مدير ستاد احيا با تاکيد براينکه تاخير پروژه‌ها درياچه را به حالت قبل برمي‌گرداند

اعتبارات سال ۹۸ احیای دریاچه ارومیه هنوز تخصیص نیافته است

اعتبارات سال ۹۸ احیای دریاچه ارومیه هنوز تخصیص نیافته است

گروه خبر: مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اعلام کرد که هنوز بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۸ به این ستاد اختصاص نیافته است.
به گزارش آرازآذربایجان ، فرهاد سرخوش درباره بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در سال ۹۷ برای احیا دریاچه ارومیه ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که این مبلغ بین دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه تقسیم شد اما از اعتبارات ۹۸ تا کنون نه مبلغی مشخص شده است نه اعتباری ابلاغ شده است و منتظر ابلاغیه هستیم.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: هم‌اکنون دریاچه ارومیه از حالت بحران خارج شده است اما مهم این است که پروژه‌های انتقال آب اجرا شود و پایان یابد تا وضع دریاچه ارومیه بهبود یابد. اگر پروژه‌ها اجرا نشود دریاچه در طی دو سال به حالت قبل برمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های انتقال آب به کاهش میزان تبخیر دریاچه ارومیه کمک می‌کند. موضوع تبخیر برای دریاچه طبیعی است و هر سالانه میزانی از حجم دریاچه تبخیر می‌شود. پیش‌بینی ما این است که امسال هم همچون سال گذشته میزان تبخیر دریاچه یک میلیارد متر مکعب باشد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه با افزایش یک متر و هفت سانتیمتری از ۱۲۷۰٫۸۶ متر در روز مشابه سال گذشته به ۱۲۷۱٫۹۳ متری فعلی رسیده است.
کیومرث دانشجو با بیان اینکه میزان بارش‌ها در این استان ۲۱٫۹درصد نسبت به سال آبی گذشته رشد داشته است، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان ۴۹۷٫۳میلیمتر بارندگی در آذربایجان‌غربی اتفاق افتاده که در سال آبی گذشته این رقم در مدت مشابه ۴۰۸ میلیمتر گزارش شده بود.
دانشجو همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری ۵۱۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب رشد قابل توجه ۲۷٫۶ و ۵۰٫۷درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش یک متر و هفت سانتیمتری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش یک متر و ۶۶ سانتیمتری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان ۱۲۷۱٫۹۳ متر رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی مدت زمان مشابه سال آبی سطح استان در دراز مدت ۳۲۷٫۳ میلیمتر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری ۵۲ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه درازمدت نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی این استان را شامل سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب ذکر کرد و افزود: بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب با ۱۰۹۲٫۹ میلیمتر و دریاچه ارومیه با ۵۱۳ میلیمتر بوده است.
وی با اشاره به میزان بارندگی در ماه جاری نیز گفت: در ۱۰ روز گذشته شهرستان‌های ماکو با ۹٫۶ میلیمتر، شوط با ۸٫۲ میلیمتر و پلدشت با ۷٫۷ میلیمتر بیشترین بارندگی را در بین شهرستان‌های استان داشتند.
دانشجو همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری ۵۱۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب رشد قابل توجه ۲۷۰٫۶ و ۵۰٫۷ درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش یک متر و هفت سانتیمتری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش یک متر و ۶۶ سانتیمتری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان ۱۲۷۱٫۹۳ متر رسیده است.
وی وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر را به صورت تقریبی سه هزار و ۲۶۲ کیلومترمربع عنوان و تصریح کرد: حجم آب موجود در دریاچه با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری هم اکنون ۵٫۳۵ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته ۳٫۰۷ میلیارد مترمکعب و نسبت به اول مهرماه امسال ۴٫۳۰ میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزایش پنج درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی را از دیگر نتایج مثبت بارندگی‌های خوب سال آبی جاری در استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با افزایش ۸۶ میلیون مترمکعبی ذخایر ۱۳ سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین ذخیره‌سازی در سدهای بوکان با ۷۶۲٫۵ میلیون مترمکعب، آغ چای با ۲۰۴ میلیون مترکعب و شهرچای با ۱۹۱ میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است.
وی خاطر نشان کرد: رهاسازی آب برای تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه در راستای برنامه‌های احیای آن و رهاسازی در روزهای ابتدایی سال برای جلوگیری از سیلابی شدن مسیل‌ها ناشی از بارندگی‌های بسیار زیاد از دلایل افزایش کم ذخایر سدهای استان هستند.
آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های کوهستانی در شمال‌غرب کشور است که همواره به عنوان یکی از استان‌های پرآب قلمداد می‌شد، اما با کاهش بارندگی در ۲۰ سال اخیر و عوامل انسانی همچون افزایش کشاورزی، سدسازی و احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه، یکی از مظاهر کم‌آبی در خشکی دریاچه ارومیه به وقوع پیوسته و تبعات زیست محیطی گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − چهار =