گزارش//

اهدای عضو چالش قلبی برای زنده نگه داشتن دیگران

اهدای عضو چالش قلبی برای زنده نگه داشتن دیگران

گروه گزارش:اهدای عضو عزیزترین فرد خانواده که کلی خاطره خوب با او داری ولی بخاطر یک اتفاق باید از او بگذری، در واقع چالش قلبی انسانیت را در زنده نگه داشتن دیگران به نمایش می‌گذارد.
ما انسان ها روحیه میل به زیبایی‌ها و خرسندی‌ها را در ذات خود بالقوه داریم و خواهان واکنش این چنینی از دیگران هستیم. رفتار مهربانانه به زعم خود و انتظار رفتاری فوق مهربانیت از دیگران را خواستاریم.
مهربانیتی که گاه دوست داری انجام بدهی ولی قلب، ساز دیگری می‌زند و در نگاه اطرافیان جلوه دیگری دارد که گاه مثبت و برخی مواقع دارای انرژی منفی است.
یکی از این مهربانی‌ها اهدای عضو است، هدیه‌ای که صرفا در راستای انسانیت و عاقبت بخیری است چرا که حتی فرد دریافت کننده را نمی‌شناسی چون در ردیف پرونده‌های طبقه بندی شده درمانی است.پس از اتفاق ناگوار مرگ مغزی فردی از بستگان، دوستان و فامیل، مسلما خانواده و اطرافیان از صمیم قلب ناراحت و ‌غمگین می‌شوند، غم از دست دادن او را نمی‌توانند بپذیرند در حالیکه از نظر علم پزشکی و نظریه متخصصان، این بیمار قابل برگشت نیست مگر معجزه‌ای رخ دهد!
وقتی پزشکان و کادر پزشکی به نتیجه ۱۰۰ درصدی از عدم بازگشت بیمار رسیدند در عملی انسان مدارانه سراغ اولیای دم او می‌روند تا در صورت رضایت آنان، اعضای بدن سالم قابل انتقال بیمار مرگ مغزی را به افرادی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند، هدیه کنند.
در این میان اگر فرد مرگ مغزی شده از قبل از طریق ثبت نام برای کارت اهدای عضو اقدام کرده باشد به اطلاع خانواده او می‌رسانند تا به عبارتی بگویند که بیمار خود راضی بود ولی رضایت کامل خانواده دم لازمه اجرا پیوند است.
به گفته مدیران وزارت بهداشت تاکنون ۹ میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند.
برخی خانواده‌ها راضی و خیلی‌ها نیز به دلایلی گوناگون راضی نمی‌شوند در حالیکه یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند با اهدای هشت عضو بدن، جان هشت نفر را نجات دهد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم اکنون ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند.
**نجات جان انسان از نگاه قرآن کریم
در سوره مبارک مائده آیه ۳۲ آمده است: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد، زنده کند، انگار همه‌ی مردم را زنده کرده است.
در این آیه از کلام الله وحی به عینه درک می‌شود که اگر موجب نجات یک انسان باشیم گویا ثواب نجات یه ملت را توشه آخرت خود کردیم.با این شفافیت کلام الله مجید خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای کسب این ثواب نیز راضی به اهدا عضو می‌شوند تا خدای نکرده با انتخاب نادرست عدم اهدا، حداقل جان هشت نفر دیگر به خطر نیفتد.
**اهدا عضو خواهرم جان چهار نفر را نجات داد
رویا سپهری ۴۷ سال دارد و شهروند ارومیه‌ای است می‌گوید: هفت سال پیش بود که خواهرم با مرگ مغزی عمرش رو به پایان بود، وقتی پزشکان از اهدای عضو با ما صحبت کردند نمی‌توانستیم مرگ خواهر را بپذیریم اما در مسیر انسانیت و برای نجات جان دیگران و شادی روح خواهرمان قبول کردیم تا پیوند اعضای صورت بگیرد.
