توسعه اماکن ورزشی با نگاه مبتنی بر سلامت و نشاط جامعه

توسعه اماکن ورزشی با نگاه مبتنی بر سلامت و نشاط جامعه

ارازآذربایجان- توسعه اماکن ورزشی طی سال های اخیر با وجود محدودیت های مالی مورد توجه ویژه قرار گرفته و آذربایجان غربی نیز از این توسعه بی بهره نمانده است تا سرانه ورزشی آن از ۰٫۴۲ به ۰٫۴۴ درصد افزایش یابد.
دولت تدبیر و امید نسبت به سلامت و نشاط جامعه جهت تحقق توسعه پایدار اهمیت ویژه ای قائل است و در این مسیر توسعه فضای ورزشی را نیز مورد عنایت قرار داده است.
معاون ورزشی مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۸۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در این استان، گفت: ۲ هزار و ۳۴ ورزشکار در رشته های مختلفی ورزشی استان فعالیت می کنند که ۲۴ هزار و ۵۱ از این تعداد ورزشکار خواهر و ۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر ورزشکار برادر هستند.
کیومرث پور ایراندوست با اشاره به اینکه مکان های ورزشی مناسبی برای ورزشکاران در آذربایجان غربی اختصاص داده شده است، افزود: ۶۴۱ مکان ورزشی و ۵۹۶ باشگاه ورزشی در سطح استان مشغول ارائه خدمت است.
وی ادامه داد: از مجموع یکهزار و ۲۳۷ مکان ورزشی، ۳۹۳ مجموعه با ۰٫۴۴ درصد متعلق به اداره کل ورش و جوانان، ۵۹۶ مکان ورزشی با ۰٫۰۲ درصد متعلق به بخش خصوصی و ۲۴۸ مکان ورزشی با ۰٫۱۰ درصد متعلق به ادارت دولتی است.
وی با اشاره به سرانه ورزشی این استان، گفت: سرانه ورزشی در سالن های سرپوشیده ۰٫۱۵ درصد و در سالن های روباز ۰٫۴۲ درصد بوده و در مجموع سرانه ورزشی برای مردم این استان ۰٫۵۷ درصد است.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز با اشاره به بهره برداری از ۳۸ مکان ورزشی آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید، گفت: هم اکنون ۳۹۳ مکان ورزشی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۶ زیرساخت ورزشی در روستاها و ۲۶۷ مکان ورزشی در مناطق شهری قرار دارد.
‘ عبدالله چمن گلی ‘ با اشاره به آمار تفکیکی احداث مکان های ورزشی در این استان از سال ۱۳۹۲ شمسی تاکنون، ادامه داد: پنج سالن ورزشی در شهرستان های خوی، میاندوآب و ارومیه با ۳۲ هزار و ۸۸۵ مترمربع مساحت و ۲۹ هزار و ۷۷۴ میلیون ریال هزینه در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: هفت سالن ورزشی در شهرستان های سردشت، ارومیه، خوی، پیرانشهر و نقده با ۳۲ هزار و ۱۸۰ مترمربع مساحت و ۳۷ هزار و ۸۲۰ میلیون ریال هزینه در سال ۱۳۹۳ شمسی افتتاح شد.
وی اظهار کرد: ۱۲ سالن ورزشی نیز در شهرستان های پیرانشهر، ارومیه، میاندوآب، مهاباد، سلماس، شوط، سردشت و بوکان با ۸۸ هزار و ۵۸۶ مترمربع مساحت و ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه در سال ۱۳۹۴ شمسی به زیرساخت های ورزشی این استان اضافه شد.
وی افزود: هشت سالن ورزشی با ۱۰ هزار و ۴۵۲ مترمربع مساحت و ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال هزینه نیز طی سال گذشته در شهرستان های چایپاره، مهاباد، شاهین دژ، میاندوآب، اشنویه، سردشت، ارومیه و بوکان به بهره برداری رسید.
به گفته وی ۶ سالن ورزشی در شهرستان های ارومیه، شوط، میاندوآب، خوی و تکاب با ۱۳ هزار و ۴۱۷ مترمربع مساحت و ۳۰ هزار و ۹۳ میلیون ریال هزینه در نیمه نخست سال جاری افتتاح شد.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه ۶۵۴ هیات ورزشی در ۱۷ شهرستان این استان فعالیت دارد، اظهار کرد: ۹۰ هزار و ۱۱۲ ورزشکار در این هیات ها به فعالیت های ورزشی می پردازند.
عبدالله چمن گلی افزود: آذربایجان غربی در بخش ورزش های همگانی و راه اندازی پایگاه قهرمانی رتبه اول کشوری را در اختیار دارد و در ۲۶ هیات فعال استانی جزو رتبه های اول تا دهم کشوری است.
استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه در دنیای امروز توسعه یافتگی را با شاخص های مختلف و از جمله شاخص ورزش می سنجند، گفت: ورزش یک مسئله ملی و تضمین کننده سلامت جامعه است.
محمد مهدی شهریاری افزود: اگر بتوانیم بخش ورزش را در حد لازم توسعه دهیم، دیگر نیازی به توسعه بیمارستان ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید ارتقای سلامت جامعه و توسعه ورزش همگانی در بین مردم از اهم اهداف ورزش و جوانان باشد و تمامی ادارات کل استان نیز موظف هستند در این راه همیار و همراه اداره کل ورزش و جوانان باشند.
وی با اشاره به اینکه استعدادهای ورزشی خوبی در استان و کشور وجود دارد، گفت: فرهنگ ورزش به خوبی در جامعه نهادینه شده است و اگر برنامه ریزی خوبی صورت گیرد می توان در دنیا حرفی برای گفتن داشت.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: صدا و سیما و آموزش و پرورش نقش اساسی را در ترویج روحیه ورزش در جامعه و استعدادیابی از بین دانش آموزان را دارند و باید در این مسیر بیشتر تلاش کنند.
شهریاری با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته از ورزش به عنوان یک صنعت درآمدزا بهره برداری لازم صورت می گیرد، بیان کرد: باید بتوان از راه و روش مناسب درآمدزایی را در این صنعت آغاز و با این کار زیرساخت های لازم را برای جوانان فراهم کرد.
وی افزود: اگر زیرساخت های ورزشی در جامعه فراهم نشوند، جوان علاقه مند به ورزش دل سرد شده و حس شادی و چابکی از جامعه و جوان دور می شود.
تعداد سالن های ورزشی در ارومیه ۸۲ سالن، اشنویه ۱۴ سالن، بوکان ۱۹ سالن، پلدشت ۱۱ سالن، پیرانشهر ۱۷ سالن، تکاب ۱۷ سالن، چالدران هفت سالن، چایپاره ۱۶ سالن، خوی ۳۹ سالن، سردشت ۱۳ سالن، سلماس ۲۵ سالن، شاهین دژ ۱۶ سالن، شوط ۱۰ سالن، ماکو ۱۶ سالن، مهاباد ۲۵ سالن، میاندوآب ۳۸ سالن و نقده ۲۸ سالن است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = شش