باران در ارومیه مترادف با آب گرفتگی ترافیک و معطلی است

باران در ارومیه مترادف با آب گرفتگی ترافیک و معطلی است

گروه گزارش:بارش رحمت الهی از اواخر وقت پنج شنبه در ارومیه آغاز شد. صبح جمعه شهروندان شاهد صحنه ای تکراری بودند؛ آب گرفتگی در معابر!
سال هاست که آب گرفتگی دیگر امر غیرمنتظره ای برای ارومیه ای به شمار نمی رود. تنها کافی است چند دقیقه باران با شدت ببارد، آن وقت است که خیابان ها و تقاطع ها و کوچه پس کوچه ها یکی یکی شاهد آب گرفتگی خواهند بود. آب گرفتگی هایی که عکس های آن، بخصوص طی چند سال اخیر به لطف حضور شبکه های اجتماعی، در کسری از دقیقه در تمام نقاط شهر پخش می شود.شاید به جرات بتوان گفت مردم ارومیه کم کم دارند حس دوگانه ای نسبت به باران پیدا می_کنند! از یک سو برای طراوات شهر و رهایی از آلودگی های گاه و بیگاه آرزوی آن را می کشند و از سوی دیگر نام آن برایشان مترادف شده با پدید آمدن مشکلاتی چون آب گرفتگی و ترافیک و معطلی!
آب گرفتگی جمعه در نقاط مختلف شهر از کوچه های ۸ شهریور و شهرک شمالی گرفته تا خیابان مولوی و کمربندی ارومیه و تقاطع هایی که در مسیر آن ساخته شده، برای شهروندان مشکل ایجاد کرده بود.ظاهرا آزمون و خطا هم برای تقاطع غیر همسطح امامت چاره ساز نبوده و علی رغم چندین بار تغییر و تحول در آن طی سال های گذشته، باز هم شاهد آب گرفتگی در آن بودیم.
شاید بسیاری گمان کنند اگر آب های سطحی در نقاط مختلف شهر جمع شوند و فردا یا پسفردای آن روز تابش آفتاب آن را راهی آسمان کند، عادی و طبیعی است.
البته در دهه ها و قرن گذشته شاید چنین شیوه_ای در شهرهای مختلف مرسوم بوده باشد اما امروز مدیریت این آب های سطحی یکی از مهمترین وظایف مجموعه مدیریت شهری است.
در کنار موارد مذکور، انسداد دو زیرگذر پنج راه و دانشکده و ترافیک سنگین ناشی از آن در عصر روز تعطیل نور علی نور بود!بدون شک با بروز چنین اتفاقاتی که نه ناشی از طغیان یک رودخانه و جوشیدن یک چشمه عظیم از دل زمین، بلکه با اتفاقی ساده مانند بارش باران رخ می دهد و اینگونه مدیریت شهری را به چالش می_کشد، این سوال برای مردم به وجود می آید که خدایی ناکرده اگر اتفاق هولناکی مانند زلزله یا مشابه آن رخ دهد شهر به چه حال و روزی خواهد ماند؟!به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا ، قطعا عملکرد یک شهرداری موفق در کاشت گل و رنگ کردن در و دیوار و ساخت پل خلاصه نمی شود، اگر اولویت بندی بر حسب ضرورت های شهر صورت گیرد، مدیریت آب های سطحی یکی از اصلی ترین نیازهای ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


دو × 5 =