امید آفرینی، محور اصلی افزایش مشارکت انتخاباتی

گروه گزارش: انتخابات یکی از مهم‏ترین ارکان دموکراسی است؛ لازمه مشارکت سیاسی در موضوع مهمی همچون انتخابات، افزایش ضریب اعتماد عمومی و ارتقای حقوق اجتماعی کاندیداها به شمار می رود که امیدآفرینی محور اصلی همه آنها محسوب می‌شود. بسیاری از کارشناسان افزایش اعتماد عمومی را راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات کشور می‌دانند که بدیهی است با افول اعتماد عمومی، مشارکت عموم مردم در فرآیندهای سیاسی همچون انتخابات نیز کاهش قابل توجهی را تجربه می‌کند.
یکی از راهکارهای افزایش اعتماد عمومی، افزایش سطح خدمات رسانی دولت‌ها به مردم است که این خدمات رسانی با ابزاری به نام رسانه منجر به امید آفرینی در جامعه شده که در نهایت پیوندی ناگسستنی بین حکومت و مردم ایجاد می‌کند.
خوشبختانه تعهد و وابستگی قلبی مردم به نظام جمهوری اسلامی که نشات گرفته از بنیان اسلامی و استکبار ستیزی آن است، سبب شده تا در برهه‌های حساس مردم نشان دهند که پشتیبان نظام و رهبر معظم انقلاب بوده و برای دفاع از آرمان‌های انقلاب پای کار هستند. اما متاسفانه عطش قدرت برخی از جریانات سیاسی در دستاویز قرار دادن انتخابات برای رسیدن به اهداف شخصی، سبب شده تا در برخی از مواقع خواسته یا ناخواسته موجی از نا امیدی به بطن جامعه پمپاژ شود که نتیجه‌ای جز دلزدگی و هم راستا شدن با اهداف دشمنان نظام نخواهد داشت.
قطع یقین بیان دستاوردهای دولت در عرصه اقتصادی، عمرانی، دیپلماسی و اجتماعی با توجه به قرار گرفتن در شرایط سخت و خاص تحریم‌ها موجی از امیدواری نسبت به آینده را ایجاد می‌کند و در عین حال تخریب و سم پاشی بر اقدامات مثبت انجام شده، آن هم صرفا برای اهداف سیاسی و جناحی، نتیجه عکسی خواهد داشت.
مشارکت حداکثری سبب حذف سیاه‌بازان عرصه سیاست از کشور می‌شود
در همین راستا “غلامعلی عرب خدایی” عضو شورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون از منظری دیگر به این موضوع می‌نگرد؛ او معتقد است که با مشارکت حداکثری می‌توان در مقابل سیاه‌بازان عرصه سیاست ایستاد.
وی بیان کرد که مشارکت حداکثری پیروزی قدرت تشخیص مردم بر اراده کم خرد سودجویان است که در این غلبه، سیاه بازان عرصه سیاست حذف می‌شوند.عرب خدایی با بیان اینکه مردم طی ۴۲ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی نشان داده اند که در تمامی صحنه‌های حساس حامی نظام اسلامی و پشتیبان رهبری هستند، افزود: مسوولان و مدیران با عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث مشارکت حداکثری، زمینه حضور تمامی اقشار جامعه پای صندوق‌های رای را فراهم کنند.وی با تاکید بر ضرورت ایجاد توسعه اقصادی و رفاه اجتماعی در کشور، اظهار داشت: تحقق این امر نقش بسزایی در حضور تمامی اقشار جامعه در پای صندوق‌های رای خواهد داشت؛ البته باید اذعان کنم که همین مشاهده اینکه مسوولان تمامی تلاش خود را برای بهتر شدن زندگی مردم به کار گرفته‌اند، مشارکت حداکثری را رقم می‌زند.
عضوشورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون با بیان اینکه مردم معنای حقیقی مقاومت را درک می‌کنند، افزود: همین که قلدران و ابرقدرت‌های جهانی چاره‌ای جز تهدید پوشالی ایران ندارند به معنی قدرت نظام جمهوری اسلامی در منطقه است که خوشبختانه مردم نشان دادند تعریفی دقیق از این مقاومت دارند.
