ایران بی جنگ و دعوا از تعهدات برجامی‌اش و فشارها می کاهد !

ایران بی جنگ و دعوا از تعهدات برجامی‌اش و فشارها می کاهد !

گروه جامعه: ایران بالاخره پس از یکسال سکوت در مورد اقدامات ضدبرجامی آمریکا و سکوت سایر طرف های برجام به ویژه اروپایی_ها در قبال چنین مسائلی قرار است امروز چهارشنبه می¬خواهد اقداماتی در مقابل آنچه آمریکایی ها در یکسال اخیر انجام داده اند؛ به ویژه آخرین تصمیم آنها برای تحریم موضوعات مرتبط با مساله هسته ای ایران که خلاف صریح برجام است، انجام بدهد که از آن تحت عنوان کاهش تعهدات هسته ای برجامی یاد می شود.
با هماهنگی که در سطوح مختلف نظام صورت گرفته است، همزمان با سالروز خروج آمریکایی ها از برجام،»حسن روحانی« رئیس جمهور به طور رسمی دستور کاهش برخی تعهدات هسته ای برجامی جمهوری اسلامی ایران را صادر می¬کند؛ مساله که از آن می توان به عنوان احقاق حق ایران و پاسخ به آمریکا در مقابل اقدامات خصمانه آنها و بد عهدی های شان یاد کرد.
جمهوری اسلامی ایران از زمان انعقاد قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ۱+۵ به گواه گزارش های متعدد سازمان بین المللی انرژی هسته ای به تمامی تعهدات برجامی خود پایبند بوده و ذره ای از آن عدول نکرده است، اما آمریکایی ها همواره در راه اجرای این توافق بین المللی سنگ اندازی کردند تا اینکه با روی کار آمدن »دونالد ترامپ« برای فشار بر ایران و وارد کردن کشور ما به مناقشه ای جدید آمریکایی ها تصمیم به خروج از برجام گرفتند.
حالا وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه_ای که اخیرا با ترامپی ترین رسانه آمریکا یعنی فاکس نیوز داشته از ایفای نقش و تاثیرگذاری جدی تیم B در تصمیم گیری های رئیس جمهور و دولت جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرده برداشته است. این تیم که اجزای آن را »بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و بی‌بی (نتانیاهو)« تشکیل می دهند، صراحتا خواستار براندازی در ایران هستند.
پاسخ ایران به آمریکایی ها در مقابل اقدامات ضدبرجامی آنها که همانا کاهش تعهدات هسته_ای ذکر شده برای ایران در برجام است و پیش بینی های قانونی لازم نیز برای آن شده است، در حالی قرار است اجرایی شود که طی یکسال گذشته تلاش زیادی از سوی مقامات کشورمان برای رایزنی و مذاکره در راستای جلوگیری از اقدامات ضدبرجامی صورت گرفت، اما تکلیف آمریکایی ها که مشخص بود و اروپایی ها هم عزم جدی برای جلوگیری از چنین موضوعاتی از خود نشان ندادند.
این پاسخ ایران به آمریکایی ها و سایر طرف_های برجام حرکتی در راستای نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی در عمل به تعهدات است. آنجا که قانون ما را مکلف به اجرای تعهداتی کرد، بنا به گواه گزارش های متعدد سازمان بین المللی انرژی هسته ای به تمامی آنها پایبند ماندیم و حالا که نقض متعدد و صریح توافقات برجامی را شاهد هستیم مطابق با اختیاراتی که در بندهای ۲۶، ۳۶ و ۳۷ داریم می_توانیم نسبت به کاهش میزان تعهدات عمل کنیم.‎تمامی اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات خود پیش بینی کرده و قرار است اعلام و اجرایی می-شود، در چارچوب برجام است و برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانه_های دنیا به راه انداخته اند، قرار نیست ایران مطابق با آنچه آمریکا در نظر دارد و از یکسال پیش برای آن تلاش کرده است، از برجام خارج شود، بلکه در اجرای مفاد مختلف این قرارداد بین_المللی اکنون این اختیار را یافته که برخی تعهدات خود را به دلیل نقض صریح این توافقنامه کاهش دهد.