اعتیاد مدرن وتراژدی توهم در شب امتحان

اعتیاد مدرن  وتراژدی توهم در شب امتحان

ناهید حاجی خانی
گروه گزارش: روزگاری نه چندان دور با شنیدن کلمه اعتیاد به یاد بساط تریاک و وافور و منقل می افتادیم، بعدها ،تازه واردهایی مثل هروئین و کوکائین و شیشه و هزاران ماده با اسامی دهان پر کن وارد بازار شد، اما امروز در کنار این مواد رنگ و وارنگ دارویی هایی هم خودنمایی می کنند که اساس کار آنها، تجویز برای درمان دردی است که متاسفانه مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک آنها، فرد مصرف کننده را دچار اعتیاد دارویی می کند، اعتیادی که با خود عوارض متعدد و گاهی برگشت ناپذیر دارد.
در کنار سایر مخدرها و اثرات سوء و مرگ و میر ناشی از آن، آنچه در حال حاضر جامعه با آن مواجه است، مقوله ای به نام »اعتیاد مدرن« است که در قالب برخی از داروها مطرح است، اعتیادی خزنده که در لباس دوست، دشمنی خونی است و جان مصرف کننده ها که عموما جوانان و به خصوص از قشر دانشجو و تحصیلکرده هستند را به خطر می اندازد، این زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود، زیرا از چشم متخصصان و کارشناسان و برخی مسئولان و خانواده ها دور می ماند و مبارزه با آن شاید سخت تر باشد. متیل فنیدیت با نام تجاری »ریتالین« نام دارویی است که در ابتدا برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمنبه به بازار آمد اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد، می توان از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند نیز استفاده کرد. قرص ریتالین خواصی شبیه آمفتامین (مانند قرص های اکستازی) دارد و متاسفانه در سال های اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشور ما رو به افزایش است. گزارش های متعددی وجود دارد که برخی از دانشجویان بدون آگاهی از اثرات زیانبار آن، در شب های امتحان از این قرص استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.
*دانشجویان پزشکی بیش از همه گرفتار ریتالین
محمد رضا قدیر زاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی به خبرنگار ایرنا گفت: از نخستین روز ورود این دارو به بازار سوء استفاده از آن نیز شروع شد و رایج‌ترین سوءاستفاده توسط دانشجویان پزشکی صورت می‌گرفت. او می افزاید: این دانشجویان در طول دوران تحصیل با خواص این دارو آشنا می‌شوند و از طرفی فشار و سنگینی درس و امتحان و کشیک، آنها را مستعد استفاده‌ نادرست از آن می‌کند، غافل از اینکه خیلی زود گرفتار اعتیاد به این دارو می شوند و خلاصی از این اعتیاد خانمانسوز کار ساده ای نیست.
* ریتالین در پارتی های شبانه
قدیرزاده خاطرنشان می کند: استفاده‌ از این دارو به صورت موردی و گهگاهی بوده و پیامدهای نامطلوبی دارد، به تدریج ریتالین در باور عامه از یک داروی روان درمانی به یک انرژی زای کم ضرر تبدیل شد که نام هایی مثل قرص شب امتحان، قرص دانشجویی، قرص لاغری، قرص سرخوشی به آن دادند و به این ترتیب ریتالین برای افزایش سرخوشی کم کم به پارتی های شبانه راه پیدا کرد.
* ریتالین فرد را مستعد اعتیاد به محرک_های خطرناک می کند
قدیرزاده با بیان اینکه، ترکیبات این دارو اشتراکاتی با داروهای محرکی چون کوکائین، حشیش و اکستازی دارد و می افزاید: مصرف نادرست و خودسرانه ریتالین می تواند فرد را مستعد اعتیاد به محرک های خطرناک کند.
وی اضافه می کند: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از زنان و دختران بر اثر تبلیغات سالن های زیبایی و آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی این قرص را به عنوان یک داروی لاغری مصرف می کنند.
* پرخاشگری، هذیان، شوک و چاقوکشی بعد از ریتالین
قدیرزاده ادامه می دهد: همچنین، بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و بیدار ماندن در طول راه به مصرف این دارو می پردازند. کسانی که در مراحل اولیه سوء مصرف ریتالین قرار دارند یا هنوز میزان مصرف دارویی آنها حساس نشده، دچار سردردهای میگرنی، اختلالات گوارشی، پرخاشگری مزمن و تپش قلب می شوند و با ادامه مصرف و بالا رفتن دوز عوارضی همچون سردردهای شدید، اختلال خواب، هذیان گویی، راه رفتن در خواب و حتی در مواردی شوک ناگهانی و مرگ می شوند.
*در فصل امتحانات مصرف ریتالین ۵۰ درصد افزایش می یابد
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی اعلام می کند: براساس گزارش ها کنکور و فصل امتحانات عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین است و بر اساس نتایج یک مطالعه بر روی دانشجویان ایرانی، از هر ۱۰ دانشجو، ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند. وی اضافه می کند: واضح است این آمار با توجه به اثر وابستگی به مواد مخدر، بسیار خطرناک است. عارضه‌ دیگر آن، ایجاد سوءظن و حملات پرخاشگرانه است، دیده شده است، افراد با مصرف این قرص، حتی روی اعضای خانواده‌شان، چاقو کشیده‌اند. *وابستگی به ریتالین
قدیرزاده تاکید می کند: اگر کسی این قرص را به‌طور مرتب یا با فواصل کوتاه مصرف کند، به آن وابسته می‌شود و وقتی می‌خواهد آن را کنار بگذارد، در صورتی که تحت نظر پزشک نباشد، ممکن است به افسردگی دچار شود.
*مشکل اصلی، تهیه بدون نسخه ریتالین است
به گزارش آرازآذربلیجان به نقل از ایرنا ، قدیر زاده اعلام می کند: مشکلی که در خصوص ریتالین و برخی دیگر از داروهای اعصاب و روان داریم این است که متاسفانه، تهیه این نوع داروها در کشور نظارت چندانی وجود ندارد و حتی این داروها بدون نسخه پزشک تهیه می شود که به نوبه خود معضل بزرگی است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 63