افزایش تعداد نامزدها در رشد مشارکت مردم در انتخابات اثرگذار است
به هرحال در آستانه انتخابات قرار داریم و باید راه کارهایی عملی برای غلبه بر توطئه دشمنان در کم رنگ نشان دادن مشارکت مردمی اندیشیده شود؛ “علی عالیقدر” دبیر حزب اراده ملت در شهرستان ارومیه معتقد است که تنوع و تکثر نامزدها و حضور افراد با تفکر مختلف و جریان های سیاسی گوناگون نقش بسزایی در افزایش مشارکت در انتخابات دارد.
وی با اشاره به برخی تجربیات از انتخابات گذشته ضمن تاکید بر اینکه نبود نامزدهای متنوع از تفکرات سیاسی مختلف سبب کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود، اظهار داشت: نباید مشارکت پایین رخ داده در انتخابات گذشته مجلس دوباره تکرار شود.
عالیقدر با تاکید بر ضرورت امید آفرینی در جامعه برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، بیان کرد: متاسفانه عده‌ای به خاطر کشمکش‌های سیاسی اقدامات دولت در راستای توسعه اقتصادی و عمرانی را زیر سوال می‌برند که همین امر سبب ایجاد یاس و نا امیدی در جامعه می‌شود.دبیر حزب اراده ملت در شهرستان ارومیه با اشاره به شرایط متفاوت انتخابات در سال ۱۴۰۰، گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور از یک طرف و شیوع ویروس کرونا از طرف دیگر نگرانی مضاعفی برای برگزاری یک انتخابات کم تحرک ایجاد کرده است ولی مردم باید توجه کنند که مشارکت حداکثری مانعی برای حضور تفکر اقلیت‌های جامعه سیاسی در عرصه مدیریتی است.
وی با بیان اینکه مردم نشان دادند که در تمامی برهه‌های حساس پشتیبان نظام و رهبری هستند، افزود: جریانات سیاسی برای اهداف شخصی و جناحی خود نباید اینگونه القا کنند که مردم نقشی در تصمیمات کلان کشور ندارند؛ اتفاقا احزاب باید با بیان واقعیت‌ها نشان دهند که ایران یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای جهان است.عالیقدر افزود: مبنای انقلاب اسلامی بر پایه مشارکت و تصمیم سازی مردم و نقش آنان بر سرنوشت خودشان استوار است.
خانه احزاب برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش قدم باشد
“زکریا خیری” رییس خانه احزاب آذربایجان‌غربی هدف از تشکیل خانه احزاب از سوی دولت تدبیر و امید را توسعه گفتمان سیاسی در کشور دانست و گفت: خانه احزاب می‌تواند در داغ کردن تنور انتخابات و افزایش مشارکت اجتماعی پیش قدم باشد.
وی با اشاره به نقش شیوع ویروس کرونا در روی زمین ماندن برخی از برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی، بیان کرد: هرچند سخنرانی‌ها و میتینگ‌های سیاسی با توجه به شرایط کرونایی کاهش یافته است ولی احزاب باید پاتوقی برای افزایش مشارکت سیاسی باشند.”خیری” حضور احزاب فعال در هر کشور را نشان توسعه سیاسی و فرهنگی آن دانست و گفت: تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا احزاب در استان فصلی نباشند ولی باید اذعان کنیم که برای تحقق آن نیازمند اقدامات زیربنایی در وزارت کشور هستیم.
احزاب با مطالبه گری خود اعتماد عمومی را جلب کنند
” رییس جامعه اسلامی کارمندان آذربایجان‌غربی” نیز با تاکید بر اینکه احزاب نباید دستاویزی برای چهره‌های سیاسی باشند، اظهار داشت: متاسفانه احزاب در آستانه انتخابات مورد بهره برداری اشخاص خاص قرار می‌گیرند که این یک آفت محسوب می‌شود؛ معتقدیم که احزاب سیاسی با مطالبه گری خود در عرصه سیاسی به خصوص پس از انتخابات سبب افزایش اعتماد عمومی شوند.وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد نامزدهای انتخاباتی برای خودنمایی در انتخابات شرکت می‌کنند، گفت: احزاب می‌توانند این آشفته بازار را مدیریت کنند.
