افت شدید دربازار خرید خودروهای دست دوم

افت شدید دربازار خرید خودروهای دست دوم

گروه اقتصادی:پس از ثبت نام برای وام ۲۵ میلیون تومانی، برخی از فعالان بازار از افت شدید خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم خبر می دهند. بر این اساس در حال حاضر این سوال مطرح است که وضعیت این بازار در آینده چگونه خواهد بود.
در حالی بیش از یک‌هفته از زمان پایان ثبت‌نام وام ۲۵ میلیون تومانی می‌گذرد که به اعتقاد فعالان این حوزه خرید خودرو در بازار خودرو به کمترین حد ممکن رسیده است. فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند با آغاز پرداخت وام خرید خودرو، برخی از مصرف‌کنندگان برای تامین خودرو و برخی برای استفاده از نقدینگی ناشی از این وام وارد بازار خواهند شد و به همان نسبت نیز تقاضای خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم کاهش یافته و این بازار راکد شده است.اگرچه سیاست‌گذاران صنعت خودرو معتقدند که گزارش‌هایی که فعالان بازار اعلام می‌کنند، آن‌چنان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.
با این وجود، در حال حاضر این پرسش مطرح است که تکلیف و آینده بازار خودروهای دست دوم پس از وام ۲۵ میلیون تومانی چه خواهد شد؟ ساسان قربانی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در این خصوص توضیح می‌دهد: »من درباره اطلاعاتی که به این شکل درباره بازار خودرو مطرح می‌شود، نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون آمار و مستندات آن باید مشخص باشد، اما استقبالی که از ثبت‌نام خودرو شد، نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست.«وی می‌افزاید: »در حال حاضر تعداد زیادی از متقاضیان شاکی هستند که چرا ثبت‌نام برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو ادامه پیدا نکرده است.«عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح می‌کند: »در بازار خودرو تعدادی از افراد هستند که اصلا خودرو ندارند و دنبال خودروهای دست دوم هستند تا بتوانند خودروهای با قیمت پایین‌تر خریداری کنند. تعدادی از افراد هم هستند که می‌خواهند خودروهای خود را تبدیل به احسن کنند، یعنی خودروهای بهتری سوار شوند.«قربانی عنوان می‌کند: »بر این اساس من اعتقاد دارم بیشتر بحث‌هایی که الان مطرح می‌شود، فضاسازی است؛ مانند جوی که قبلا ایجاد شد و می‌گفتند اگر حتی تسهیلات پرداخت شود، مردم استقبالی نشان نخواهند داد. اما دیدیم که ۱۳۰ هزار خودرو در یک زمان کوتاهی فروش رفت چه آنهایی که خودروی اولشان بود و چه کسانی که می‌خواستند خودروی به‌روزتر سوار شوند اقدام به ثبت‌نام کردند.«وی متذکر می‌شود: »آمار و ارقامی که در جامعه به صورت واقعی نشان داده می‌شود، با این گمانه‌زنی‌ها تفاوت دارد.«عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو ادامه می‌دهد: »اعتقاد من این است که روند خرید خودرو آرام آرام یک حالت تعادلی پیدا می‌کند و با توجه به برنامه‌ای که وجود دارد که هم در زمینه کیفیت خودروها کار جدی صورت گیرد و از طرف دیگر، برنامه مفصلی وجود دارد که خودروها به‌روز شوند و تنوع محصول وجود داشته باشد، من بنابراین به سمت ثبات در بازار خودرو خواهیم رفت.«قربانی تاکید می‌کند: »این مطالب را من شخصا تایید نمی‌کنم و حتی مغایر این مطالب را شنیدم. مثلا از خود من بارها سوال شده که عادلانه نیست که یک عده‌ای از فرصت استفاده کنند و خرید انجام دهند و یک عده‌ای این امکان نداشته باشند. یعنی تقاضا هنوز برای خرید خودرو وجود دارد.«وی خاطرنشان می‌کند: »اعطای تسهیلات در ایران ممکن است به این شکل تازگی داشته باشد، ولی واقعیت امر این است که در دنیا یکی از مکانیزم‌های بسیار جدی و تعریف‌شده فروش خودرو، تسهیلات است.«فروش ۱۱۰ هزار خودرو در ۶ روز، رکوردی جهانی است که حدود ۲۷۵۰ میلیارد تومان درآمد به دو غول خودروسازی کشور تزریق کرد و تاثیر آن در صنعت خودرو با کمی تاخیر نمایان خواهد شد. به هر روی این اتفاقات از تکانه‌های بازار خودرو خبر می‌دهد و قطعا برای خودروسازان تحرک امیدبخشی به‌شمار می‌رود. این تحرک خصوصا برای گروه خودروسازی سایپا نقش حیاتی ایفا کرد؛ چراکه این شرکت به مراتب در شرایط دشوارتری قرار داشت. این ابعاد مثبت اجرای طرح تسهیلات دولت است اما آن روی سکه وام ۲۵ میلیون تومانی چندان خوشایند نیست.
در این میان، اتفاقی که ممکن است با سوءاستفاده دلالان از تحرک این‌چنینی بازار رخ دهد، ایجاد بازار سیاه برای خودروهای وامی است که می‌تواند نظم بازار را برهم بزند. هرچند تحرک در صنعت خودرو بسیار جالب توجه است اما در بلندمدت نمی‌توان به این نوع تحرک بازار امیدوار بود؛ زیرا به جرات می‌توان گفت این آمار ۱۱۰ هزارتایی فروش برای دو شرکت، یک دهم فروش منطقی این خودروسازان در سال‌های اخیر است و علی القاعده نمی‌تواند تاثیر طولانی در این صنعت داشته باشد. مشابه این اتفاق در سال ۲۰۰۸ برای صنعت خودرو امریکا رخ داد که دولت وقت، با تزریق نقدینگی به بازار شوک وارد کرد.
اما این راهکار زمانی پاسخگو خواهد بود که مشتریان تنها با یک مشکل محدود مثل عدم اعتماد به محصول تولیدی مواجه باشند. در این صورت مشکل مذکور با تزریق نقدینگی قابل حل به نظر می‌رسد. اما مشکلاتی که صنعت خودرو کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، زیرساختی‌تر از آن است که تنها با تزریق نقدینگی رفع و رجوع شود.اینکه خودروسازان نتوانستند مازاد تولیدات خود را به بازار صادراتی منتقل کنند، دیگر معضل قابل توجه تولیدات داخلی است. اگر خودروسازان اعتماد لازم را به محصولات خود داشتند، به دولت پیشنهاد بازار هدفی خارج از مرزهای کشور ارائه می‌کردند و مشکل انباشت خودرو و مازاد تولید و خواب سرمایه نداشتند. اما مساله اینجاست که خودروسازان کشور در طراحی محصولات خود عملکرد موفقی نداشته‌اند و طی سال‌های اخیر در تولید محصولی باکیفیت و طراحی مدرن موفق نبوده‌اند، به همین جهت صادرات این محصولات به بازارهای ضعیف منطفه نیز توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه بر بازارهای ضعیف همسایه نیز فضای رقابتی حاکم است که عرصه را بر خودروهای ایرانی تنگ می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 2