امید آفرینی در مسیر نشاط اجتماعی عامل وفاق ملی

امید آفرینی در مسیر نشاط اجتماعی عامل وفاق ملی

گروه اجتماعی: امروز مأموریت اصلی و محوری همه دستگاه های کشور ایجاد تحول و تلاش در جهت تبیین دستاوردها در راستای نشاط و امیدآفرینی در جامعه باید باشد.
به گزارش آراز آذربایجان،هر حرکتی در جهت امیدآفرینی در بین مردم حرکت در جهت راهبرد جمهوری اسلامی ایران است و هر حرکتی در جهت ایجاد یأس و ناامیدی حرکت در جهت راهبرد دشمن است.
زمانی که مردم جامعه ای از امید و نشاط اجتماعی برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، مشارکت، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش می یابد.
بنابراین، آسیب های اجتماعی و مهاجرت کاهش و انگیزه برای کار و تلاش در جامعه افزایش می یابد. بین نشاط، امید، مشارکت اجتماعی و بهره مندی از توانمندی ها و ظرفیت های جوانان و نخبگان کشور با آسیب های اجتماعی در جامعه ایرانی رابطه معکوس وجود دارد. ارتقاء سطح امید، نشاط و مشارکت اجتماعی به عنوان یک عامل اساسی پیشگیرانه، در رویکردی سیستمی (طرح کلی) صورت می گیرد. در این رویکرد به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مهاجرت نخبگان، پشنهاداتی در جهت افزایش روحیه مشارکت شهروندان به طور عام و جامعه نخبگان کشور به طور خاص و ارتقاء سطح امید و نشاط اجتماعی ارائه شده است.
جامعه ایران به لحاظ مواجه شدن با تحولات ساختاری همانند افزایش سالانه جمعیت، ‌‌‌مسائل اقتصادی، ‌‌‌اجتماعی و سیاسی و همچنین گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن و در آستانه ورود به عرصه دنیای تکنولوژی شاهد بروز پدیده‌های مختلفی در حوزه اجتماعی است که این موضوع نشاط و شادی جامعه ایران را بیشتر از گذشته تحت تاثیر قرار داده است.
‌نشاط و شادی در یک جامعه آنقدر با اهمیت است که در دین اسلام هم بارها به آن اشاره شده است. ‌‌از دیدگاه اسلام زندگی بانشاط، ‌‌نعمت و رحمت خداست و زندگی توأم با گریه و زاری و ناله و افسردگی، ‌‌خلاف رحمت و نعمت خداست ‌‌‌چرا که شادی باعث نشاط و امید و غم و اندوه باعث افسردگی و یأس و ناامیدی است.
‌‌اسلام همواره زدودن اندوه را از دل افراد مؤمن سفارش می‌کند. در این راستا ‌‌حضرت علی(ع) می فرماید: سوگند به آن که همه صداها را می شنود، هر کس دلی را شاد سازد، خدا از آن شادمانی لطفی بیافریند و چون به مصیبتی گرفتار شود، آن لطف همچون آبی که از بلندی جریان یافته به سوی آن مصیبت روانه شده و آن را از او دور می گرداند و امام صادق(ع) نیز می فرماید: کسی از شما فکر نکند که اگر مؤمنی را شاد کند تنها او را شاد ساخته، بلکه به خدا قسم ما را و بلکه رسول خدا را شاد کرده است. تحقیقات و بررسیهای گسترده در این زمینه نشان می‌دهد اعتقادات و باورهای مذهبی و دینی مردم جامعه با نشاط آنها در ارتباط است. افرادی که امید به آینده دارند و به باورهای دینی اعتقاد دارند و از خلاف و نابهنجاری‌ها به دور هستند، نشاط بیشتری دارند.
یکی از مؤلفه‌هایی که جای بحث و بررسی دارد وضعیت محیط و شرایط زندگی است. بسط و گسترش روحیه نشاط، امیدواری، اعتماد اجتماعی و هنجارهای اجتماعی از اولویت‌هایی است که باید حائز اهمیت قرار گیرد. آگاه کردن مردم و فرهنگ‌سازی مهم تلقی می‌شود. ظرفیت‌های اجتماعی جامعه امروز به لحاظ ملی و دینی در نشاط اجتماعی تأثیرگذار است و جامعه امروز دارای ظرفیت‌های بالایی است که این به دلیل تلفیق دین و ملیت است و نشاط در توسعه به سلامت و سلامت قشرهای جامعه نیز نقش دارد. بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق برای رفع مشکلات جامعه، مردم در رفاه اجتماعی بهتری زندگی خواهند کرد که این یکی از مؤلفه‌های توسعه در هر کشوری است.
