش قطور خوی، ۱۴ هزار و ۲۰۰ فقره مصوب است.محمود بدلی افزود: سه‌هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال تسهیلات برای زلزله‌زدگان بخش قطور خوی توسط هیات وزیران مصوب شده و از این میزان سه هزار و ۳۹ میلیارد ریال تخصیص یافته که بر اساس پیشرفت فیزیکی واحدهای بازسازی شده، در حال پرداخت است.
وی اضافه کرد: این تسهیلات در بخش‌های احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری، تامین لوازم معیشتی خانگی و سرمایه‌ای و احداث جایگاه دامی در اختیار متقاضیان خسارت دیده قرار می‌گیرد.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای هر واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان و شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومان در روستا و ۱۲ میلیون تومان در شهر بلاعوض پراخت شده است.
بدلی بیان کرد: همچنین پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث جایگاه دامی و پنج میلیون تومان بلاعوض تامین لوازم معیشتی به خسارت دیدگان قطور در نظر گرفته شده است.
روز یکشنبه – چهارم اسفندماه ۱۳۹۸ – ابتدا منطقه »قطور« و سپس »زرآباد« خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵٫۹ ریشتر »زرآباد« را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در »زرآباد« تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = چهارده