معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي استان:

افزون بر ۳۰ هزار تن عسل در آذربایجان غربی تولید شد

افزون بر ۳۰ هزار تن عسل در آذربایجان غربی تولید شد

گروه خبر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال ۳۰ هزار و ۳۶۰ تن عسل در سطح زنبورستان های استان تولید و روانه بازار های داخلی و خارجی شد. به گزارش آراز آذربایجان ،پرویز بستانچی افزود: ۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان در استان فعالیت دارند که ۱۲۵ هزار کندوی بومی و یک میلیون ۵۰۰ کندوی مدرن در این زنبورستانها وجود دارد
وی با بیان اینکه رتبه آذربایجان غربی در تعداد زنبورستان در کشور چهارم است، اظهار کرد: ۶ هزار و ۲۷۳ نفر زنبوردار در این زمینه اشتغال دارند که رتبه اول در زمینه اشتغال در کشور در بخش زنبور داری متعلق به این استان است.
بستانچی اضافه کرد: با توجه به سردسیری بودن این منطقه در زمستان زنبورستانها به استانهای گرمسیر مهاجرت می کنند و در بهار باز می گردند.
وی با اشاره به صادرات فراورده های زنبور عسل اضافه کرد: این موضوع موضوعی است که قابل توجه است چرا که هم اکنون بیشترین عسل کشور از این استان تولید و روانه بازار می شود و کیفیت عسل استان بسیار بالاست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: صادرات فراورده های زنبور عسل از جمله گرده گل، زهر زنبور عسل، موم، بره موم، ژله رویال هم برنامه هایی داریم و پارسال ۱۳۶ تن گرده گل در استان تولید شد که رتبه اول متعلق به این استان است.
وی اضافه کرد: هم اکنون صادرات زنبور عسل با کندو به کشورهای همسایه از جمله عراق وجود دارد که درصدد افزایش این بازارها و در صدد راه اندازی زنجیره ارزش تولیدات زنبور عسل هستیم.
بستانچی با اشاره به مشکلات زنبورداران استان نیز بیان کرد: نقدینگی در بخش طیور بسیار کم است نهاده های مصرفی دارای قیمت بالایی است و تسهیلات سرمایه در گردش آنچنانی به واحدهای مرغداری و زنبورداری اعطا نشده است.
وی درباره بیماری های زنبور عسل هم گفت: در زمینه بیماری های رنبور عسل هم سم فیبرونیل موجب بیماریهایی شد که امسال جلوی مصرف آن گرفته شده و قرار شده از سبد مصرف کشاورزی استان حذف شود.
بستانچی اضافه کرد: طبق کارشناسی های انجام گرفته آفتابگردان وارداتی از چین و ترکیه حاوی آفتی است که در زمان گل دهی به محصول آسیب می زند و کشاورزان باید سم پاشی کنند که این سم پاشی ها به بخش زنبورداری آسیب میرساند.
آذربایجان غربی یکی از استان‌های خوش آب و هوا با دشت و کوهپایه‌های سرسبز و تنوع گیاهی بسیار بالا با بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است که ییلاقات آن، منطقه‌ای غنی و مساعد برای زنبورداری به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 10