تشکیل خانه احزاب، اقدام ارزشمند دولت برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات
” هوشنگ عطاپور” کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی در آذربایجان غربی نیز با پرداخت به نقش خانه احزاب در توسعه سیاسی و افزایش مشارکت اجتماعی گفت: تشکیل خانه احزاب در مراکز استان‌ها به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید، نقش مهمی در گفتمان سازی ملی و برقراری روابط مدنی بین احزاب، جریان های سیاسی و نهاد متولی سیاست داخلی دارد که منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.وی، حوزه سیاست را محل تعامل کنشگران سیاسی دانست و افزود: این کنش سیاسی برای اثربخشی و کارآمدی مدنظر نظام های مردم سالار نیازمند شرایط خاصی است که باید در این حوزه از بداخلاقی‌های سیاسی به شدت پرهیز کرد.این کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه احزاب باید هزینه فعالیت های سیاسی را از افراد به نهاد حزبی منتقل کنند، گفت: این اقدام باید به افزایش مشارکت سیاسی در فضای عمومی منجر شود.
وی با بیان اینکه در یک نظام حزبی که فعالیت_های سیاسی به شکل نهادینه مورد پذیرش قدرت قرار گرفته، حوزه سیاسی در اختیار کنشگران سیاسی است، بیان کرد: در این نوع نظام، کنشگران سیاسی با بررسی و مطالعه حکمرانی خوب، متاع سیاسی خود را به افکار عمومی عرضه می کنند و منجر به افزایش مشارکت اجتماعی می شوند.
عطاپور اظهار داشت: مشارکت سیاسی اثربخش زمانی شکل می‌گیرد که فعالیت های سیاسی نهادمند شده و روابط داوری بین احزاب از طریق خانه احزاب به عنوان نظارت داخلی برقرار باشد.
افزایش ۷۳ درصدی تعداد احزاب در آذربایجان‌غربی
“علی مصطفوی” معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعداد احزاب این استان در دولت تدبیر و امید ۷۳ درصد افزایش یافته است، گفت: هم اکنون ۸۰ شعبه و دفتر فرعی احزاب و تشکل سیاسی در آذربایجان‌غربی مجوز فعالیت دارد که ۵۸ مورد از این تعداد در دولت روحانی مجوز فعالیت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه خانه احزاب نیز وعده‌ای بود که توسط رییس جمهوری داده شد و عملی شد، اظهار داشت: وعده بازگشایی مجموعه سیاسی خانه احزاب به عنوان نماد نظام تحزب در جمهوری اسلامی ایران از سوی دکتر روحانی، در همان روزهای آغاز به کار دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی عملیاتی شد تا زمینه ای برای ارتقای سیاسی استان باشد.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، گفتمان سازی ملی و همگرایی سیاسی با هدف رفع مشکلات کشور را ضروری دانست.
دولت برای صیانت از رای مردم و برگزاری انتخابات پرشور آماده است
مصطفوی گفت: دولت در راستای صیانت از رای مردم و برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور آماده است و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه سلامت انتخابات منجر به یک انتخابات پرشور می‌شود، افزود: دولت در راستای صیانت از رای مردم و برگزاری یک انتخابات سالم آماده است و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد کرد.وی با بیان اینکه ۱۷ فرمانداری و ۴۳ بخشداری برای برگزاری یک انتخابات سالم پای کار هستند، اضافه کرد: ۶۰ هیات اجرایی در سراسر آذربایجان غربی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ فعال خواهند بود.سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان در روز ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت کشور ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ۲ زمان‌بندی جداگانه انجام می‌شود.ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها از ۲۰ اسفند شروع شده و به مدت یک هفته تا ۲۶ اسفند ادامه خواهد داشت.ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها هم از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ شروع شده و تا ۱۶ فروردین ماه ادامه می‌یابد.بر اساس تبصره ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان در هنگام ثبت نام باید گواهی عدم سوء پیشینه را که از تاریخ آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، ارائه کنند.
برابر قانون، داوطلبان شورای اسلامی شهرها از تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ و داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه جامع خدمات الکترونیک قضایی نسبت به دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه اقدام و هنگام ثبت نام گواهی مربوطه را ارائه کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، همچنین با استناد به ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، اشخاصی که به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شورای اسلامی محروم هستند، باید تا قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کنند.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 48