او گفت: برای از دست دادن خواهرم خیلی ناراحتم و هر هفته سر قبرش می‌رویم اما از اینکه کلیه، کبد و قلب اهدایی او باعث شد جان چهار نفر نجات پیدا کند حس خوبی داریم چرا که عاقبت بخیری هم نصیب خواهرم شده است.
برادرم مرگ مغزی شد ولی اهدا عضو نکردیم
وحید کلهر اهل ارومیه با ۳۸ سال سن است می‌گوید: پارسال برادرم با مرگ مغزی فوت کرد و پزشکان هر چه به ما اصرار کردند که با اهدای اعضای قابل پیوند، جان پنج نفر را نجات دهند، خانواده قبول نکرد.وی افزود: من خودم هم به خانواده‌ام بارها از فضیلت این اتفاق گفتم ولی حاضر به تکه تکه شدن اعضای بدن برادر مرحومم نشدیم الان نیز از این نارضایتی حس خوبی ندارم چرا که مسلما می‌توانست کارنامه عاقبت بخیری مضاعفی برای برادرم ثبت شود.
سینا دلربا ۶۵سال و اهل ارومیه است می‌گوید: دختر خاله ۳۰ ساله من یکی از دریافت کنندگان قلب است و با پیوند قلب البته پس از چهار سال انتظار در نهایت جان تازه‌ای گرفت و الان در حال اتمام دوره کارشناسی ارشدش است.او گفت: اسم و نام و نشان اهدا کننده را به ما نگفتند اما همه طایفه همیشه زمانی که دختر خاله‌ام‌ را می‌بینند برای شادی روح اهدا کننده عضو فاتحه می‌خوانند.با شنیدن صحبت همشهریان و ندای دل دریافت کننده و اهدا کننده‌های عضو بدن تصمیم گرفتیم سراغ مدیران مجموعه دانشگاه علوم پزشکی برویم تا ضمن شنیدن سخنان شان، اطلاعات مربوط به آخرین آمار اهدای عضو و لیست انتظار پیوند در استان را بگیریم.
دکتر بهمن محمدی مدیر واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است که با او به شرح ذیل به گفت وگو نشستیم.
** چه تعداد از مردم استان آذربایجان غربی کارت اهدای عضو گرفته‌اند؟
هم اکنون طبق آمار رسمی تعداد افرادی که در استان موفق به دریافت کارت اهدای عضو شده‌اند ۲ هزار نفر است که با دریافت کارت اهدای عضو، این فرصت را به خود و خانواده‌ها می‌دهند تا فرهنگ اهدای عضو در جامعه تبیین شود.
البته تعداد آمار در این بخش کم است و آن را قبول داریم و دلیل آن بروز نشدن سامانه و مشکلاتی است که در زمان‌های گذشته در سایت ثبت نام پیش آمده است.
با تغییر سایت مرجع، تمامی ثبت نام‌های قبل باید دوباره با مراجعه به سامانه کد ملی خود را ثبت کنند.در حال حاضر نیز تنها مرجع رسمی ثبت آنلاین اهدای عضو سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان است.
فرهنگ ضعیف در خصوص اهدای عضو باعث شده است تا هیچ اقدامی در این زمینه نداشته باشیم و از این رو خواستار همکاری رسانه‌ها در قالب سفیران اهدای عضو هستیم.
از رسانه‌ها و هنرمندان درخواست داریم توجه ویژه به فرهنگ سازی اهدای عضو کنند چرا که هر کدام می‌توانند کمکی بزرگ باشند که مساله اهدای عضو را به هموطنان در جهت افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت در این ارتباط ترویج دهند.