اکنون یکسال از خروج آمریکا از برجام می_گذرد، آنها تمامی تلاش های لازم را برای وارد کردن اوج فشار بر جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند، مهمترین تصمیمات آنها تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی بود. اما با این وجود خودشان اذعان دارند نه تنها آنچه می_خواسته اند را از تحریم ها به دست نیاورده_اند بلکه رژیم تحریم های آمریکا در خطر جدی قرار گرفته است.
اکنون نفت ایران بر خلاف آنچه آمریکایی ها برای به صفر رساندن صادراتش در نظر داشته اند صادر می شود؛ هرچند محدودیت های زیادی وجود دارد. این روند هم مطمئنا با وجود همسایگان پرشمار ایران و همچنین دسترسی بسیار بالای کشورمان به آب های بین المللی ادامه دار خواهد بود و به میزان مورد نیاز ایران نفت صادر خواهد شد. لذا آمریکا هرچند فشار را بر ما وارد کرده، اما نمی تواند به صورت ادامه دار این مساله را دنبال کند.
به نظر می رسد با گذشت چند ماه دیگر وضعیت کم کم رو به بهبود خواهد رفت و علاوه بر حفظ شرایط موجود راه های متعدد دیگری پیش روی ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا و دسترسی به بازارهای بین المللی قرار خواهد گرفت و این یعنی کمرنگ شدن اثرات تحریم و همچنین شکست رژیم تحریمی آمریکا که البته آنها به شدت از این مساله هراس دارند و مسئولان و کارشناسان مختلفی در آمریکا نسبت به این مساله هشدار داده اند.
مجموعه اقدامات آمریکایی ها این بار نه در قالب سیاست »چماق و هویچ«، بلکه در قالب سیاست »چماق و چماق محکم‌تر« علیه جمهوری اسلامی یاران دنبال شد، اما در نهایت هر روز کمرنگ تر می شود. آنها حتی روغن ریخته را هم نذر امامزاده می کنند و مثلا رفت و آمد طبیعی ناو هواپیمابر »آبراهام لینکلن« به خاورمیانه را که هر از گاهی صورت می گیرد مرتبط با اقدامات اخیر ایران می دانند؛ در حالی که این مساله کوچک ترین ارتباطی به ما ندارد و این ناو بارها در منطقه در رفت و آمد بوده است.
»دونالد ترامپ« هم که به هیچ عنوان خواهان جنگ با ایران نیست، کنایه ای مستقیم به رویکرد »جان بولتون« مشاور امنیت ملی اش به ویژه درباره ایران داشته و گفته است »اگر قرار بود بنا به خواسته ها و نظرات او عمل کند، امروز آمریکا در چند نقطه دنیا باید درگیر جنگ می بود.« همین موضوع کافی بود تا بولتون هم به صراحت بگوید آمریکا به دنبال راه اندازی جنگ علیه ایران نیست. موضوعی که برخی همراهان او به ویژه در تیم B به شدت علاقه مند آن هستند و برای سوق دادن آمریکا به آن سمت تلاش های زیادی از خود نشان داده و می دهند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از»تابناک«، به هر حال اکنون نه آمریکا و نه ایران هیچ کدام دنبال راه اندازی جنگی علیه دیگری نیستند و از طرفی ایران هم با هوشمندی خود، راهی که در طرف مقابل پیش بینی ها و تلاش های آمریکایی_ها برای سوق دادن ایران به آن سمت بوده را برگزیده است. برخلاف برخی تبلیغات رسانه ای در بعضی کشورهای منطقه و دنیا ایران به دنبال خروج و نقض برجام نیست و اقداماتی که برای کاهش تعهدات هسته ای اجرایی خواهد کرد، کاملا در چارچوب مفاد برجام خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


5 − = چهار