معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست کشور:

انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نباید عملیاتی شود

انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه  نباید عملیاتی شود

گروه خبر: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه توسط کارشناسان داخلی در دست مطالعه است و تا به این لحظه نتیجه مطالعات و موضع سازمان و معاونت دریایی این است که چنین اتفاقی نباید صورت گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم پروین فرشچی با بیان اینکه روز خزر روز ملی نیست بلکه روز جهانی است، اظهار کرد: دریای خزر دریا فرصت‌ها و ضرورت‌ها است و با مشکلات زیادی از قبیل آلودگی‌ها، نابودی گونه‌‌های کمیاب، تخریب زیستگاه‌ها، ورود فاضلاب شهری و آلودگی‌های مختلف دست به گریبان است.
وی با بیان اینکه دریایی خزر میعادگاه بسیاری از مردم کشور است که متاسفانه با این همه زیبایی آن را تمیز نگاه نمی‌دارند، افزود: مشکلات زیست محیطی ‌ناشی از مشکلات فرهنگی است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: مشکلات زباله، عدم مدیریت فاضلاب‌ها، از جمله مشکلات آن است که باید در سیاست‌گذاری کلی کشور از آن حمایت شود.
فرشچی با بیان اینکه مسئول مستقیم مدیریت فاضلاب‌ها وزارت نیرو است، تصریح کرد: محیط زیست به عنوان یک ارگان نظارتی مسئول کنترل و پیگیری آن هستیم.
وی تجهیز استان‌ها، تنویر افکار عمومی و آموزش را از وظایف محیط زیست بیان کرد و گفت: در حال حاضر دو حرکت روانی بازبینی و بازبینی حرکاتی که مربوط به سواحل از برنامه‌های مهم محیط زیست است.
اجرای طرح پایش شناگاه‌های شمال جنوب کشور از خرداد ماه آغاز شد
معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه از اواخر خرداد ماه پایش شناگاه‌ها آغاز شد و قبول داریم که این پایش را دیر آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت دریاها، خلیج فارس و دریای عمان از لحاظ زیست محیطی و آمایش سرزمین دچار چالش‌ها و ضعف‌هایی در برنامه توسعه چهارم و پنجم بودیم.
فرشچی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم در حال تعریف جایگاه اصلی محیط زیست هستیم، افزود: همان گونه که اقتدار سیاسی و مذهبی داریم باید با برنامه‌ریزی بر روی دریاها و این نعمت بزرگ در محیط زیست اقتدار خود را به همه ثابت کنیم با توجه به فعالیت‌هایی که در سطح بین‌‌الملل صورت گرفته نقش ایران به اذعان کشورهای منطقه بسیار فعال توصیف شده است.وی با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، گفت: این طرح توسط کارشناسان داخلی در دست مطالعه است و تا به این لحظه نتیجه مطالعات، موضع سازمان و معاونت دریایی بر این است که چنین اتفاقی نباید صورت گیرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه از نظر روابط سیاسی منطقه‌ای و اجتماعی نیز این مسئله به نفع ما نیست، گفت: بحث سیاست کلی را خود دولت تعیین می‌کند برای حفظ دریاچه ارومیه نباید جایی دیگر و جنگل‌های آب شیرین کن دریای خزر را از بین ببریم.
فرشچی افزود: این اقدام نیاز به مطالعات علمی و سیاسی بسیار مهم دارد گرچه در گذشته کارشناسان خارجی هم همین نظر را داشتند و تغییر روش کشاورزی و مدیریت پساب آن هم در دراز مدت شاید نتیجه بدهد.
حفاظت از پستانداران و فک خزری برنامه سازمان محیط زیست است
وی با بیان اینکه از بین رفتن ماهی دریای خزر دو بعد دارد، تصریح کرد: یکی مشکل تجاری شیلات و دیگری بحث زیست محیطی است در بخش زیست محیطی که مربوط به این سازمان است برنامه حفاظتی و رهاسازی ماهیان و کشت گونه نادر فک خزر برنامه‌هایی را داریم و در ارتباط با پستانداران دریایی برنامه‌های حفاظتی بسیاری انجام شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: مسئله زیستگاه بسیار مهم است و نباید از بین برود، اگر زیستگاه مهمی مثل سفیدرود از بین برود دیگر قابل بازگشت نیست.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


6 − = پنج