** آماری در خصوص لیست انتظار اعضای بدن دارید؟
بیماران نیازمند به پیوند بطور اتوماتیک و سیستمی با درخواست خودشان در لیست انتظار قرار می‌گیرند. مثلا برای دریافت کبد باید در بیمارستان شیراز و تبریز ثبت نام کنند و برای قرار گرفتن در لیست انتظار دریافت قلب اهدایی باید در بیمارستان تهران ثبت نام کرد.تمامی پیوندهای کلیه نیز در استان خودمان صورت می‌گیرد و از این رو نیز هم اکنون هفت هزار نفر در لیست انتظار دریافت کلیه هستند تا با پیوند این عضو از بدن به زندگی عادی برگردند.در خصوص لیست انتظار دیگر اعضای بدن نیز آمار دقیقی در استان موجود نیست ولی در کشورمان ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت پیوند اعضا هستند.
** سالانه چند مورد مرگ مغزی گزارش می‌شود و از این تعداد چند خانواده حاضر به اهدای عضو می‌شوند؟
از میان آمار متوفیان بر اثر مرگ مغزی در این استان در سال ۱۴۰۱، ۱۸ مورد بود که به اهدای عضو رضایت دادند ولی پس از بررسی و انجام آزمایش‌های لازم صرفا ۱۵ مورد به مرحله اهدا رسیدند.از این موارد؛ ۲۳ کلیه، ۱۵ کبد، یک قلب و یک لوزالمعده برداشت شد و در ۲ ماه اخیر نیز از سه نفر راضی به اهدای عضو تنها ۲ مورد به مرحله اهدا رسید.پارسال از طریق همین اهداها توانستیم جان ۴۱ بیمار را نجات دهیم در حالیکه ۲ مورد اهدای عضو کلیه نیز از استان آذربایجان شرقی داشتیم و از این طریق دعای عاقبت بخیری برای خانواده‌های بیماران مرگ مغزی و اهدا کنندگان داریم.
** بیمار مرگ مغزی چند عضو از بدن را می‌تواند اهدا کند؟
مرگ مغزی یک اتفاق و رویداد ناگوار است اما اهدای عضو یک انتخاب است، خانواده هر بیمار مرگ مغزی می‌توانند با انتخاب درست به هشت نفر زندگی دوباره ببخشند.
اعضای بدن همچون قلب، کبد، ۲ ریه، ۲ کلیه، لوزالمعده و روده پس از مرگ مغزی در صورت سالم بودن قابل اهدا است.
** در ۲ ماه اخیر آیا اهدای عضو در استان داشته‌ایم؟
بله سه مورد رضایت برای اهدای عضو داشتیم ولی پس از بررسی و پالایش، ۲ مورد به مرحله اهدا رسید که با اهدای ۲ کلیه، جان ۲ بیمار نجات پیدا کرد.
** چه حرفی با مردم دارید و چه چالش‌هایی در این بخش تجربه می‌کنید؟
در زمان یک هفته برگزاری نمایشگاه اخیر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شاید باورتان نشود که صرفا ۲۰ نفر برای دریافت کارت اهدای عضو ثبت نام کردند و این نشان از کمبود ارتباطات در حوزه اهدای عضو است که نیاز به یک فرهنگ سازی گسترده دارد.
چالش دیگر در بخش رضایت گیری از خانواده‌هاب بیماران مرگ مغزی است که به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب با مشکلاتی در خصوص پذیرفتن اهدای عضو روبرو می‌شویم.
و البته چالش‌های دیگری هم‌ وجود دارد که نمی‌خواهیم رسانه‌ای شود و امیدوارم بتوانیم به صورت داخلی و تخصصی آنها را حل کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، به گفته کارشناسان کشوری؛ سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی آسیب می‌بینند که هشت هزار نفر آنان دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این بین سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار بیمار قابلیت اهدای عضو دارند.اگر از این تعداد، آمار سه هزار نفری را متوسط قرار بدهیم و از هر کدام به جای هشت عضو، صرفا ۲ عضو از بدن اهدا شود، به طور متوسط سالانه ۶ هزار عضو می تواند از این طریق اهدا شود که متاسفانه اینگونه نیست و براحتی این اعضا سالم بدن بیماران مرگ مغزی زیر خاک می روند.۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار دریافت پیوند عضو بدن قرار دارند که این آمار در استان آذربایجان غربی ۷۰۰ نفر است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 5