استاندار آذربايجان غربي:

اشتغال‌زایی با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل‌کرده نیازمند رونق اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
به گزارش آراز آذربایجان، قربان‌علی سعادت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سال جلسات طبقه همکف استانداری برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت بودجه در سال ۹۳ مناسب نیست.وی گفت: با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی با مدیریت جهادی برای حل مشکلات کشور در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت اقتصادی برای استان و کشور نیاز اساسی بوده و این مدیریت بدون پول با عزم ملی و مدیریت جهادی امکان‌پذیر است.
سعادت از تشکیل شورای راهبردی استان در کنار شورای برنامه‌ریزی و توسعه خبر داد و اعلام کرد: شورای راهبردی استان با چهار کارگروه زیربنایی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی، بازرگانی و حمل و نقل تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه شورای راهبردی در رابطه با سند توسعه استان با دستگاه‌ها تعامل داشته و در این راستا همفکری خواهند کرد، گفت: از ظرفیت نیروهای فعال در بخش خصوصی، دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان استان و از افکار و اندیشه‌های آحاد جامعه برای جبران عقب‌ماندگی بهره‌گیری می‌شود.
سعادت با بیان اینکه رشد جمعیت در استان جدی بوده است، ادامه داد: رشد جمعیت در سال‌های گذشته در استان سه درصد کاهش داشته که در حال حاضر جمعیت در استان رو به افزایش بوده که در این راستا مشکلاتی در خصوص احداث مدارس، فضای آموزشی و بازار کار افراد تحصیل کرده وجود دارد.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل‌کرده مستلزم رونق اقتصادی و گسترش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.سعادت ادامه داد: همفکری با مردم به نوبه خود در تحقق آرمان‌ها مقام معظم رهبری موثر بوده و باید تلاش شود با مدیریت جهادی منویات مقام معظم رهبری تحقق یابد.وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تکاب و چالدران جزو شهرستان‌های محروم استان محسوب می‌شوند، چرا که رشد جمعیت در این شهرستان‌ها منفی است.
*تشکیل کمیته تامین مالی و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی در آذربایجان غربی
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم از تشکیل کمیته تامین مالی و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی این استان خبر داد.
هادی بهادری اظهار داشت: حدود ۲ هزار و ۲۷۰ پروژه نیمه‌تمام در آذربایجان غربی وجود دارد و اعتبارات مصوب آن‌ها نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان است.
*۲۱۸ میلیارد تومان کل اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری آذربایجان غربی هم گفت: مجموعا ۲۱۸ میلیارد تومان کل اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی در سال ۹۳ است.ناصر حضرتی با اشاره به وضعیت بودجه سال ۹۲، اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته، بخش بزرگی از مطالبات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به ویژه در حقوق و مزایا و سایر اعتبارات هزینه‌ای تامین شده است.
وی با بیان اینکه ۹۶ درصد از ۲۰۳ میلیارد تومان کل اعتبارات استان در سال ۹۲ تخصیص یافته، ادامه داد: میزان حقوق و مزایا ۹۳ میلیارد تومان شد که تا پایان سال به صد در صد ارتقا یافت و ۸۸ میلیارد تومان مصوب سایر اعتبارات هزینه‌ای بود.حضرتی افزود: اعتبارات عمرانی استان از کل منابع در اختیار ۵۷۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ بوده که از این اعتبارات ۲۰۳ میلیارد تومان یعنی ۳۶ درصد تخصیص پیدا کرد.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه در بخش درآمدها در کل ۲۶ درصد رشد وجود داشته که ۴۵۰ میلیارد تومان محقق شده، اعلام کرد: از ۲ هزار و ۶۶۷ پروژه اجرایی استان، یک هزار و ۴۹۸ پروژه احداثی بوده و مابقی پروژه‌های توسعه، تجهیز، تعمیر مطالعاتی و خدماتی بوده است.
وی با اشاره به وضعیت بازنشستگان استان ادامه داد: اواخر خردادماه و اوایل تیر ماه سال ۹۲ مرخصی و پاداش پایان خدمت حدود ۳۴۰ نفر از بازنشستگان استان مانده بود که حدود ۱۴ میلیارد تومان پاداش و مانده مرخصی پرداخت شد.
حضرتی افزود: آذربایجان غربی در ردیف معدود استان‌هایی است که پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۲ را به صفر رسانده است.وی گفت: برای کل اعتبارات هزینه‌ای استان ۱۷۱ میلیارد تومان در سال ۹۳ در اختیار داشتیم که ۸۴ میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای مستمر و ۸۷ میلیارد تومان صرف سایر هزینه‌ها خواهد شد.
*صنعت و معدن سهم موثری در تولید ناخالص آذربایجان غربی ندارد
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی هم گفت: صنعت و معدن استان به دلیل نبود سرمایه‌گذار در سال‌های گذشته سهم موثری را در تولید ناخالص استان ندارد و با مشکل مواجه است.تقی کهوریان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبارات در شرایط دشواری قرار گرفته‌ایم و باید با عزم ملی و مدیریت جهادی کارها به پیش رود.وی ادامه داد: با توجه به رکود تورمی و مسائل موجود در حوزه اقتصاد باید هدف‌گذاری صحیح انجام شود تا از وضعیت رکود خارج شده و تورم کاهش یابد.
کهوریان با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکلی که استان در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده سهم استان در تولید ناخالص کشور بوده، تصریح کرد: سهم استان در تولید ناخالص کشور نصف سهم جمعیتی بوده به طوری که سهم استان از تولید ناخالص ۲٫۲ درصد است.وی به ساختاربخشی ارزش افزوده در استان اشاره کرد و ادامه داد: در ساختاربخشی ارزش افزوده استان سهم کشاورزی ۱۹ درصد، خدمات ۴۷ درصد و صنعت و معدن هشت درصد بوده که این ساختار، ساختار معیوبی است.
کهوریان افزود: کشاورزی در چشم‌انداز کل کشور قادر خواهد بود ۱۰ درصد از تولید ناخالص را در دست گیرد.معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: صنعت و معدن استان به دلیل نبود سرمایه‌گذار در سال‌های گذشته سهم موثری را در تولید ناخالص استان ندارد و اشتغال بخش صنعت با مشکل مواجه است.
کهوریان اعلام کرد: تعداد بیکاران استان براساس آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۱، بالغ بر ۱۱۷ هزار نفر بوده که به ۹۹ هزار نفر کاهش یافته است.وی تصریح کرد: براساس سیاست‌گذاری که در سطح ملی انجام گرفته از محل بنگاه‌های کوچک و متوسط فقط قادر خواهیم بود در سال برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کنیم.کهوریان ادامه داد: باید در زیرساخت‌های اقتصادی متمرکز شده و نقشی که دولت ایفا می‌کند تسهیل روند فعالیت‌ها برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
وی کنترل تورم را از اهداف کلان کشوری عنوان و تصریح کرد: اگر در استان به تولید مطلوب دست یابیم در کنترل تورم تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی موضوعی است که باید پیگیری شود، افزود: با توجه به اینکه در پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی ناتوان بوده‌ایم، دولت با برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات راه‌گشا سعی دارد زمینه‌های فعالیت برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را تسهیل کند و این یکی از اهداف مهم دولت به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − = چهار