افزایش ۲۱ میلیارد ریالی زکات پرداختی مردم آذربایجان غربی در سال جاری

افزایش ۲۱ میلیارد ریالی زکات پرداختی مردم آذربایجان غربی در سال جاری

دبیر شورای زکات آذربایجان غربی گفت: میزان زکات پرداختی مردم استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ میلیارد ریال معادل ۱۶ درصد افزایش یافته است.
حجت الاسلام جابر شوقی روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: ۱۵۳ میلیارد ریال زکات در نیمه نخست امسال در این استان جمع آوری شده است در حالی که میزان زکات پرداختی در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲ میلیارد ریال بود.
وی اضافه کرد: از کل ۱۵۳ میلیارد ریال زکات جمع آوری شده در آذربایجان غربی، ۸۵ درصد معادل ۱۳۰ میلیارد ریال برای کمک به فقرا و نیازمندان و ۱۵ درصد معادل ۲۳ میلیارد ریال برای اجرای طرح های عام المنفعه از جمله ساخت غسالخانه و مسجد هزینه شده است.
وی اظهار کرد: با وجود رشد سالانه و کسب رتبه برتر کشوری در جمع آوری زکات در ۲ سال پیاپی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ هنوز به سطح قابل قبول زکات پرداختی در آذربایجان غربی نرسیده ایم و میزان زکاتی که باید پرداخت شود، با وضع موجود تفاوت زیادی دارد.
دبیر شورای زکات آذربایجان غربی گفت: فرهنگسازی در خصوص معنوی بودن این امر الهی از جمله مهمترین عوامل افزایش پرداخت زکات در جامعه است.
حجت الاسلام شوقی افزود: باید به موضوع زکات به عنوان امری دینی و الهی نگریسته شود.
سال گذشته ۲۱۰ میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شد که ۴۰ میلیارد ریال بیشتر از سال ۱۳۹۴ بود.
با این رقم زکات جمع آوری شده، آذربایجان غربی در سال ۹۵ رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داد.
زکات در لغت، به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است.
کلمه «زکات» به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد؛ افزایش دارایی مالی همراه با خیرو برکت و تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده ذکات از دلایل مهم پرداخت این توصیه دینی است.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود؛ زکات در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد.
ایرنا

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


3 + سه =