آذربایجان غربی بالاترین نرخ بیکاری درکشور را دارد

آذربایجان غربی بالاترین نرخ بیکاری درکشور را  دارد

گروه خبر: معاون وزیر کشور ببا بیان اینکه الاترین نرخ بیکاری در کشور در پاییز سال ۹۹ به ترتیب مربوط به استان‌های آذربایجان غربی ۱۵٫۵ خوزستان ۱۴٫۹ و هرمزگان با ۱۳٫۸ بوده است، گفت: میانگین نرخ بیکاری در پاییز ۹۸ عدد ۱۰٫۶بوده که در پاییز ۹۹ این عدد به ۹٫۴ رسیده که نشان دهنده آن است که نرخ بیکاری کاهش داشته است.
بابک دین‌پرست در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز سال ۱۳۹۸ ۱۰٫۶ درصد بوده که در پاییز ۱۳۹۹ این عدد به ۹٫۴ درصد رسیده است یعنی ۱٫۲ واحد درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: درپاییز ۱۳۹۸ تعداد ۶ استان آذربایجان غربی، خوزستان، قزوین، کردستان، هرمزگان و همدان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش نرخ بیکاری و ۲۵ استان دیگر با کاهش نرخ بیکاری مواجه بودند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور افزود: بالاترین نرخ بیکاری در کشور در پاییز سال ۹۹ به ترتیب مربوط به استان‌های آذربایجان غربی ۵٫۱۵ خوزستان ۱۴٫۹ و هرمزگان با ۱۳٫۸ بوده است.
دین‌پرست بیان کرد: کمترین نرخ بیکاری هم به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام و خراسان رضوی مشترکاً با ۵٫۱ درصد، سمنان ۶٫۷ و تهران با ۶٫۸ درصد بوده است.
وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ گفت: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ برابر ۱۴٫۴ درصد و در پاییز ۹۸ برابر ۴۳٫۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز سال ۹۹ نسبت به پاییز سال ۹۸ دقیقاً ۲٫۹ واحد درصد کاهش داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به واحدهای اقتصادی مشکل‌دار و بحرانی گفت: در سطح کشور ۱۲۹۹ واحد مشکل‌دار با اشتغال ۱۴۱ هزار و ۵۷۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است. همچنین تعداد ۱۹۸ بنگاه اقتصادی بحرانی با اشتغال ۳۸ هزار و ۵۳۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است که با تدابیر ابلاغی از سوی وزیر کشور، به استانداران و فرمانداران و همچنین مصوبه ماه گذشته ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید، استانداران و فرمانداران موظف به مراقبت و صیانت از این واحدها شدند.
دین‌پرست اظهار کرد: اولین آمارهای ما در پایان سال ۹۶ در حوزه واحدهای تملک شده توسط شبکه بانکی به ۲۰۲۶ واحد هم رسید و در این سه سال شاهد فراز و نشیب‌هایی در روند تملک و احیا این واحدها بوده‌ایم.
وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکنون سه رقم ۱۷۱۸ واحد، ۲۳۶۵ واحد و آخرین‌بار هم رقم ۱۸۰۳ واحد تولیدی تحت تملک ۱۲ بانک را به ستاد ارائه کردند که در نهایت بانک مرکزی به عنوان مسئول مستقیم این کار متعهد شد که ظرف دو هفته نسبت به ارائه آخرین و دقیق‌ترین امر واحدهای تحت تملک و آخرین وضعیت آنها اقدام کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور تأکید کرد: پس از چهار سال پیگیری، آئین‌نامه نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضرور و اماکن رفاهی بانک‌ها تغییر و نام آن به دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری تغییر کرد.
دین‌پرست با اشاره به موضوع ساماندهی معادن گفت: تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۸ معدن بوده است که از این تعداد ۵۶۶۸ معدن فعال و ۶۴۲۰ معدن یعنی معادل ۵۷ درصد غیرفعال هستند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که در صورت احیای این معادن در سطح کشور شاهد اشتغالزایی پایدار ۸۸۸ هزار نفر خواهیم بود که از این تعداد، ۱۱۱ هزار شغل مستقیم و ۷۷۷ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، وی ادامه داد: با فعال‌سازی این معادن راکد، ظرفیت تولید کشور به میزان ۳۲۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این رقم معادل ۴۵درصد تولید سالانه خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


5 × یک =