رئيس انجمن پزشکان عمومي اروميه هشدار داد

بازگشت به درمان ماقبل کشف آنتی بیوتیک در صورت ادامه مصرف بی‌رویه دارو

بازگشت به درمان ماقبل کشف آنتی بیوتیک در صورت ادامه مصرف بی‌رویه دارو

رویا سید ولیلو

گروه گفت‌وگو: رئیس انجمن پزشکان عمومی ارومیه گفت: چنانچه مصرف بی رویه دارو در اشخاص ادامه داشته باشد، بعد از ۵ سال کشور برای درمان به ماقبل کشف آنتی‌بیوتیک برمی گردد.
بسیاری از ما با اندکی احساس سرماخوردگی  سردرد و یا گلودرد به سراغ داروهای موجود در منزل می‌رویم و خوددرمانی می‌کنیم یا در منزل بسیاری از ما انبوهی از داروهای به جا مانده از نسخه‌های قبلی وجود دارد که برای درمان دردهای کم و زیاد و بیماری‌های سبک و سنگین به سراغ آن می‌رویم.
در واقع مصرف بی‌رویه دارو یکی از مشکلات حوزه سلامت نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای جهان است. حتما تاکنون درباره مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها  داروهای مسکن و سوء مصرف داروهای آرام بخش مطالبی خوانده یا شنیده‌اید اما خوب است بدانیم مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور به مرز هشدار رسیده است و اکنون کارشناسان درباره تبعات آن از جمله مقاومت به داروهای ضد_میکروبی هشدار می‌دهند.
به گزارش آرازآذربایجان بر اساس اعلام انستیتو پاستور ایران، موضوع مقاومت به داروهای ضدمیکروبی اکنون در دنیا به عنوان یک بحث جدی مطرح است به طوری که در کشور آمریکا سالانه حدود ۷۰ میلیارد دلار هزینه ناشی از درمان‌های نابجای دارویی برآورده شده است. همچنین عوارض ناشی از دارو، پنجمین عامل مرگ و میر در آمریکا و چهارمین عامل مرگ و میر در اروپاست.
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به سه شکل اتفاق می‌افتد؛ گاه در بیمارستان‌ها بیش از حد مجاز آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. گاه پزشکان در مطب‌های خصوصی بدون دلیل آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند و گاه افراد به خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک می‌پردازند و دوره درمانی خود را کامل نمی‌کنند.تمام این موارد در افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها دخیل است و طبیعی است که اولین اقدام اطلاع رسانی در این باره و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از مقاومت دارویی است. این مطالب مقدمه ای بود تا به سراغ دکتر ولی رستم زاده رئیس انجمن پزشکان عمومی ارومیه رفتم تا جزئیات بیشتری را در این رابطه برای خوانندگان محترم و شهروندان و آثار سوء مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک فراهم کنم.
آراز آذربایجان: در ابتدا تعریفی از آنتی‌بیوتیک برایمان و چگونگی تاثیرگذاری آن برایمان بفرمایید؟
خوب است بدانید آنتی‌بیوتیک دارویی است که علیه میکروارگانیسم‌های مختلف عمل و از تکثیر و رشد میکروارگانیسم‌های مضر در بدن جلوگیری می‌کند. آنتی‌بیوتیک تقسیم بندی مختلفی دارد و هر یک روی میکروارگانیسم‌های متفاوتی تاثیر می‌گذارد و طیف اثر متفاوتی دارد.
از میان پرکاربردترین آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به پنی‌سیلین‌ها، سفالوسپورین‌ها، آمینوگلیکوزیدها و سولفونامیدها اشاره کرد که جزو آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در سطح وسیع و گسترده استفاده می‌شود. این داروها اثرات جانبی کمتری دارند و تنها میکروب یا میکروارگانیسمی را که از بیرون وارد بدن ما شده است را از بین می‌برند. اما برخی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض جدی برای سلامت فرد دارند که بدن انسان را با مشکلات فراوانی روبه رو می‌کنند.
آراز آذربایجان: مصرف آنتی‌بیوتیک دارای در وهله اول دارای چه عوارضی برای افراد است؟
مصرف بی رویه و خودسرانه دارو در جهان باعث شده تاثیر این دارو کاهش یابد و بدن فرد مقاومت بیشتری را نسبت به داروها نشان دهد. به عنوان مثال وقتی به پزشکی مراجعه می‌کنید وی تعداد ۳۰ و یا ۲۸ عدد آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز می‌کند که بهتر است بدانید که مصرف کم یا زیاد آنتی‌بیوتیک از تجویز پزشک حتی به اندازه ۳ عدد موجب درمان ناقص بیماری فرد شده و چنانچه در این حالت میکروب‌های فرد بیمار به فرد سالم انتقال یابد در این صورت آن بیماری در فرد سالم مقاومت نشان داده و دارو دیگر در وی تاثیر گذار نخواهد بود.
در نتیجه ما با این مصرف‌هایمان باعث شده‌ایم قسمت زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها بی اثر شده‌اند به گونه ای که مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی اعلام کرده که داروهای آموکسی سیلین  کوتریموکسازول و … از رده خارج و بی اثر شده‌اند.
آراز آذربایجان: بر اساس مطالب ذکر شده  دلیل وجود و عرضه آنتی‌بیوتیک های جدید برای بیماران را در چه می‌دانید و ادامه روند مصرف خودسرانه دارو چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها موجب شده است دانشمندان و محققان نیز در جهان حرکت خود را به سمت کشف داروهای جدید قرار داده‌اند به طوری که شاهد ورود نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماران هستیم.
ادامه در صفحه ۸

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۱ ب.ظ

دیدگاه


سه + 2 =