ترویج مظاهر صحیح شادی، آگاه سازی مردم برای درک شادی واقعی و تمایز آن با شادی کاذب، اجرای برنامه های مناسب فرهنگی و هنری و فاخر، اجرای برنامه های ورزش عمومی، ایجاد یا بهبود زیر ساختهای لازم برای تقویت روحیه نشاط عمومی، همچنین تقویت فرهنگ بومی از راهکارهای مناسب جهت ارتقای نشاط اجتماعی است.
ترویج فرهنگ شادی و نشاط حلال در جامعه با استفاده از ابزارهای ارزشمند رایج در میان مردم از جمله موسیقی؛ سینما و تئاتر باید جزء سیاست‌های اصولی مدیران در سطوح مختلف قرار گیرد. شادی و نشاط در جامعه یک اصل ثابت اسلامی است و اسلام برای شادی حدودی قرار داده است. بر اساس دین مبین اسلام، هر فعل مباحی که مخالفتی با شرع نداشته باشد برای ابراز خوشحالی اشکالی ندارد مانند اینکه فرد تبسم کند، لبخند بزند، گفتگو کند، به پارک یا کوه برود و به نوعی شادی و احساسات خود را بروز دهد.
نشاط هر جامعه ای موتور محرکه آن است بطوری که توسعه ‌یافتگی هر جامعه با میزان نشاط اجتماعی اندازه گیری می شود. نشاط در زندگی، احساس خوشبختی، اعتماد میان مردم و احساس تعهد و موارد مشابه همه بیانگر میزان توسعه یافتگی یک جامعه هستند.
اعتماد به حاکمیت، پشتوانه ¬ای است برای حاکمیت که بتواند کارهای بزرگ انجام دهد. کارهایی که در نهایت منتج به ارتقاء شاخص‌های توسعه اجتماعی: رفاه، امنیت و… می¬شود. موضوع امید اجتماعی موضوع کلیدی است اگر چه در ایران کمتر روی این مقوله‌ها شده است.
امید اجتماعی حتی می¬تواند روی توسعه اقتصادی تاثیر بگذارد. امید می¬تواند امنیتی همه جانبه در جامعه فراهم کند. باید با برنامه ¬ریزی و مدیریت برنامه¬ ها امید اجتماعی در جامعه مستمر و پایدار شود و چون شاخص مشخصی برای سنجش امید اجتماعی وجود ندارد باید همیشه جامعه را رصد کرد.
باید همیشه به دنبال شاخص ¬هایی بود که موضوع امید اجتماعی را در جامعه محک زد و آن را افزایش داد. نگهداشت امید اجتماعی یک گام است و افزایش امید اجتماعی گامی مهمتر است که باید روی آن برنامه ¬ریزی شود..
حتی در ادارات و سازمان¬ها و نهادها مدیر آن اداره در آن دستگاه امید را افزایش دهد انگیزه تلاش در کارکنان افزایش می -یابد و همین باعث افزایش بهره¬ وری در آنجا می ¬شود. مدیریت صحیح و مدیریت بر مبنای شایسته سالاری و قانون مداری می¬تواند به افزایش امید اجتماعی در جامعه کمک کند، وجود تبعیض های اجتماعی به هر شکلی آزاردهنده است که ما می¬توانیم با رفع تبعیض آزارها را کاهش دهیم.
برای افزایش امید درجامعه باید:
۱٫ رضایت مردم از حاکمیت بیشتر شود. جامعه به نوعی گفتمان اجتماعی نیاز دارد که روی تعیین کننده¬ های اجتماعی اثر می ¬گذارد؛ امید هم یکی از تعیین کننده ¬هاست. اگر امید باشد شورش و هرج ومرج در جامعه اتفاق نمی افتد اگر امید باشد بحران اجتماعی اتفاق نمی¬ افتد. اگر امید باشد خیابان برای بیان دیدگاه و نارضایتی ها نخواهد بود. امید است که جامعه را به نقطه¬ ای می رساند که چشم ¬انداز اصلاح امور در آینده را ببیند.
۲٫ چون مقوله امید اجتما¬عی مقوله جدیدی حتی در جوامع جهانی است باید در محیط های مختلف با زبان های مختلف صحبت کرد و این مسئله را تحلیل موضوعی کرد.
۳٫ رسانه هم یکی از وسایلی است که می_¬تواند در ترویج این گفتمان کمک کند.در روزهایی که جامعه با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و شهروندان به‌واسطه در خانه ماندن‌ها و مواجه بودن با مشکلات اقتصادی و نگرانی از آینده، روزهای پرالتهابی را می‌گذرانند، بیش از گذشته، به نشاط اجتماعی و امیدآفرینی نیاز دارند که بخشی از آن باید در طراحی‌های شهری، خودنمایی کند و بخش دیگر در قالب برنامه‌های شاد و با نشاط از طریق رسانه و فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 6