امسال ۲.۸ میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تامین شد

امسال ۲.۸ میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تامین شد

آراز آذربایجان – معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: امسال تاکنون ۲.۸ میلیارد مترمکعب از حق آبه دریاچه ارومیه از طریق رودخانه های استان تامین شده است.
حجت جباری با بیان اینکه میزان حق آبه دریاچه ارومیه سالانه ۳.۱ میلیارد مترمکعب است، افزود: امسال تاکنون ۲.۸ میلیارد مترمکعب از این حق آبه تأمین شده و پیش بینی می‌شود در صورت بارندگی مناسب تا پایان سال این میزان به ۳.۱ میلیارد مترمکعب برسد.
وی با اشاره به وجود ۷۰ زیستگاه آبی در استان، اظهارکرد: از این تعداد ۳۷ زیستگاه آبی تالاب‌ها هستند که هم اکنون وضعیت بیشتر تالاب‌ها به جز تالاب یادگارلو که کامل خشک شده و نیز تالاب قوپی باباعلی سایر تالاب‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.
جباری با اشاره به اینکه امسال حق آبه تمام تالاب‌های استان مطالعه و مشخص شده است، گفت: وزارت نیرو باید حق آبه تالاب‌ها را تأمین کند که اما بر اساس اعلام این وزارت خانه با وجود مشخص شدن میزان حق آبه تالاب‌ها هنوز تخصیص آن به تصویب نرسیده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: عمده مشکلات تالاب‌های استان مربوط به عدم تأمین آب مستمر برای تالاب‌ها در فصول گرم سال است که با توجه به میزان تبخیر بالا در فصل تابستان و برداشت آب از رودخانه‌ها و انهار برای کشاورزی، آب کافی در تابستان به تالاب‌ها نمی‌رسد و سطح آب تالاب‌ها کاهش می‌یابد بنابراین ضرورت دارد وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را در فصول گرم سال نیز تأمین کند.
جباری با اشاره به اینکه از تالاب‌های استان شش تالاب تحت عنوان چهار سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند افزود: دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی، تالاب‌های درگه سنگی، شورگل و یادگارلو (سه تالاب در قالب یک سایت) و تالاب کانی برازان تاکنون در سایت رامسر ثبت شده‌اند.
وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۳ بوده که از مدت زمان مشابه پارسال که ۱۲۷۱.۴۱ است ۸ سانتیمتر کاهش نشان می‌دهد.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربیاشاره به تبخیر بالای آب در حوضه آبریز دریاچه به دلیل فصل گرما گفت: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به دوره‌های گذشته وضعیت مناسبی دارد و به سه میلیارد و ۵۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


+ 8 = دوازده