روزنامه آرازآذربایجان

افزایش مصرف گرایی و تجملات در زندگی زوج ها

افزایش مصرف گرایی و تجملات در زندگی زوج ها

آرازآذربایجان،یک مدرس دانشگاه گفت: مصرف گرایی و تجملات در زندگی زوج ها که نشان از نفوذ فرهنگ بی پایه غرب است، افزایش یافته است.
علی نژاد با اشاره به علل کاهش تمایل زوجین به فرزندآوری افزود: تغییر سبک زندگی و تمایل به رفاه طلبی و تامین حداکثر خدمات رفاهی فقط برای یک فرزند، شرایط زندگی و اقتصادی از علل کاهش علاقه زوجین به فرزندآوری یا تعدد فرزندان است. امروزه اغلب جوانان تحصیل، شغل و پیشرفت خود را برهر چیزی حتی فرزندان ترجیح می دهند در واقع منافع فردی را بر هرچیزی ترجیح دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از عوامل مهم که در کنار عوامل اقتصادی بسیار مهم است عوامل فرهنگی است و در سال های اخیر بر زندگی زوج های ایرانی چیره شده و آن را تحت تاثیر قرار داده است.، اظهار کرد: نگرش فرهنگ غرب با گسترش شبکه ماهواره ها و فضای مجازی به تدریج در کشور رواج یافته و موجب شده زن ایرانی از بیم از دست دادن تناسب اندام و یا با نگرش به خطر افتادن موقعیت شغلی و تحصیلی رغبتی به بچه دار شدن نداشته باشند.
این روانشناس افزود: ادامه داد: برخی خانواده ها و زوج های جوان با وجود اینکه از وضعیت اقتصادی خوبی برخودار هستند باز از زیر بار فرزندآوری شانه خالی می کنند که این نیز باید واکاوی شود.
وی از بین رفتن نیروی انسانی و کار، ازبین رفتن امنیت غذای و افزایش جمعیت مصرف کننده را از پیامدهای کاهش جمعیت جوان عنوان کرد و گفت: کشور با کاهش نیروی فعال و جوان از همه لحاظ از جمله نظامی، اقتصادی وتولیدی، بهداشت و درمان با مشکلات جدی مواجه خواهدشد.
علی نژاد با بیان اینکه افزایش سالمندی و پیری یک تهدید برای سلامت جامعه است، افزود: جامعه ایرانی نیازمند افزایش جمعیت و توسعه‌ی پویایی و نشاط و ارتقای نعمت سلامتی در تمامی انسان‌های مولد است که جز با افزایش فرزندآوری و تدوین برنامه‌هایی بومی و کارآمد و در نهایت همکاری جامعه میسر نخواهد شد. افزایش جمعیت پیری این امر را امکان پذیر نمی کند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش تمایل زوجین به فرزند آوری افزود: عوامل اجتماعی مانند باورهای مذهبی، متغیرهای جمعیت شناسی، حمایت های دولت در جهت افزایش فرزند آوری رابطه ای مستقیم با باروری زوجین دارند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۴:۳۱ ب.ظ

دیدگاه


+ سه = 6